De Evelyn Waugh verzameling

Sommige auteurs hebben bij mij een eigen plankje in de boekenkast. Virginia Woolf heeft haar eigen plankje en John Irving heeft ook een plank voor zichzelf.

Sommige andere schrijvers, zoals Jo Nesbo of Ian Rankin, hebben bijna een plankje voor zichzelf. Ik vind dit goede schrijvers, maar heb bij hen niet de obsessie dat ik alles van ze wil lezen, over hun vrienden wil lezen en boeken wil hebben met hun dagboeken en brieven.

Evelyn Waugh is een schrijver die ik sinds vorig jaar erg ben gaan waarderen, vooral sinds ik Brideshead revisited weer gelezen heb. Dit prachtige boek was voor mij de aanleiding om een groot deel van het oevre van Waugh te willen lezen en om meer Ăłver hem te willen lezen.

Ik besloot dat ik wilde proberen om de meeste van zijn romans aan te schaffen, zodat ik die in de goede volgorde kon lezen. En dan zal je net zien dat het toeval je te hulp komt. Diezelfde week kwam ik in de English book shop in de Kalverstraat in Amsterdam, waar boeken van Waugh in de aanbieding waren. Een tientje per stuk en drie voor 25 euro. Ik heb er natuurlijk een aantal meegenomen.

Nu ik toch in het centrum was, besloot ik langs Waterstones te gaan en te kijken of ze een mooie versie van Brideshead revisited hadden. Ik heb een lelijke Nederlandse versie (poema pocket) en een Penguin classic paperback. Ik wilde echter een mooie, gebonden versie. Die was er niet, maar kon wel besteld worden.

Het was de uitgave (erg duur) wel waard, want het is een heel mooie versie, zoals jullie hier kunnen zien. Ik vind het leuk om een boek dat ik zĂł mooi vond in een speciale editie te hebben. Ik ben er dan ook erg blij mee. Mijn Evelyn Waugh verzameling ziet er al keurig uit en de nieuwe versie van Brideshead revisited (dit is het enige boek waar ik dus drie versies van heb) past er heel mooi tussen.
Een prachtige omslag voor deze mooie,
gebonden editie.

De dagboeken van Waugh,
een paar non-fictie boeken en de meeste van zijn romans.

Reacties

  1. Met Waugh heb ik niet zo veel, maar ik vind het wel heel fijn om dit rijtje boeken zo te zien. Als de etalage van een taartjeswinkel. Die gebonden editie lijkt me prachtig.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gebonden editie is erg mooi en ik ben er dan ook heel blij mee. Heerlijk zo'n rijtje, nietwaar? Ik sta wel eens voor de boekenkast alleen maar te kijken en te genieten. :-)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts