Anastasia (de musical)
In het Circustheater in Scheveningen is nu de Nederlandse versie van de beroemde Broadway musical Anastasia te zien. Vorige week ben ik hier naar toe geweest, samen met vriendin M.
Na de Revolutie waren er meerdere vrouwen die beweerden de jongste dochter van de tsaar te zijn, die het bloedbad op wonderlijke wijze had overleefd. De beroemdste is de vrouw die bekend stond als Anna Anderson.
Anastasia de musical is niet het verhaal van deze Anna Anderson.
Het verhaal
De musical is gebaseerd op de tekenfilm en vertelt het verhaal van twee oplichters, Dimitri en Vlad die willen proberen om een meisje door te laten gaan als Anastasia, om op die manier de beloning van de keizerin-moeder op te strijken, die nu in Parijs woont en haar kleindochter zoekt.
Ze vinden de jonge straatveegster Anya, die haar geheugen kwijt is. Vlad en Dimitri geven haar lessen over de Keizerlijke Familie en Anya herinnert zich meer en meer, ook dingen die haar niet verteld zijn.
Het drietal gaat naar Parijs om de keizerin-moeder te ontmoeten, maar worden ook nog achterna gezeten door de communist Gleb, die de opdracht heeft om Anya neer te schieten, als zij de echte Anastasia zou blijken te zijn.
Ondertussen lijkt de Keizerin-moeder Anya als haar kleindochter te herkennen, maar is Anya nu wel of niet Anastasia?
Historische fouten
Ik kan er natuurlijk niets aan doen, maar de historische fouten vielen me elke keer opnieuw op. Ik denk dat vriendin M. een blauwe arm heeft omdat ik haar elke keer aanstootte, terwijl ik siste: 'Dit klopt niet.'
Laten we ze even op een rijtje zetten.
Maakt dit uit voor het plezier waarmee ik heb gekeken? Nou, eerlijk gezegd een beetje wel. Nu is een musical natuurlijk geen geschiedenisdocumentaire, maar een aantal van deze fouten had vermeden kunnen worden zonder het verhaal geweld aan te doen en dan vind ik het vrij ergerlijk als ze die fouten laten staan.
Desondanks heb ik toch heel erg genoten van de musical. Ik heb nog nooit een musical in een echt theater gezien (de school-musicals laat ik even buiten beschouwing), en ik was heel erg onder de indruk van de show die werd neergezet. De kostuums waren prachtig en het decor was magnifiek! Er waren een soort draaiende panelen zodat er snel gewisseld kon worden en de achtergrond die werd geprojecteerd gaf een heel bijzonder effect en nam je echt mee naar het oude Rusland, het Winterpaleis of Parijs. Ik heb me hier echt aan vergaapt!
Prachtig vond ik de treinscène waarin het perspectief wisselde en je bijna zelf in de trein zat, dit was heel mooi gedaan.
Het tempo lag ook behoorlijk hoog, zo was er een scene waarin Anya in haar nachtpon te zien was, twee minuten later stond ze met opgestoken haar in een avondjurk. Geen idee hoe ze dat zo snel doen, maar het laat wel zien wat voor geoliede machine zo'n uitvoering is!
Ik had trouwens sowieso bewondering voor de hele cast en de manier waarop ze speelden. Want te moeten zingen terwijl je danst en acteert is beslist geen kleinigheid, en de dames deden het grootste deel ook nog eens op hoge hakken!
In de tweede helft vond ik de balletscène van heel hoog niveau, met de muziek van Tsjaikovski die erin terug kwam, en Het Zwanenmeer dezelfde strijd liet zien als er in de loges werd gevoerd.
Ook de laatste confrontatie tussen Anya en Gleb vond ik heel mooi, met op de achtergrond de Keizerlijke Familie die geconfronteerd werd door het vuurpeloton.
Het einde was romantisch en mooi en liet heel fijn in het midden of Anya nu werkelijk Anastasia was of niet.
Kortom, we vonden het een heel bijzondere ervaring en hebben een geweldige middag beleefd. Anastasia is wat ons betreft een prachtige musical.
Na de Revolutie waren er meerdere vrouwen die beweerden de jongste dochter van de tsaar te zijn, die het bloedbad op wonderlijke wijze had overleefd. De beroemdste is de vrouw die bekend stond als Anna Anderson.
Anastasia de musical is niet het verhaal van deze Anna Anderson.
Het verhaal
De musical is gebaseerd op de tekenfilm en vertelt het verhaal van twee oplichters, Dimitri en Vlad die willen proberen om een meisje door te laten gaan als Anastasia, om op die manier de beloning van de keizerin-moeder op te strijken, die nu in Parijs woont en haar kleindochter zoekt.
Ze vinden de jonge straatveegster Anya, die haar geheugen kwijt is. Vlad en Dimitri geven haar lessen over de Keizerlijke Familie en Anya herinnert zich meer en meer, ook dingen die haar niet verteld zijn.
Het drietal gaat naar Parijs om de keizerin-moeder te ontmoeten, maar worden ook nog achterna gezeten door de communist Gleb, die de opdracht heeft om Anya neer te schieten, als zij de echte Anastasia zou blijken te zijn.
Ondertussen lijkt de Keizerin-moeder Anya als haar kleindochter te herkennen, maar is Anya nu wel of niet Anastasia?
Historische fouten
Ik kan er natuurlijk niets aan doen, maar de historische fouten vielen me elke keer opnieuw op. Ik denk dat vriendin M. een blauwe arm heeft omdat ik haar elke keer aanstootte, terwijl ik siste: 'Dit klopt niet.'
Laten we ze even op een rijtje zetten.
- Anastasia deelde een slaapkamer met haar drie zussen. Dat haar grootmoeder zo'n onderonsje met haar had, is dus niet erg logisch.
- Sint Petersburg heette tijdens de Eerste Wereldoorlog Petrograd.
- In 1917 was Alexei 13 jaar oud, niet de kleine jongen zoals hij op het toneel te zien is.
- Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er geen bals meer gehouden. De Tsaar was aan het front en het was hier dat hij in februari 1917 afstand deed van de troon. Toen de Bolsjewieken in oktober 1917 de macht overnamen, zaten de Tsaar en zijn gezin gevangen en hielden ze echt geen groot feest.
- De keizerin-moeder heeft nooit in Parijs gewoond. Zij was tijdens de oorlog in Rusland en is na de Revolutie enige tijd in Engeland geweest voor ze zich in Denemarken vestigde, waar ze ook vandaan kwam.
- Dat Anastasia haar grootmoeder al jarenlang niet had gezien, is dus onzin.
- De keizerin-moeder heeft geen beloning uitgeloofd voor het vinden van haar kleindochter en heeft nooit één van de pretendenten ontmoet.
- De Keizerlijke Familie is niet doodgeschoten door de voormalige Keizerlijke Garde, maar door geharde communisten.
Maakt dit uit voor het plezier waarmee ik heb gekeken? Nou, eerlijk gezegd een beetje wel. Nu is een musical natuurlijk geen geschiedenisdocumentaire, maar een aantal van deze fouten had vermeden kunnen worden zonder het verhaal geweld aan te doen en dan vind ik het vrij ergerlijk als ze die fouten laten staan.
Desondanks heb ik toch heel erg genoten van de musical. Ik heb nog nooit een musical in een echt theater gezien (de school-musicals laat ik even buiten beschouwing), en ik was heel erg onder de indruk van de show die werd neergezet. De kostuums waren prachtig en het decor was magnifiek! Er waren een soort draaiende panelen zodat er snel gewisseld kon worden en de achtergrond die werd geprojecteerd gaf een heel bijzonder effect en nam je echt mee naar het oude Rusland, het Winterpaleis of Parijs. Ik heb me hier echt aan vergaapt!
Prachtig vond ik de treinscène waarin het perspectief wisselde en je bijna zelf in de trein zat, dit was heel mooi gedaan.
Het tempo lag ook behoorlijk hoog, zo was er een scene waarin Anya in haar nachtpon te zien was, twee minuten later stond ze met opgestoken haar in een avondjurk. Geen idee hoe ze dat zo snel doen, maar het laat wel zien wat voor geoliede machine zo'n uitvoering is!
Ik had trouwens sowieso bewondering voor de hele cast en de manier waarop ze speelden. Want te moeten zingen terwijl je danst en acteert is beslist geen kleinigheid, en de dames deden het grootste deel ook nog eens op hoge hakken!
In de tweede helft vond ik de balletscène van heel hoog niveau, met de muziek van Tsjaikovski die erin terug kwam, en Het Zwanenmeer dezelfde strijd liet zien als er in de loges werd gevoerd.
Ook de laatste confrontatie tussen Anya en Gleb vond ik heel mooi, met op de achtergrond de Keizerlijke Familie die geconfronteerd werd door het vuurpeloton.
Het einde was romantisch en mooi en liet heel fijn in het midden of Anya nu werkelijk Anastasia was of niet.
Een foto van de zaal voor de aanvang van de voorstelling. Tijdens de voorstelling mochten er natuurlijk geen foto's gemaakt worden. |
Kortom, we vonden het een heel bijzondere ervaring en hebben een geweldige middag beleefd. Anastasia is wat ons betreft een prachtige musical.
Hoi Bettina, leuk dat je er zo van genoten hebt! En ach, die historische fouten, ik denk dat het 99% van de theatergangers (inclusief mijzelf moet ik er eerlijk bij zeggen) niet eens zou opvallen. Van de muziek van Tsjaikovski kan ik ook erg genieten. Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenIk vond het heel bijzonder hoe in die scene de muziek van Tsjaikovski doorklonk. En we hebben genoten, ondanks de (heel opvallende!!) dingen die niet klopten.
VerwijderenGroetjes,
Dit lijkt me heel mooi! Ik ben een keer met mijn schoonfamilie naar een musical geweest en tevoren hadden we er niet zo'n zin in, maar het bleek een geweldige belevenis. Eigenlijk is dit de moderne vorm van opera, bedenk ik nu ;-)
BeantwoordenVerwijderenWij hadden ook nog nooit zo'n produktie gegemaakt, maar we waren echt diep onder de indruk van alles. De moeite waard.
VerwijderenGroetjes,