Balkonnotities: kruiden, viooltjes en boeken

Een paar kleine aanpassingen
Het blijft behelpen met al die regenachtige dagen en het lokt niet aan om het balkon op te gaan en daar dingen op orde te maken voor de zomer. En dat terwijl mijn vingers jeuken en ik de planten en bloemen wel uit de grond kan kijken. Zit er nog leven in de geranium, wat komt er op in de lage vaste bak en komt de hosta wel weer op? 

Werken met de planten, met je handen in de aarde zitten, dode planten opruimen en er iets moois van maken is allemaal goed voor je en kort geleden heb ik dit weer ondervonden. Ik voelde me ontzettend neerslachtig en mismoedig en kon nog maar een ding bedenken om mezelf op te vrolijken: naar het tuincentrum om enkele nieuwe planten te kopen. 

Gelukkig was het een van de weinige zonnige dagen, zodat ik daadwerkelijk een middag lekker kon rondrommelen. Ik heb een begin gemaakt met het schoonmaken van de schotten van het balkon. Een rotklus, en daarom kan ik dit niet in een keer doen, maar het begin is er. 

Verder heb ik de uitgebloeide bloemen van de Skimmia afgeknipt en een paar potten weggedaan met planten die de winter echt niet overleefd hebben. 

Bovendien heb ik de Helleborus die ik in februari heb gekocht in een pot gepoot. Ik zag echter daarna pas dat er een barst in de pot zit. Ik hoop dat de pot deze zomer doorkomt en zal de Helleborus in de herfst in een nieuwe pot zetten. 

Daarna heb ik de nieuwe planten een plaatsje gegeven.

In deze pot heb ik salie, citroenmelisse en bonenkruid gepoot. Alledrie de kruiden zijn winterhard, dus hopelijk kunnen ze eventuele late nachtvorst nog weerstaan en kan ik ze de komende winter ook overhouden. 

Ik vind het altijd erg leuk om verschillende kruiden samen in een pot te planten, de combinatie van verschillende soorten blad en bloemen is meestal heel erg mooi. Het frisse groene blad van de melisse, de zachte groen-grijze bladeren van de salie en de kleine blaadjes van het bonenkruid gecombineerd met de roze bloemetjes vormen een speelse en interessante combinatie. Een plezier om naar te kijken.

Nieuwe viooltjes en een nieuwe lavendel vormen een prachtige combinatie met het vergeet-mij-nietje erachter. 


Het is fijn dat mijn balkon er ook nu gewoon mooi en fleurig uitziet, en om het echt klaar te maken voor de zomer zal me niet heel veel werk meer kosten. 
Aan het einde van die middag voelde ik me weer helemaal goed en was er van mijn mismoedige stemming niets meer over. Heerlijk om te merken hoe opbeurend het werkt om met planten bezig te zijn. 
En zelfs in de regen lijkt mijn balkon mooi!
Uitzicht vanuit mijn woonkamer


Volgende week is het meivakantie en ik hoop dat ik dan weer op het balkon kan werken, verder gaan met schoonmaken en het echt klaarmaken voor de zomer. Tot die tijd vermaak ik me echter met een paar boeken over tuinen en tuinieren en wat natuur-memoires. En met naar buiten kijken natuurlijk!


Reacties

  1. Het weer houdt mij ontzettend tegen om bloemetjes voor het balkon te kopen, heb er zelfs nog een paar binnen staan omdat ik niet zeker weet of ze wel tegen deze lage temperaturen kunnen. We hebben nog even wat geduld nodig.
    Maar wat heerlijk om te lezen dat de plantjes je uit een sombere stemming kunnen trekken. Een wonderlijk maar wel zalig fenomeen. Even niet met het hoofd maar alleen bezig zijn. Dat we een interessant en leuk balkonseizoen gaan krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bettina Grissen25 april 2023 om 10:49

    Het weer is echt een tegenvaller, elke keer als de zon schijnt is het nog heel koud, of het regent. Maar de momenten dat het kan, is het heerlijk om de balkondeur open te hebben of rond te rommelen op het balkon.

    Hopelijk komt er snel echt lenteweer!
    Groetjes, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts