Het dieptepunt van het meldpunt
Het Forum voor Democratie heeft een meldpunt opgericht waarbij leerlingen en studenten hun ‘linkse’ leraren kunnen aangeven.
Zoals jullie begrijpen hebben mijn collega's en ik hier de afgelopen dagen flink wat grappen over gemaakt, maar ergens vinden we het helemaal niet grappig. We
vinden het schandalig.
Ik zit al twintig jaar in het onderwijs, heb op drie
scholen voor Voortgezet Onderwijs en een HBO lesgegeven en heb met honderden collega’s samengewerkt.
En ik heb nog nooit meegemaakt dat een docent zijn of haar leerlingen links (of rechts) indoctrineerde, noch heb ik van de duizenden leerlingen waar ik les aan heb
gegeven hier ooit iets over gehoord.
Je kunt bijna niet lager zinken dan met het oprichten van
een meldpunt om leraren aan te geven. Het verklikken van mensen om vermeende foute ideeën is een praktijk
die in totalitaire dictaturen veel voor kwam, maar dit heeft geen plek in een land
als Nederland.
De docenten die ik ken werken met hart en ziel in het
onderwijs. Ik vind het schandalig dat er op deze manier een beroepsgroep als
intrinsiek onbetrouwbaar wordt weggezet, alsof wij in een links complot zitten om de
tere kinderziel te verpesten.
Staan wij volkomen blanco voor de klas? Nee, wij staan daar
met onze levensovertuigingen, onze waarden en normen, onze meningen en onze
politieke voorkeuren. En als het goed is laten we dat merken ook. Juist om aan
leerlingen te laten zien dat we allemaal verschillende ideeën hebben, net zoals
zij dat ook hebben.
Stellen we daarbij lastige vragen, zetten we kritische kanttekeningen en maken we vergelijkingen tussen heden en verleden? Ja, natuurlijk. Maar kritische vragen stellen is nog geen hetze voeren of je schuldig maken aan framing, zoals sommige groepen meteen beweren.
Stellen we daarbij lastige vragen, zetten we kritische kanttekeningen en maken we vergelijkingen tussen heden en verleden? Ja, natuurlijk. Maar kritische vragen stellen is nog geen hetze voeren of je schuldig maken aan framing, zoals sommige groepen meteen beweren.
Wat staan we te doen voor die klas? Wij geven ten eerste zo goed mogelijk ons vak, met de vakkennis en de vaardigheden die daarbij horen.
Ik, als geschiedenisdocent, kijk daarbij naar betrouwbare en onbetrouwbare bronnen, leer leerlingen het verschil tussen feiten en meningen en dat niet alle meningen evenveel waard zijn. Een mening is een mening, maar je moet er nog altijd goede argumenten voor gebruiken en foute feiten zijn geen goede argumenten.
Het stopt echter niet met ons vak. Wij doen nog veel meer. We leren
kinderen samenwerken, elkaar te respecteren en ruimte te geven. We leren de
leerlingen dat iedereen er toe doet en erbij hoort en dat solidariteit
belangrijk is. We spreken ze aan op gedrag en laten zien hoe het beter kan. Wij
proberen te verbinden, niet buiten te sluiten.
Want juist wij docenten en onderwijzers zijn in staat om met
zoveel verschillende leerlingen om te gaan, en om richting
te geven aan een discussie en een veilig klimaat te bieden, zodat iedereen aan
bod komt. Omdat we dit elke dag, ieder lesuur opnieuw doen.
Is het zo dat leerlingen hun mening niet kunnen uiten omdat wij de cijfers uitdelen? Nee, want de cijfers plukken we ten eerste niet zomaar uit de lucht en ten tweede laten wij de cijfers niet afhangen van of een leerling het met ons eens is of niet. Daar zijn we professionals voor.
Is het zo dat leerlingen hun mening niet kunnen uiten omdat wij de cijfers uitdelen? Nee, want de cijfers plukken we ten eerste niet zomaar uit de lucht en ten tweede laten wij de cijfers niet afhangen van of een leerling het met ons eens is of niet. Daar zijn we professionals voor.
Kortom, als professionele docent leer je niet alleen je vak aan, maar leer je de kinderen ook solidaire burgers te worden in een democratische maatschappij, met de vaardigheden die daarbij horen.
Is dat 'links' te noemen? Ik heb geen idee, maar als dat zo is, dan ben ik een linkse leraar en daar ben ik trots op.
Is dat 'links' te noemen? Ik heb geen idee, maar als dat zo is, dan ben ik een linkse leraar en daar ben ik trots op.
En mag ik trots zijn op jou omdat je je standpunt (waar ik me helemaal in kan vinden) zo indrukwekkend duidelijk maakt? Dankjewel!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel, Jannie, een groot compliment waar ik een beetje door ontroerd raak.
VerwijderenGroetjes,
Top! Wat een goed stuk!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel, Anna, goed om te horen!
VerwijderenGroetjes,
Hoi Bettina, een prachtig stuk en ik ben het er helemaal mee eens! Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenDank je wel, Erik, dat waardeer ik!
VerwijderenGroetjes,
Mooi verwoord Bettina! Dank!
VerwijderenFijn om te horen, dank je wel!
VerwijderenGroetjes,
Prima stuk Bettina. Het geeft des te meer aan dat een club als de FvD staat voor meer verdeeldheid. Er wordt iets geroepen over ondermijning (ook richting de kunstsector) en er worden nul argumenten aangedragen. Des te meer zorgen maak ik mij dat er zoveel mensen achter zo'n pseudo-intellectueel aanlopen.
BeantwoordenVerwijderenMee eens, Koen, het is zorgwekkend hoe er op dingen gereageerd wordt, vaak met argumenten die nergens op slaan. En wat mij verbaast is dat als er feiten tegenover gesteld worden, de aanhangers van die persoon dit volledig aan de kant schuiven.
VerwijderenKunst, wetenschap, journalisten, onderwijs, we liggen allemaal onder vuur.
Groetjes,