Hotel Florida, Amanda Vaill
In Nederland is er over het algemeen weinig aandacht voor de
Spaanse burgeroorlog. Vreemd eigenlijk, want je kunt deze oorlog beschouwen als
de opmaat naar de Tweede Wereldoorlog.
In 1931 werd Spanje een republiek toen koning Alfonso XIII
na vele opstanden het land moest verlaten. Er kwam in de nieuwe republiek een
coalitieregering aan de macht van verschillende linkse groepen en
republikeinen. Nieuwe maatregelen werden genomen waarbij de macht van de kerk,
het leger en de grootgrondbezitters aan banden werden gelegd en er verregaande
hervormingen werden aangekondigd.
Ondertussen waren er ook ruzies tussen de
verschillende linkse groeperingen en weigerde het leger zich neer te leggen bij
de beperkte macht. Om een lang en ingewikkeld verhaal heel kort te maken: in
1936 kwam generaal Franco in opstand tegen de linkse regering en een
burgeroorlog was een feit.
De Verenigde Staten en landen in Europa tekenden een
non-interventieverdrag, waardoor zij niet zouden ingrijpen in dit conflict. De
Sovjet-Unie echter steunde de communisten binnen de Spaanse regering en
bepaalde voor een groot deel wat er ging gebeuren, terwijl de opstandelingen in
het geheim geld en wapens van Duitsland en Italië ontvingen.
Ondertussen namen uit allerlei landen vrijwilligers deel aan
de strijd, zij vormden de Internationale brigades. Hier waren marxisten,
trotskisten, anarchisten, republikeinen, communisten en socialisten te vinden.
En geen van hen vertrouwde elkaar.
Ook journalisten uit alle delen van de wereld kwamen naar
Spanje, omdat het duidelijk was dat hier iets groots gebeurde. De meesten van
hen kwamen terecht in Hotel Florida in Madrid, vanuit waar zij verder op pad
gingen, op zoek naar een verhaal, om ook weer in Hotel Florida terug te keren.
Onder hen waren oorlogsfotografen Robert Capa en Gerda Taro.
Hij kwam uit Hongarije en zij uit Polen en ze kwamen elkaar tegen in Parijs,
waar ze hun namen veranderden en besloten samen naar Spanje te gaan om verslag
te doen van de strijd. Ze namen grote risico’s om hun foto’s te nemen en het
zou Gerda uiteindelijk fataal worden.
De meest bekende gasten in Hotel Florida waren de
Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway en Martha Gellhorn. Hij was op zoek naar
actie en wilde weer de meest gevierde schrijver worden, zij was op zoek naar
roem en faam. Beiden konden dit conflict goed gebruiken.
Ook anderen worden gevolgd, zoals de latere schrijver Arturo
Barea die tijdens de oorlog op de afdeling censuur werkte en Ilsa Kulcsar die
uiteindelijk zijn vrouw zou worden. Bekende mensen als George Orwell, Willy
Brandt en Kim Philby komen ook allemaal nog even langs, (het was druk daar in
Madrid).
Door beide kanten in het conflict werden tegenstanders
opgepakt en deze verdwenen zomaar. Sommigen in gevangenissen, anderen werden
zonder vorm van proces doodgeschoten.
Propaganda was een belangrijk middel aan beide zijden om de
publieke opinie aan hun kant te krijgen. De waarheid was daarbij niet
belangrijk, het ging om de boodschap die verteld moest worden.
Toen schrijver John Dos Passos hier vragen over stelde,
haalde hij zich hiermee de woede van Hemingway op de hals, zulke dingen
gebeuren in een oorlog en je stelt daar geen lastige vragen over.
Heminway, Gellhorn en iemand Joris Ivens hadden er geen
enkel probleem mee de officiële, communistische partijlijn te volgen die
gedicteerd werd door Moskou, en stelden daar geen enkele vraag bij.
In dit conflict hadden de meeste journalisten een kant
gekozen en waren ze bereid deze kant ten alle tijden te verdedigen, terwijl de
ogen werden gesloten voor de minder aangename kant van de zaak.
Bovendien logen de meesten in hun latere verhalen en
verslagen over wat ze hadden meegemaakt. Martha Gellhorn beweerde dat ze alleen
met een rugzak naar Spanje was getrokken, terwijl ze in werkelijkheid in
comfortabele omstandigheden met vele stuks bagage had gereisd. Hemingway zou
zich zo identificeren met de oorlog, dat hij deed alsof hij daadwerkelijk had
meegevochten en hoogstpersoonlijk verantwoordelijk was voor allerlei gebeurtenissen.
De film The Spanish
earth die Joris Ivens maakte en die Hemingway zou inspreken, bevatte
allerlei samengeraapte en soms zelfs nagespeelde scenes om de boodschap over te
brengen. Met de werkelijke situatie in Spanje had de film weinig van doen.
De beroemdste foto van Robert Capa van een neergeschoten
soldaat is niet bepaald onomstreden. Lang is gedacht dat de foto in scene is
gezet, nu blijkt dat de foto wel van een neergeschoten man is, maar is de vraag
nog altijd of het werkelijk in een gevecht plaatsvond, of dat dit een ongeluk
was.
Hotel Florida,
Idealisme, liefde en oorlogsjournalistiek in de Spaanse Burgeroorlog is
daarmee niet alleen een mooi verhaal geworden over de liefde tussen Robert Capa
en Gerda Taro, of een interessant verslag over de verrichtingen in de Spaanse
burgeroorlog, het gaat ook over de vraag hoe objectief oorlogsjournalistiek
eigenlijk is of kan zijn. Gezien de recente onthullingen van een aantal journalisten in de VS die hun reportages behoorlijk hebben aangedikt en de vele oorlogen die er nog altijd aan de gang zijn, is dit nog steeds een actuele vraag.
Amanda Vaill is
er in geslaagd een uiterst leesbaar en interessant verhaal te schrijven,
waarbij niet iedereen er trouwens even sympathiek afkomt. Hemingway komt er hier wel heel slecht af, ik weet niet helemaal hoe verdiend dat is. Hij kon moeilijk zijn, maar of hij werkelijk zó onaangenaam was?
Hotel Florida
roept de gebeurtenissen heel levendig op en hoewel de grote hoeveelheid namen,
gebeurtenissen en data soms wat overweldigend kan zijn, is er gelukkig achterin
dit boek een uitstekend notenapparaat te vinden en ook een chronologische lijst
van gebeurtenissen en een lijst met personen.
Kortom, een echte aanwinst.
Originele titel: Hotel Florida
Uitgegeven in 2014
Nederlandse uitgave: 2014 door uitgeverij Meulenhoff
Boekerij
Nederlandse vertaling: Richard Kruis
Bladzijdes:439
Reacties
Een reactie posten