Stoker (2013)

Op haar 18e verjaardag krijgt India Stoker een nare schok, haar vader, met wie ze een zeer goede band had, verongelukt in zijn auto. Nu is er alleen nog haar moeder, Evelyn, met wie ze nooit erg goed overweg kon. Moeder en dochter staan elkaar niet erg na.

Op de begrafenis duikt een broer van haar vader oom, oom Charlie. Hij heeft altijd in Europa rondgereisd en daarom hebben India en Evelyn hem nog nooit ontmoet. Charlie biedt aan om een tijdje te blijven, een aanbod dat Evelyn maar al te graag aanneemt. Zij koestert zich in de aandacht en de afleiding die Charlie brengt.

India blijft in de eerste instantie op afstand, zij wil niet zoveel van deze vreemde man weten. Maar langzamerhand blijkt dat er iets sinisters met oom Charlie aan de hand is. In plaats van hard weg te lopen, raakt India geĂŻntrigeerd.

Stoker is een visueel prachtige film, de manier waarop er is gefilmd, de manier waarop beelden in elkaar overlopen is ontzettend mooi. Een bijzonder voorbeeld daarvan is de scene waarin India het haar van haar moeder borstelt en dit haar verandert in gras. Maar er zijn nog veel meer van dit soort voorbeelden te noemen. Wat er mis is met Charlie en uiteindelijk ook met India wordt al door allerlei aanwijzingen duidelijk, van de jachtpartijen die India en haar vader hielden tot de kleine spin in de eerste scènes. Misschien niet heel subtiel, maar mij stoorde dit zeker niet.

Nicole Kidman speelt Evelyn en dat doet ze zoals altijd heel erg goed. Wat mij betreft had haar rol wel groter mogen zijn.
Mia Wasikowska had ik eerder gezien in de 2011 verfilming van Jane Eyre en ook hier is ze heel bijzonder. Ze weet de vreemdheid van India heel goed over te brengen zonder dat het een karikatuur wordt.
Matthew Goode speelde eerder in de filmversie van Brideshead revisited, maar die heb ik zelf niet gezien. Dit was dus de eerste film waarin ik hem leer kennen en dat viel niet tegen.

Om Stoker in een bepaald genre te plaatsen is moeilijk, misschien een soort psycho/drama/thriller? Ik vond het in ieder geval een zeer interessante film waar ik met veel plezier naar gekeken heb.

Reacties

  1. ik vond dit ook een fijne en bizarre film, met erg mooie muziek als soundtrack. Wasikowska kiest interessante rollen, ik kijk bijvoorbeeld uit naar haar nieuwe film ‘Tracks’.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De muziek was inderdaad heel mooi. Ik had geen idee waar het verhaal naar toe zou gaan, maar door de manier van filmen blijf je kijken. Fascinerend.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts