The house of Eliott
De zusjes Eliott |
Het speelt zich af
in de jaren twintig in Londen en het gaat over de twee zussen die een modehuis
beginnen.
De eerste collectie |
Het modehuis heeft
zijn ups en downs, mooie collecties en belangrijke cliënten, maar ook
schandalen en problemen. Beatrice trouwt ondertussen met Jack Maddox, een
fotograaf die uiteindelijk de politiek ingaat om de woon en werksituaties van
de armen te kunnen verbeteren. Evangeline trouwt, na een aantal verhoudingen,
met de schilder Daniel Page. Langzaam zie je binnen het modehuis het accent
verschuiven van de haute couture naar de confectiekleding, zeker als op het
einde van de jaren ’20 blijkt dat dit de enige manier is om te blijven bestaan,
maar jammer genoeg is de mening van de zussen hierover compleet tegengesteld.
Bea en Jack |
Wat maakt deze
serie, bijna twintig jaar na dato, nog altijd zo geweldig? Ten eerste, ik blijf
het maar herhalen, de geweldige Britse acteurs. Stella Gonet, Louise Lombard en
Aiden Gillet zijn fantastisch als Bea, Evie en Jack, en vele anderen uit de
cast mogen er ook zijn.
In het atelier |
Ten tweede zijn daar de verhaallijnen. Want het gaat niet alleen over het wel en wee van de rijken en de bevoorrechten. Ook de actuele onderwerpen, zoals de mijnwerkersstaking, de situatie van de armen, de nasleep van de Eerste Wereldoorlog en de nieuwe uitvindingen (film, auto, telefoon) die steeds algemener worden, komen aan bod. Via Bea en Evie komen we erachter hoe de rijken leven en met elkaar omgaan, via het personeel in het modehuis komen we achter de problemen en de moeilijkheden waar de armen mee te kampen hebben. We volgen niet alleen Bea en Evie, maar ook Madge, Tilly, Betty en Agnes en de vele anderen die in het modehuis werken.
De laatste en waarschijnlijk een van de meest belangrijke redenen waarom deze serie nog altijd tot de verbeelding spreekt is natuurlijk de kleding. De magnifieke jurken, de schoenen met de bandjes over de wreef, de hoeden, de lange kettingen; de mode in de jaren ’20 was al erg mooi, maar de kostuumontwerpers hebben er werkelijk iets prachtigs van gemaakt. Dat maakt de hele serie tot een genot om naar te kijken.
Louise Lombard als Evie |
Aangezien de serie het
hele decennium omspant, doorloop je het hele scala van de mode in die tijd, en
krijg je een goed beeld van de roklengtes tot het bobkapsel dat toen zo in was.
Je ziet in die jaren de jongste zuster Evie ook transformeren van een verlegen,
wat onhandig meisje, naar een modieuze
vrouw vol zelfvertrouwen.
Omdat dit de
laatste serie is geweest die de BBC op video heeft gefilmd, ziet de beeldkwaliteit
er een beetje gedateerd uit, maar dat mag de pret niet drukken. Jammer is wel
dat de serie zo ontzettend abrupt eindigt; er zijn ontzettend veel losse
eindjes. De derde serie heeft ook maar tien afleveringen, waar de andere twee series
er twaalf hadden. Het schijnt dat er een grote brand is geweest in de studio’s
waardoor een groot deel van de sets en de kostuums vernietigd zijn. Omdat alles
opnieuw maken te kostbaar was, is dat nooit gebeurd en is de serie tot een
vroegtijdig einde gekomen. Heel erg jammer, want ik denk dat ik niet de enige
ben die graag nog een vierde serie zou hebben willen zien, of in ieder geval
een afronding van de verschillende nog openstaande verhaallijnen.
Stella Gonet als Bea |
Ik weet niet of de BBC overgehaald kan worden om een vervolg te maken, maar tot het zover is heb ik in ieder geval nog de DVD’s om me mee te vermaken.
Reacties
Een reactie posten