Vijf op vrijdag: In de stemming voor Rome

Rome komt dichterbij en dat vind ik een heerlijk vooruitzicht.
Hoe kom je nu het beste in de stemming voor een bezoek aan deze prachtige stad? In deze Vijf op Vrijdag: in willekeurige volgorde 5 boeken en films over Rome, of waarin Rome een rol speelt.

1. Reisgids: Ciao tutti Rome, Saksia Balmaekers.
Een heerlijk boekje over de mooiste stad ter wereld, vol foto's, feiten, verhalen en anecdotes. Terwijl ik het las kreeg ik steeds meer zin in mijn vakantie. Het is verdeeld in 7 hoofdstukken,  en in elk ervan is Saskia erin geslaagd om nieuwe dingen te vertellen en adressen en tips te geven over bekende en onbekende plekjes in Rome.
Het boekje is ook nog mooi vormgegeven, ik houd van dit formaat en de afgeronde hoekjes vind ik ook mooi. Voor iedere Rome liefhebber een must zou ik zeggen.

2. Geschiedenis: Ancient Rome on five denarii a day, Philip Matyszak
Bijzonder grappig is deze reisgids voor het oude Rome. Het boekje geeft tips hoe je naar Rome kunt reizen, wat je kunt verwachten in een Romeinse herberg, wat voor eten je kunt bestellen en wat je kunt doen voor vermaak, ontspanning en welke dingen je echt gezien moet hebben. Vol feiten en ook heel erg grappig, zoals het lijstje met handige zinnetjes in het Latijn, zodat je op de martk tenminste kunt vragen 'Lijk ik dik in deze tunica?'

3. DVD: Aurelio Zen (2010)
Rufus Sewell speelt Aurelio Zen, die inspecteur van politie in Rome is. Zen is een eerlijk man, maar om de zaken goed op te lossen en tot een rechtvaardig einde te brengen moet hij soms wel een beetje creatief worden.
Rome als decor en goede Britse acteurs, wat wil je nog meer? Meer dan drie afleveringen was fijn geweest, maar helaas zijn er (nog) nooit meer gemaakt. De serie is gebaseerd op de boeken van Michael Dibdin.

4. Ervaringen: Thuis in Rome, Rosita Steenbeek
Rosita Steenbeek woont al jaren in Rome, waar ze een appartement heeft in een verbouwd kerkje. Rosita Steenbeek kent de stad goed en vertelt op een heerlijke manier over de dingen die ze tegenkomt en meemaakt in de stad, met de mensen en van de geschiedenis. Erg fijn boekje dat als enige nadeel heeft dat ik een beetje jaloers op haar ben geworden vanwege haar enige appartementje in Rome en dat geweldige dakterras.

5. Roman: Een volmaakte dag, Melania Mazzucco
Een prachtig verhaal waarin de levens van verschillende mensen elkaar op één dag in Rome raken, soms met verstrekkende gevolgen.

Reacties

Populaire posts