Om niet te verdwalen, Patrick Modiano
Kunnen we verdwalen in onze herinneringen, of heeft het
verdwalen al eerder plaatsgevonden? Dat is de vraag waarmee schrijver Jean
Daragane worstelt in Om niet te verdwalen van Patrick Modiano. Want wat begrijpt
een kind van wat er om heen heen gebeurt? En waarom herinneren we ons sommige
dingen wel en andere zaken niet?
Het verhaal begint als Jean Daragane van twee mensen te
horen krijgt dat zij zijn adresboekje hebben gevonden. Ze spreken af om het terug
te geven, maar dan blijkt dat de twee een achterliggend motief hebben, ze
willen informatie van Jean Daragane over een naam in het boekje. De twee,
Gilles en Chantal, hebben ook een politiedossier en willen graag dat Jean
hiernaar kijkt.
Jean kan zich de persoon niet herinneren, maar door het
dossier en de gesprekken die hij met Chantal voert, komen er flarden naar boven
van sommige mensen die een rol hebben gespeeld in zijn jeugd en een ingrijpende
gebeurtenis die hij heeft meegemaakt.
De laatste zin plaatst alles in perspectief en maakt
duidelijk wat er gebeurt is en dat is bijzonder mooi en goed gedaan.
Om niet te verdwalen
is een bevreemdend verhaal, niet vanwege de vele sprongen in de tijd, maar
vooral omdat je er niet achter komt wie Gilles en Chantal zijn en wat ze
precies willen. Ook wordt niet duidelijk of ze eigenlijk wel echt bestaan,
tenminste, ik begon hier aan te twijfelen, vooral vanwege de vele, al te
toevallige, overeenkomsten met de jeugd van Jean Daragane. Hier konden ook meer
sinistere redenen voor zijn, maar dit wordt echter nooit duidelijk.
Het is ook een verhaal vol melancholie, over de eenzaamheid
die Jean nu ervaart en vol flarden herinneringen die terugkomen aan de
gebeurtenis die hij als kind heeft meegemaakt.
Dit is een van die boeken die ik, naarmate ik er langer over
nadacht, beter vond worden dan toen ik het net uit had gelezen. Toen ik het boekje net gelezen had, was mijn oordeel dat ik het wel aardig vond. Maar langzaam
begonnen de zinnen, de beschrijvingen en vooral de sfeer van het boek in te dalen en besefte ik dat het zoveel mooier is dan 'wel aardig'.
Patrick Modiano
is geen schrijver die je even snel moet willen lezen, geloof ik. Het zijn
verhalen die je langzaam tot je moet nemen zodat de verstildheid en de
schoonheid van zijn zinnen tot je door kunnen dringen. Pas dan krijg je door hoe knap hij in een paar zinnen, een paar scenes een gemoedstoestand weet te schetsen of een situatie weet duidelijk te maken.
Om niet te verdwalen
was mijn eerste kennismaking met Patrick
Modiano, die vorig jaar de Nobelprijs voor de literatuur won, maar het is
zeker niet het laatste boek dat ik van hem zal lezen.
Originele
Franse titel: Poir que tu ne te perdes pas
Uitgegeven in 2014
Nederlandse uitgave 2015 door uitgeverij Querido
Nederlandse vertaling: Maarten Elzinga
Bladzijdes: 152
De eerste alinea spreekt me zeer aan en je verdere betoog overtuigt me ervan dat ik dit graag wil lezen.
BeantwoordenVerwijderenGoed om te horen, Barbera, dank je wel. Ik vond het uiteindelijk dus een heel mooi verhaal en ik heb meteen een heleboel andere boeken van Modiano aangeschaft. Er komt dus nog meer dan genoeg van hem langs in de komende tijd. Maar ik hoop dat jij deze net zo mooi vindt als ik.
VerwijderenGroetjes,