Tentoonstelling: Daubigny, Monet en van Gogh
Daubigny (ansichtkaart) |
De Franse schilder Charles-François Daubigny (1817-1878) was
één van de bekendste schilders in de 19e eeuw. Hij stond vooral
bekend om zijn bijzondere landschappen. Hij was namelijk een van de eerste
schilders die werkte in de buitenlucht, hij had zelfs een atelier-boot waarmee
hij op de rivieren voer en rechtstreeks het landschap vanuit een bijzonder
perspectief kon schilderen.
Zijn landschappen laten vooral het leven op het platteland
zien, verwijzingen naar de moderne wereld zijn er bijna niet. Op zijn
schilderijen geen rokende fabrieken of stoomtreinen, het is het oude Frankrijk
dat hij schildert.
De Impressionisten namen op verschillende manieren een
voorbeeld aan Daubigny. Ook zij wilden schilderen in de buitenlucht en waren
duidelijk geïnspireerd door de landschappen en onderwerpen van Daubigny. Claude
Monet kocht op een gegeven moment ook een atelierboot, waarmee hij vanaf de
rivier kon schilderen.
Atelierboot van Monet (ansichtkaart) |
Ook de losse stijl van schilderen van Daubigny werd door de
Impressionisten gezien als een voorbode van hun eigen stijl, waarin de
penseelstreken soms duidelijk zichtbaar waren en het grote geheel belangrijker
was dan de details.
Bijzonder is dat Daubigny op zijn beurt de nieuwe generatie schilders
leuk vond en dingen van hen overnam. Er ontstond een wisselwerking van wederzijdse inspiratie die iedereen voordeel en nieuwe gezichtspunten bracht.
Vincent van Gogh zag Daubigny als een groot voorbeeld, voor
hem was het echte (landschap)schilderen begonnen met Daubigny.
In het Van Gogh museum is op dit moment de tentoonstelling: Daubigny, Monet, Van Gogh: Impressies van
het landschap te zien.
Hierin zijn heel veel werken van Daubigny te bewonderen, en
het wordt mooi duidelijk hoe zijn werk veranderde en steeds ‘moderner’ werd. De
vergelijking met schilderijen van Monet is heel bijzonder, je ziet heel goed de
overeenkomsten en de inspiratie die Daubigny vormde.
Helemaal leuk wordt het als enkele keren een onderwerp door alle
drie de schilders is geschilderd, zoals bij de boomgaard of het veld met
klaprozen. Dan zie je hoe ver de invloed van Daubigny reikte en hoeveel de
andere schilders aan hem hebben gehad. Bovendien zie je hoe goed Vincent naar
andere schilders keek en van hen wilde leren, nooit denkend dat zijn eigen
techniek en vaardigheden genoeg waren. Terwijl ik zijn versies eigenlijk altijd
de mooiste vind!
Veld met klaprozen, Daubigny (boek) |
Veld met klaprozen, Monet (uit boek) |
Veld met klaprozen, van Gogh (uit boek) |
Er zijn werken bij elkaar gebracht uit iets van 35 verschillende collecties en musea. Het mooie van zo'n tentoonstelling vind ik dat je dus werken ziet die je anders niet zo snel zou zien.
Deze tentoonstelling is nog tot 29 januari 2017 te zien en is zeer de moeite waard, zoals volgens mij elke tentoonstelling in het Van Gogh museum!
Deze tentoonstelling is nog tot 29 januari 2017 te zien en is zeer de moeite waard, zoals volgens mij elke tentoonstelling in het Van Gogh museum!
Zoals altijd mochten er geen foto's gemaakt worden en heb ik de foto's gemaakt van de ansichtkaarten en uit boeken.
Reacties
Een reactie posten