De zin en onzin van examentraining

Elk jaar rond deze tijd krijgen directies van scholen, ouders en leerlingen de schrik te pakken. De eindexamens komen eraan, er moet wat gedaan worden. Het toverwoord valt, er moet eindexamentraining gegeven worden.  Eindexamentraining.
De leerlingen moeten worden voorbereid, vindt iedereen. En ze vertrouwen er niet gewoon op dat docenten hun werk doen, nee, er moeten bureaus en externe hulp worden ingeschakeld.

Leerlingen gaan in het weekend naar duurbetaalde eindexamentrainingen. Helaas heeft dat soms een averechts effect, zoals de leerling die vorige week met haar hoofd op tafel lag en niet mee wilde doen en de aantekening niet over wilde nemen. De verklaring die ze me gaf was dat ze in het weekend al examentraining had gevolgd, dus het had toch geen zin meer om in de les mee te doen.
Ik heb die leerling gezegd dat het me geen moer uitmaakte wat ze buiten de les deed, maar dat ze in mijn les gewoon moet opletten.
Een eerlijk gezegd zit daar het probleem, want dat heeft ze het hele jaar al niet gedaan. Ze maakt nooit haar huiswerk, neemt geen aantekeningen over en doet niet mee met de opdrachten. Haar ouders hadden zichzelf een hele hoop geld kunnen besparen als hun kind gewoon de lessen had gevolgd. Een heel jaar niets doen is niet op orde te krijgen met een paar examen trainingen.

Examentraining kan heel nuttig zijn, als een leerling gespannen is voor het examen kan het oefenen van examens een deel van de spanning wegnemen omdat ze dan weten wat er gevraagd wordt en hoe zo'n examen eruit ziet. Als een leerling heel zwak is in een bepaald vak kan extra (Ă©Ă©n op Ă©Ă©n) uitleg zeker helpen.
Maar examentraining is geen wondermiddel dat alle problemen oplost, waardoor alle leerlingen automatisch een goed cijfer scoren op het examen. Leerlingen zullen gewoon in de les moeten meedoen en ouders en directies zouden erop moeten vertrouwen dat docenten heus wel hun vak verstaan en voldoende aandacht aan dat examen besteden.
Wat hierboven staat is trouwens ook van toepassing op huiswerkklassen.

Reacties

  1. bizar gedrag.
    toen ik ooit examen deed ging ik ervan uit dat de stof die ik bestudeerde tijdens mijn havo-jaren onderwerp zou zijn van de examens.
    overigens gaven onderwijzers tips wat extra te bestuderen.
    bij de havo was het volgens mij zo dat het laatste jaar voornamelijk bestond uit herhaling. als je 4havo kon halen, was het examen niet veel moeilijker. en dat was ook zo. ik geloof dat ik met mijn examens zelfs een onvoldoende heb opgehaald..

    er wordt, in ieder geval, veel spastischer over gedaan dan nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegenwoordig lijkt iedereen een beetje door te draaien als het om examens gaat, spastisch is waarschijnlijk wel een heel goede omschrijving! :-)

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Het komt voor een belangrijk deel doordat in de politiek de overdreven opvatting wortel heeft geschoten dat het bij het onderwijs vooral en vrijwel uitsluitend om toetsen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, nog meer toetsen, citotoetsen, reken en taal toetsen, capaciteitentoetsen, VAS toetsen, quickscans voor de eindexamens, je kunt door de toetsen de leerlingen bijna niet meer zien!

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts