Historisch bewustzijn
Als historicus ben je je (als het goed is) altijd bewust van
iets dat we standplaatsgebondenheid noemen.
Bij elke bron die je bekijkt en leest om er informatie uit te halen houd je
hier rekening mee. De maker van de bron beschrijft gebeurtenissen vanuit zijn/haar
eigen perspectief en dat wordt bepaald door de tijd waarin hij/zij leefde, maar ook
vanuit zijn/haar eigen achtergrond. Dit wordt gevormd door leeftijd, afkomst,
religie, opleiding, interesses enzovoort.
Zoals de mensen in het verleden dit hadden, hebben wij
natuurlijk onze eigen standplaatsgebondenheid. Je zou je hier eigenlijk van
bewust moeten zijn en rekening houden met het feit dat je niet teveel met de
ogen van nu naar het verleden moet kijken. Klakkeloos onze (westerse) waarden
en normen aan andere tijden en culturen opleggen is geen goed idee. Je moet
rekening houden met de tijd en plaats waarin iemand leeft.
Julius Caesar |
Om een voorbeeld te noemen, als je Julius Caesar veroordeelt
omdat hij slaven had, houd je er geen rekening mee dat slavernij in die tijd
volkomen normaal werd gevonden en er in het oude Rome geen geluiden waren om slavernij
af te schaffen. Zelfs de slaven wilden het instituut slavernij niet afschaffen.
Wel waren er toen ook al verschillende meningen over de behandeling slaven. Sommigen
vonden slaven minder waard dan vee, anderen wilden hun slaven goed behandelen.
Zou je een oordeel over het houden van slaven in de oudheid willen vellen moet
je rekening houden met deze feiten. Je kunt dan wel kijken of iemand afwijkt
van de gangbare normen en waarden in die tijd of in zijn/haar land.
Aan de andere kant hoef je ook niet alles te vergoelijken en
te zeggen dat alles oke is ‘want dat waren andere tijden’. Om hiervan een
voorbeeld te geven: Jan Pieterszoon Coen slachtte half Banda af omdat de inwoners
niet alleen met de VOC wilden handelen. Je kunt dit afdoen door te zeggen dat
men in die tijd meer geweld gebruikte, maar ook in die tijd gingen er
geschokte stemmen op en keurde men af wat er was gebeurd. Ook in de 17e
eeuw vond men massamoord op inlanders geen gewone praktijk.
Bij veel boekenlezers en boekenbloggers kom ik regelmatig
een behoorlijk gebrek aan bewustzijn over standplaatsgebondenheid tegen. Zo
komt het voor dat men een boek afkeurt omdat het niet overeenkomt met de normen
en waarden van 2014, zonder in overweging te nemen dat een boek zich in een
andere tijd afspeelde en dat men toen andere normen en waarden had.
Over het boek Een eerste
liefde in Parijs (hier) (over het eerste huwelijk van Heminway) van Paula McLain las ik ergens op een blog
dat iemand het geen mooi boek vond omdat de hoofdpersoon niet feministisch
genoeg was en teveel op haar man gericht was. Dat het hier om een bestaand personage
in de jaren ’20 van de 20e eeuw en dat deze vrouw zich dus gedroeg
volgens de normen van haar tijd werd volledig buiten beschouwing gelaten. Ze
gedroeg zich niet zoals een vrouw zich in 2014 zou moeten gedragen (volgens
deze persoon, al zou een vrouw dat volgens mij zelf mogen weten) en dus was het
geen goed boek.
Umberto Eco |
Bij schrijvers zie je ook vaak dat een historisch boek
gevuld wordt met personages die handelen volgens de normen en waarden van nu.
Dat kan soms best, tot op zekere hoogte, maar al te vaak denk ik dat de
schrijver dan beter een boek had kunnen schrijven gezet in deze tijd, en geen
historisch boek dat gewoon niet klopt.
Een voorbeeld van een schrijver die het wel goed doet is Umberto Eco die in De naam van de roos de jonge monnik Adso Bijbelteksten laat
stamelen als hij voor de eerste keer bij een meisje is. Dit zal voor een jonge
monnik, opgevoed in het klooster, in deze tijd inderdaad zijn voornaamste
referentiekader zijn geweest. Maar helaas, niet elke schrijver is Umberto Eco. En hoewel niet elke lezer historicus is, zou een beetje historisch bewustzijn geen kwaad kunnen voor sommigen.
BeantwoordenVerwijderenOei, wat een strenge stukjes schrijf jij de laatste tijd Bettina. Nu gaan natuurlijk al je medebloggers van zichzelf denken dat zij misschien bedoeld worden met al die niet inlevende schrijvers en lezers :)
Overigens dank voor de uitleg van het begrip 'standplaatsgebondenheid', dat kende ik niet. In 'mijn tijd' moest je gewoon rijtjes jaartallen in je hoofd stampen en van daaruit de zaak in het grote geheel zien te plaatsen. Wat dat betreft is er dus wel iets verbeterd. Hoewel er op die standplaatsgebondenheid ook wel valt af te dingen, want op die manier kun je ook de apartheid in Zuid-Afrika goed praten of al die mensen die door de Romeinen voor de leeuwen zijn gegooid. Dat was op die plaats en tijd heel normaal en daar kwamen veel toeschouwers op af.
Groetjes en een prettig weekend,
Oh jee, Wim, het was niet mijn bedoeling streng over te komen! Wees gerust, mijn specifieke referentie aan iemand die het boek over de eerste vrouw van Hemingway niet feministisch genoeg vond ging over een reactie op een Engels of Amerikaans blog! :-)
VerwijderenStandplaatsgebondenheid is een hisorisch feit, we bekijken allemaal gebeurtenissen vanuit onze eigen tijd en de plek waar we zijn. Ik leg het wel eens aan leerlingen uit door te zeggen dat als je drie mensen naar een wedstrijd Ajax-Feyenoord stuurt, een Ajax fan, een Feyenoordfan en iemand die niet van voetbal houdt, je drie verschillende verslagen krijgt van die wedstrijd. Ieder van hen zal de gebeurtenissen anders interpreteren.
Je kunt gebeurtenissen en gruwelijkheden uit het verleden zeker afkeuren, natuurlijk wel zelfs.
Alleen als je iets leest van een Romein uit die tijd, je moet begrijpen dat die geen moeite heeft met de mensen die voor de leeuwen gingen, vanuit zijn standplaatsgebondenheid.
Hetzelfde geldt voor de Apartheid, een blanke Zuid Afrikaan zal hier anders tegenaan hebben gekeken dan een zware Zuid Afrikaan.
Hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoelde,
groetjes,