In memoriam, Albert Jansen

Albert bij een van die
grote machines
Mijn opa, Albert Jansen, werd in 1915 geboren in Finsterwolde in Groningen. Hij ging naar de ambachtschool en werd uiteindelijk landmachinist. Dit is iemand die de grote (stoom)machines kon bedienen, in de landbouw (bijvoorbeeld de dorsmachine of een combine harvester), maar bijvoorbeeld ook in fabrieken of elektriciteitscentrales. Opa heeft altijd in heel veel verschillende plaatsen gewoond en heeft overal gewerkt. In zijn diensttijd heeft hij in de marine gezeten, hij heeft zelfs met onderzeeërs gevaren en tot het laatst was hij hier in geïnteresseerd.

Albert en Hennie op
hun trouwdag in 1942
In 1942 trouwde hij met Hennie, zij kregen samen twee dochters (mijn tante en mijn moeder) en zouden uiteindelijk 66 ½ jaar getrouwd zijn. Tijdens de oorlog moest hij zich melden bij kamp Amersfoort, maar toen hij kon aantonen dat hij in de landbouw werkte en dus een belangrijke rol speelde in de voedselvoorziening kon hij weer naar huis gaan.

Opa is vandaag vier jaar geleden overleden, maar op de een of andere manier mis ik hem heel erg de laatste tijd. Ik kan me nog herinneren dat hij vroeger met mij, ik was toen 5 of zo,  naar de Chios ging, dat was in Zaandam waar we toen woonden een grote winkel in een fabriekshal, waar allerlei ongein te koop was. Buiten stond zo’n bewegende krokodil waar je voor een kwartje op kon zitten. Ik mocht altijd een ritje maken van opa. Opa had ook altijd King pepermunt bij zich en ik kan tot de dag van vandaag geen rolletje zien zonder aan opa te denken. Toen je de muntjes van 5 gulden kreeg, kreeg ik er vaak een voor mijn spaarpot, opa had het dan over een ‘gouden tientje’.

Ik heb hier thuis zijn map met diploma’s en de dingen waar hij zich mee bezig hield, en ik zie hoeveel hij altijd heeft gedaan en hoeveel hij heeft geleerd. Hij was altijd bezig met nieuwe diploma’s te halen voor zijn werk. Het diploma ‘stoom’ is daarbij een van mijn favorieten, trouwens.
Vandaag ter herinnering aan mijn opa, Albert Jansen. 
Albert Jansen 1915-2009


Reacties

  1. Mooi stukje over opa Bettina,
    Het is al weer 4 jaar geleden dat hij is overleden. Hoe langer het is geleden, hoe meer we hem gaan missen.
    Liefs. mamma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad zo, ik denk veel aan opa de laatste tijd.

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Mooi, Bettina! En wat prachtig, dat jouw opa zo oud geworden is. Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Anita. Ja, een mooie leeftijd en eigenlijk bijna tot het laatst toe gezond gebleven, dat is wel iets om dankbaar voor te zijn!

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts