The judgement of Paris, Ross King
In de 19e eeuw was het in Parijs de Salon die bepaalde wat goede schilderkunst was. Een schilderij
moest een historische of Bijbelse afbeelding hebben en met perfecte details
zijn afgewerkt.
Elke twee jaar hield de Salon een tentoonstelling en als je
als schilder iets wilde bereiken, dan moest je toegelaten worden tot de salon
en een van je werken goedgekeurd krijgen. Helaas, een strenge jury wees heel
veel werken af die volgens hen niet aan de normen van echte schilderkunst
voldeden en ze waren vaak niet mals in hun kritieken.
Ernest Meissonier was een van de meest beroemde schilders in
Frankrijk. Hij stond bekend om zijn gedetailleerde perfectie, zijn hang naar vroeger
en zijn afkeer van de moderne samenleving. Dit legde hem geen windeieren, keer
op keer werden zijn schilderijen toegelaten tot de Salon, kreeg hij
eremedailles en kon hij hoge bedragen vragen voor zijn werken.
Aan de andere kant had je Édouard Manet en zijn drang tot
vernieuwen. Hij wilde nieuwe onderwerpen schilderen en zich niet beperken tot
de conventies van de Salon. Zijn schilderijen werden dan ook keer op keer
geweigerd, en werken als Dejeuner sur l’herbe en Olympia wekten niet alleen hoon
maar zelfs afschuw.
Ross King
beschrijft in zijn Judgment of Paris
(prachtig gevonden titel trouwens, met heel veel lagen) hoe vanaf 1863 Manet probeerde
zijn moderne kunst geaccepteerd te krijgen, zonder veel succes, terwijl
Meissonier de ene triomf na de andere kon vieren.
Toch veranderde langzaam het kunstzinnige klimaat, Manet’s
vrienden zoals Monet, Degas en Renoir zagen hem als een inspiratie en gingen
zelfs nog verder, schilderden in de open lucht en met weinig details om het
moment te kunnen vangen.
Ook kwam er van alle kanten steeds meer kritiek kwam
er op de rigide regels van de Salon, de schilders wiens werk geweigerd was, kregen
hun eigen tentoonstelling (Salon des Réfusees) en er werden langzaam
maatregelen genomen om de invloed van de Salon te verminderen.
Tegenwoordig kennen wij Édouard Manet goed en bewonderen we zijn werken, zijn nieuwe
visie en durf. Bovendien zien we welke invloed hij heeft gehad op de schilders
die na hem kwamen.
Ernest Meissonier is bijna door iedereen vergeten en als we
zijn schilderijen nu zien, bewonderen we waarschijnlijk de technische
perfectie, maar raken doen zijn schilderijen ons niet meer.
Meissonier, Franse veldtocht |
The judgement of
Paris vertelt het verhaal van twee schilders, die elk staan voor een van de
stromingen binnen de kunst in Parijs in de tweede helft van de 19e
eeuw. We leren zowel Meissonier als Manet kennen, leren hoeveel voorbereiding
er gedaan werd voor de historische schilderijen, begrijpen de frustraties van
Manet, in het kort; deze twee schilders, zo verschillend, komen ons beiden
nader.
Ross King, van
wie ik eerder De koepel van Brunelleschi
las, is er opnieuw in geslaagd een heel interessant en goed verhaal te
vertellen waarin technische details niet geschuwd worden maar waarin het vooral
gaat om de twee verschillende persoonlijkheden, maar waarbij Parijs in de 19e
eeuw en de kunstwereld ook tot leven komen.
Zeer knap gedaan.
Uitgegeven in 2006
Geen Nederlandse vertaling
Weer een mooie tip, Bettina! Dank.
BeantwoordenVerwijderenGraag gedaan, Kees, het leest echt heel fijn en is bere-interessant!
VerwijderenGroetjes,