De tweede correctie
De eindexamens zijn grotendeels weer achter de rug. Het
wachten is het bekend maken van de normen komende woensdag en donderdag. Dan
weten we precies welke cijfers onze leerlingen gehaald hebben. De week erna
zijn de herkansingen voor die dat nodig hebben.
Zoals ik al eens heb gezegd is een groot probleem van de examens voor sommige vakken dat de open vragen aanleiding zijn voor veel debat omdat geen leerling antwoord geeft in de taal van het correctievoorschrift. Die discussie over wat wel en niet goed is heb je dan met je 2e corrector.
Later bleek dat die man er zelf ook weinig aan kon doen, hij was net van de opleiding af en had meteen een examenklas in de maag gesplitst gekregen. Tsja, dan kun je moeilijkheden verwachten.
Zoals ik al eens heb gezegd is een groot probleem van de examens voor sommige vakken dat de open vragen aanleiding zijn voor veel debat omdat geen leerling antwoord geeft in de taal van het correctievoorschrift. Die discussie over wat wel en niet goed is heb je dan met je 2e corrector.
Het systeem bestaat eruit dat elke examendocent werk krijgt
van een andere examendocent, en dat je eigen werk ook naar iemand anders wordt
gestuurd.
Een vervelend aspect is dat je ongeveer evenveel examens
krijgt als je zelf ook leerlingen had. Een docent met een klas van 17
leerlingen kan 15 leerlingen voor de 2e correctie krijgen, een
docent met drie examenklassen en dus zo’n 75 leerlingen krijgt er zo’n 75 voor
de 2e correctie.
Op zich is het systeem echter niet verkeerd, het is goed dat
er een tweede docent naar kijkt die je leerlingen niet kent en die zich niet
laat leiden door wat hij denkt dat die ene leerling wel bedoeld zal hebben. Als
het goed is kan de 2e corrector ook de fouten eruit halen. Zo had ik
bij een leerling hongersnood goed
gerekend, terwijl het juiste antwoord toch echt Hongerwinter moest zijn. Een gevolg van te snel zijn of
vermoeidheid, ik weet het niet, maar ik ben blij dat de 2e corrector
het opmerkte.
Als het goed is dan geeft een 2e corrector ook de
punten erbij die je misschien hebt laten zitten, dat doe ik zelf en gelukkig
merk ik dat ik echt niet de enige ben.
Ik probeer altijd fair na te kijken, niet te streng, maar
wat er staat moet wel goed zijn. Ik wil natuurlijk mijn leerlingen niet te kort
doen, maar ik heb ook mijn reputatie als docent. Je wilt niet dat de 2e
corrector denkt dat je dronken was toen je nakeek.
Heel spannend is het als je 2e corrector contact
opneemt, dan weet je hoe je leerlingen (maar ook jijzelf) het hebben gedaan.
Als je pech hebt dan krijg je een 2e corrector
die alles afkeurt wat niet exact zo in het antwoordmodel staat en dan kun je
heel lange en vervelende gesprekken krijgen. Ik heb dit zelf gelukkig nog nooit
ervaren, maar sommige collega’s wel. Ik heb helaas wel eens het
tegenovergesteld meegemaakt, iemand die zoveel dingen goed had gerekend dat ik
7-10 punten verschil per leerling had met die punten die de andere docent had
gegeven. Zoiets kun je niet meer door de telefoon af, het handigste is dan
gewoon afspreken. Ik kan me nog levendig herinneren hoe ik met die man om de
tafel heb gezeten en we bijna bij elke leerling elke vraag moesten doornemen.
Mijn toenmalige sectievoorzitter was zo goed om daar als arbiter bij te zitten
(Kees, ik ben je nog altijd dankbaar dat je daar toen 3 ½ uur van je leven voor
op hebt geofferd! J)
Later bleek dat die man er zelf ook weinig aan kon doen, hij was net van de opleiding af en had meteen een examenklas in de maag gesplitst gekregen. Tsja, dan kun je moeilijkheden verwachten.
Voor dit jaar zit het er dus bijna op, ik heb met mijn 2e
correctors contact gehad en ik heb contact gehad met degenen van wie ik het
werk heb nagekeken. Het is uit onze handen, wij kunnen er niets meer aan doen.
Het wachten is nu op de bekendmaking van de normen door het cito. Het blijft
nog even spannend.
Reacties
Een reactie posten