Bloggen en plannen

In het bloggen probeer ik een ritme aan te houden. Ik heb twee blogs, één met vijf stukjes per week en één met twee tot drie stukjes per week, dus voor mij is een goede planning onontbeerlijk. Ik zou niet weten hoe ik er anders goed zicht op zou kunnen houden.

Ik heb een dummie waar ik altijd alles in opschrijf. Ik vind dit prettiger om in een boekje te schrijven dan bijvoorbeeld met de computer en een spreadsheet in Excell oid, gewoon omdat ik in dit boekje kan schrijven op het moment dat me iets te binnen schiet (vaak 's avonds voor de televisie) 
Ideeën, planningen, to-do lijstjes, alles komt hierin terecht en ik kan er naar hartenlust in verschuiven, krassen en doorstrepen.
Het begint met een bijna lege planning voor 6 weken
Vast staan de citaten op zondag en de boekbesprekingen op maandag en donderdag. Ik houd dit ritme aan, zodat mensen ook een beetje weten wat ze kunnen verwachten.
Ik schrijf een boekbespreking bijna meteen nadat ik een boek uit heb, zodat alles nog goed in mijn geheugen zit. Dan plan ik de bespreking in, en daarbij probeer ik erop te letten dat ik niet twee dezelfde soort boeken in één week bespreek. Dus niet twee non-fictie boeken achter elkaar, of twee Nederlandse boeken of twee boeken die zich in Rusland afspelen etc. Ik probeer dit te spreiden.

Als ik de boeken heb ingepland, komen de andere onderwerpen. Als ik een vijf-op vrijdag wil doen, dan moet er dinsdag of woensdag een kort stukje of een foto komen, maar als ik een foto op zaterdag plaats, schrijf ik een algemeen artikeltje voor de dinsdag of de woensdag.

Langzaam raken de weken gevuld
Voor mijn Engelse blog Impressions notebook zijn de boekbesprekingen op Bettina schrijft leidend. Niet alle boeken die ik bespreek komen op mijn Engelse blog terecht, maar als ik weet welke boekbesprekingen ik heb ingepland, kan ik kijken naar de andere artikelen die ik daar wil plaatsen. Soms is dat eenzelfde artikel als hier verschijnt, maar regelmatig is het een compleet ander onderwerp.

Ik probeer 3-4 weken in het voren te plannen en zelfs 2-3 weken van tevoren  geschreven en ingepland te hebben. De ene week besteed ik hier veel uren aan, de week erop wat minder. Dat ligt er soms ook aan hoe druk het is op school of welke andere afspraken ik heb.
Mijn planning is niet rigide, ik kan met gemak artikelen schuiven als er een nieuw boek tussendoor komt dat ik meteen wil bespreken, of als er een artikel tussendoor komt over iets actueels.

Strepen, schuiven en veranderen
Op dit moment werkt dit voor mij en vind ik het leuk om mijn schema en planning aan te houden, maar ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst kan veranderen. Voorlopig blijft mijn opschrijfboekje onmisbaar voor mijn blogs. 

Reacties

  1. Leuk om een kijkje in de keuken te krijgen en wat bewonderenswaardig dat je dat allemaal zo goed organiseert. Maar met 2 blogs en verscheidene publicaties per week lijkt me dat inderdaad geen overbodige luxe. Mijn eigen 'systeem' gaat niet verder dan dat ik probeer minstens 1 keer per week een bespreking te schrijven en aangezien ik daar graag veel tijd voor uit trek, gebeurt dat vrijwel altijd in het weekend. Ik probeer wel, net als jij, het soort boeken een beetje af te wisselen, zodat de arme lezer niet bijvoorbeeld 3 geschiedenisboeken achterelkaar over zich heen krijgt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Anna. Ik probeer het inderdaad zo goed mogelijk georganiseerd te houden en het kost veel tijd, maar ik vind het ook erg leuk om te doen.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts