Balkonnotities: de eerste stap naar een zomerklaar balkon

Eindelijk is het weer ietsje beter geworden (droger! meer zon!) en kon ik weer op het balkon. Dit Hemelvaartsweekend ben ik van plan om het achterbalkon schoon te maken. 

Vorig weekend was ik op het grote balkon bezig. Ik heb bijna alle schotten schoongemaakt en ben met planten bezig geweest. 

Begin mei hebben we bij de kweker de grote bakken opgehaald die aan de balkonrand hangen. Dit is het derde jaar dat we dit doen met een hele groep buren, en dit lijkt geweldig mooi in de zomer, want de bloemen in deze bakken groeien enorm en hangen prachtig over de rand. 

Dit betekent wel dat ik op de bovenste laag van de etagere geen potten kan hebben staan, maar ik zet hier deze zomer de twee potten neer waar bloembollen in gepoot zijn. Die bloemen zijn nu uit, dus dit is een goede oplossing. 

Ik heb de dode bloemen eruit geknipt, en de blaadjes een beetje netjes opgedraaid. Als ze geel worden, knip ik ze ook af. 


De grote pot bollen waar de tulpen in zaten, heb ik nu achter de flox gezet, die de winter geweldig heeft doorstaan en enorm gegroeid is. Ik hoop hier binnenkort bloemen in te zien. 

De pot met de uitgebloeide bolletjes is zo mooi verborgen. De flox is super.

Het is helemaal leuk om te zien wat de winter heeft doorstaan. De Hosta komt weer op! Dit is het derde jaar en ik verwacht opnieuw prachtige bloemen. Wat een geweldige plant is dit toch. 


In de hoge vaste bak is de Afrikaanse lelie mooi groen, het Kattenkruid begint te bloeien en het Anjeliertje zit stikvol knoppen. De geranium is echter heel erg dood en eind mei zal ik die vervangen.

Kattenkruid

Kijk eens naar al die knoppen in het Anjeliertje


Kijk eens hoe de kruiden zijn gegroeid die ik kort geleden in deze pot heb geplant, prachtig!



Ik heb het altijd leuk gevonden om mijn balkon voor de zomer klaar te maken, maar ik vind het steeds leuker worden. Dit komt door de vaste planten, de bolletjes die ik gepoot heb en het feit dat ik dit jaar voor het eerst er in de herfst al voor heb gezorgd dat mijn balkon er netjes en goed uitzag. Hier heb ik al maanden profijt en plezier van. 
Ik merk ook hoe helend het is om hiermee bezig te zijn, en hoe goed het me doet, dus dat is een extra bonus. Het is zowel het genieten van de bloemen en de plantjes en het praktische werk. 

Ik hoef voor de zomer niet zo heel veel meer te doen of te kopen, een paar kleine plantjes, iets als een Cosmea en een Margriet en wat nieuwe vaste planten om de planten te vervangen die de winter niet goed zijn doorgekomen, maar dat is het wel zo'n beetje. Kortom, ik ben al bijna zomerklaar en ik geniet met volle teugen van mijn kleine paradijsje.


Reacties

  1. Wat ziet het er allemaal schitterend uit! En ook zo leuk dat er planten zijn die de winter overleven. Ik heb ook voor het eerst planten die de wintermaanden hebben doorstaan.

    Jij noemt allemaal namen van die plantjes, weet je dat zo uit je hoofd of zoek je dat op? Ik ben een vergiet wat plantennamen betreft. Misschien komt dat nog eens als ik me er wat meer in ga verdiepen.

    In ieder geval voor jou een mooie, gezellige zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat er ook bij jou planten de winter goed hebben overleefd. Ik vind dat heel bijzonder en ook deze lente spannend, wat komt er weer op en wat niet? Mijn lavendel heeft de winter totaal niet overleefd, dus dat probeer ik niet nog een keer, maar dingen zoals de flox, het vergeet-mij-nietje en de Afrikaanse lelie doen het boven verwachting goed.

      Ik ken vooral de namen van de planten die ik zelf op het balkon heb, en een aantal andere die ik mooi vind. Maar ik kan niet zo goed een plant herkennen als ik alleen blad zie oid, dus ik ben er niet zo heel goed in :-)

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts