De kaart en het gebied, Michel Houellebecq
Het leven bestuderen, er van een afstand naar kijken kan
voor sommigen betekenisvoller zijn dan het leven zelf. Dat is in ieder geval zo
voor de hoofdpersoon Jed Martin in het boek De kaart en het gebied van Michel
Houellebecq.
Jed Martin is een kunstenaar die bijna ondanks zichzelf zeer
succesvol wordt. Hij heeft twee mooie liefdesrelaties gehad, maar beiden voor
hem op niets zijn uitgelopen. Zijn moeder heeft toen hij klein was zelfmoord
gepleegd en zijn vader ziet hij eigenlijk alleen met kerst, dan eten ze samen.
Kranten
en tijdschriften leest hij niet en het meeste contact heeft hij op een gegeven
moment met zijn verwarmingsketel waar hij tegen praat.
Jed voelt zich niet erg betrokken bij het leven en de mensen
om hem heen, hij observeert en legt vast en dat is voor hem genoeg. Hij
fotografeert in de eerste instantie gebruiksgoederen, maar schakelt dan over op
het fotograferen van Michelin landkaarten.
Deze objecten worden erg populair,
ook bij Michelin zelf, en zijn eerste grote tentoonstelling met deze foto’s
heet ‘De kaart is belangrijker dan het
gebied’.
Na het succes van deze tentoonstelling legt Jed zich toe op
schilderen en begint hij beroepen vast te leggen, die iets zeggen over de tijd
of de manier van leven die op het punt staat te verdwijnen.
Dit brengt hem in
contact met de schrijver Houellebecq die de tekst bij de catalogus van de
tentoonstelling over deze schilderijen zal schrijven. Jed heeft het gevoel van
verwantschap met de schrijver en besluit als laatste schilderij en afsluiting van
zijn werk de schrijver te schilderen.
Michel Houellebecq
is in Frankrijk een controversiële schrijver, het lijkt erop dat je er twee
kanten zijn: je vindt hem geweldig of je vindt hem verschrikkelijk. Zijn pessimistische
kijk op de maatschappij en nihilistische levensvisie waarbij hij ervan uit gaat
dat mensen door hebzucht naar geld of seks gedreven worden, komen hem steevast
op kritiek te staan van verschillende groepen die zich beledigd voelen.
De kaart en het
gebied is het eerste boek dat ik van Michel Houellebecq
heb gelezen en mij is deze kennismaking erg goed bevallen. Nu heb ik wel
begrepen dat dit een van zijn mildste romans is en dat zijn andere boeken een
stuk heftiger zijn, maar ik heb het idee dat ik die ook wel kan waarderen.
Wat mij namelijk zeer voor Houellebecq
heeft ingenomen is dat hij genoeg zelfspot heeft om zichzelf als roman-personage op te voeren; dat vind ik sympathiek. De roman-Houellebecq komt er
niet echt goed vanaf, maar heeft wel de kans om af en toe flink van leer te
trekken.
‘Sindsdien ga ik begin
april naar Thailand en blijf daar tot eind augustus, de dag begint en eindigt
om zes uur, dat is eenvoudiger, equatoriaal, bestuurlijk, buiten crepeer je van
de hitte maar de airconditioning doet het goed, het is het dode
toeristenseizoen, de bordelen draaien op halve kracht maar ze zijn wel open en
ik vind het prima, de dienstverlening blijft zeer goed tot voortreffelijk.’
‘Nu speelt u volgens
mij een beetje uw eigen rol…’
‘Ja, dat klopt,’ gaf
Houellebecq verrassend spontaan toe, ‘die dingen interesseren me echt niet
meer’.
Er wordt wel gezegd dat Houellebecq
lelijk schrijft, met rare perspectiefwisselingen en tijdveranderingen. Dat is
me niet opgevallen, de manier waarop hij allerlei uitweidingen en uitleg in het verhaal weet te
verwerken beviel me juist erg goed.
Ik vond dit gewoon een verschrikkelijk mooi boek!
Ik vond dit gewoon een verschrikkelijk mooi boek!
Met het nihilisme van de romanpersonage Houellebecq valt het
overigens ook erg mee; na zijn dood blijkt dat hij zich kort daarvoor heeft
laten opnemen in de Katholieke Kerk, en daarmee is er zeker nog hoop. Misschien
dat de echte Houellebecq deze
interpretatie honend zou afwijzen, maar mij deed het plezier.
Er zijn nog een heleboel elementen die ik hier niet heb genoemd en verhaallijnen die ik hier niet vermeld, want daarmee zou ik teveel weggeven. Dit boek moet iedereen gewoon zelf lezen.
Er zijn nog een heleboel elementen die ik hier niet heb genoemd en verhaallijnen die ik hier niet vermeld, want daarmee zou ik teveel weggeven. Dit boek moet iedereen gewoon zelf lezen.
Originele Franse
titel: La carte et le territoire
Uitgegeven in: 2010
Nederlandse uitgave : 2011 door uitgeverij De
arbeiderspers
Nederlandse vertaling: Martin de Haan
Bladzijdes: 339
Bladzijdes: 339
Hoi Bettina, Houellebecq is zo'n schrijver die ik altijd heb laten liggen omdat ik dacht dat hij te somber voor mij is. Ik heb weliswaar Celine's "Reis naar het einde van de nacht" gelezen dat geldt als het prototype van een somber boek, maar toch. Misschien dat ik toch eens iets van Houellebecq ga proberen, het is toch een schrijver die veel besproken is. Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenDan is dit misschien een goede kennismaking met Houellebecq, want heel somber is het namelijk niet. Bij vlagen juist heel grappig en natuurlijk komen er allerlei tirades in voor, maar niets om het boek voor te laten liggen. Dus als je een Houellebecq wilt lezen, dan is dit er een die ik je kan aanraden.
VerwijderenGroetjes,