De buschauffeur

Het spijt me heel erg, maar ik wil vandaag even klagen. Klagen over een bepaalde beroepsgroep, of liever; een groep bínnen die beroepsgroep. Ik wil het even hebben over de buschauffeur. En dan niet over de leuke, aardige, gezellige, grappige buschauffeurs, die antwoord geven op je vragen, die vriendelijk groeten en die op een normale manier rijden. Zoals die ene die gewoon de bus even stil zette om me precies te vertellen waar de straat liep die ik hebben moest. Of die ene die in een stad vol sneeuw en ijs zo keurig reed dat ik me ontzettend veilig voelde.

Nee, zij zijn geweldig en gelukkig behoren de meeste chauffeurs tot die groep. Helaas, zoals in elke beroepsgroep heb je ook een stel rotte appels. Ik wil het nu namelijk hebben over die ongelofelijk chagerijnige, horkerige buschauffeurs die je ook kunt treffen.

Zoals die van gisteravond, die mij en een leerling gewoon voorbij reed bij de bushalte. Hij zag ons staan, er is geen andere bus die rijdt op die lijn, dus we moesten echt met die bus mee, maar hij stopte niet. 
Of die chauffeur die zo hard reed en zo zonder consideratie remde, dat alle passagiers (en de bus was vol, dus bijna iedereen moest staan) bij elke keer remmen bijna over de grond vielen, omdat niemand zich kon houden.
Of die chauffeur die ooit voor me wegreed, terwijl ik een doodzieke kat in een draagmand bij me had. Het dierenziekenhuis zat naast de bushalte en ik kan me niet voorstellen dat die man niet doorhad dat ik een kattemand vast had en geen grote beautycase of iets dergelijks.
Of de chauffeur die me eens gewoon weigerde me te vertellen waar een bepaalde halte was, terwijl ik een sollicitatiegesprek had en ik zenuwachtig was en daar nog nooit was geweest. Nu bleek die halte niet te missen te zijn, maar dat was het punt niet, het punt was dat die man dat ook had kunnen zeggen.

Beste GVB, RET en Connexxion, ik denk dat negentig procent van jullie chauffeurs aardig en leuk, beleefd en fatsoenlijk is, maar die andere groep bederft het wel. Kunnen jullie niet die fantsoenlijke chauffeurs belonen en die chagerijnige en onbeschofte mormels eruit gooien? Dat zou zoveel schelen.

Reacties

Populaire posts