Treffende gelijkenis

Toen ik een paar weken geleden bij de tentoonstelling van de Russische realisten in het Drents museum in Assen was, zag ik dit portret geschilderd door Ilya Repin.
Ilya Repin, N.A. Rimsky-Korsakov
Ik stoof er enthousiast op af, want ik meende de grote schrijver Anton Tsjechov te herkennen (mijn hart sloeg zelfs even over).
Het was echter niet Tsjechov, het was de componist Rimsky-Korsakov.

Toch zag ik enkele overeenkomsten, niet alleen in de haardracht, de baard (hoewel wat langer en woester dan ik van Tsjechov ken) en het brilletje, maar ook in de enigszins vermoeide houding van iemand die worstelt met zijn gezondheid.

Het blijkt dat dit schilderij inderdaad is gemaakt in een periode dat Rimsky-Korsakov het erg moeilijk had en zich veel zorgen maakte, niet alleen over zichzelf, maar ook over het leven van zijn dochtertje.

Kijk naar deze foto van Anton Tsjechov en het schilderij van hem daaronder dat gemaakt is door Osip Bras. Ik denk niet dat mijn vergissing heel vreemd was.
Anton Tsjechov

Anton Tsjechov door Osip Bras

Reacties

  1. En Tsjechov lijkt dan weer hartstikke op Robert Downey. http://3.bp.blogspot.com/-XDG1vT6dcDA/UySFkvTNLzI/AAAAAAAAUIs/pvsK1eNh9Ws/s1600/Robert+Downey+Jr.+in+suit.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of liever: Robert Downey lijkt op Tsjechov :-)
      Iig wel als RD een baard en een knijpbrilletje zou hebben, ik heb nu nog een beetje moeite het te zien

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts