Hoe de mode kan veranderen 1900-1930


Modeplaat
Toen ik een paar weken terug de serie ‘The House of Eliott’ weer zag, besefte ik weer even hoe leuk ik de kleding uit de jaren ‘20 vind. De rokken op kuitlengte, de leuke schoenen met bandjes, de lange kettingen. Het is allemaal heel draagbaar, zelfs nu. Het is dat het niet altijd even praktisch is, maar ik zou in principe elke dag dat soort kleren aan kunnen doen.
Maar waarom was die mode in de jaren ‘20 zo’n vernieuwing?

foto van Photodetective
Als je kijkt naar de periode ervoor, dan zie je waarom. Zo rond 1900 was de mode totaal anders. Lange rokken, gedragen met hooggesloten blouses en natuurlijk kon het korset met walvisbaleinen niet ontbreken. Elke fatsoenlijke vrouw droeg een korset. Vrouwen uit de arbeidersklasse droegen geen korset. Niet omdat die niet fatsoenlijk waren, maar omdat je ten eerste in een korset niet kunt werken en ten tweede heb je hulp nodig om een korset dicht te krijgen. Arbeidersvrouwen hadden geen kameniers om dat te doen en moesten dus dat onmisbare kledingstuk ontberen om hun figuur in de juiste S-vorm te krijgen.


Strompelrok
foto van photodetective
De rokken werden steeds nauwer en vlak voor de Eerste Wereldoorlog ontstond er zelfs de zogenaamde ‘strompelrok’. Een rok die zo nauw was dat de dames er alleen in konden trippelen. Om hun enkels moesten ze een zogenaamde ‘strompelband’ dragen om te voorkomen dat ze een te grote stap zouden nemen en zouden struikelen. Op deze foto zie je een vrouw in een strompelrok, die wijselijk de onderste knopen los heeft gemaakt.
Groepen die de maatschappij wilden hervormen, wilden vaak ook de mode veranderen. Er waren mensen die het korset wilden afschaffen en vrouwenkleding gemakkelijker en prettiger draagbaar maken, maar veel aanhangers hadden deze groepen niet.

Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, moest de kleding wel praktischer worden. Veel vrouwen namen de banen over van de mannen die aan het front vochten. Vrouwen werkten onder andere als buschauffeurs, aan de lopende banden in de fabrieken, sjouwden met kolen en werkten aan het front als chauffeurs van de ambulances. De korsetten verdwenen en de rokken werden korter. Nu moeten we ons daar ook weer niet al te veel van voorstellen, de roklengte kwam ongeveer boven de enkels. Maar het was in ieder geval een hele verbetering ten opzichte van die strompelrok.
In Nederland werkten de vrouwen natuurlijk veel minder dan in de ons omringende landen, omdat wij in die oorlog neutraal bleven en onze mannen niet aan het front vochten. Maar de invloed van de veranderende mode zal ongetwijfeld ook hier merkbaar zijn geweest.

Coco Chanel
Toen de oorlog voorbij was, ging het na een aantal jaren langzaam beter met de economie. De mensen wilde de oorlog en alle gruwelijkheden vergeten en uit Amerika kwam allerlei nieuws, zoals cocktails, auto’s en films. Filmsterren als Louise Brooks of Clara Bow lieten een moderne vrouw zien en hadden veel invloed op de mode. Modeontwerpster Coco Chanel is in deze vernieuwing onmisbaar geweest. Bij haar verdween het corset helemaal, ze gebruikte de rekbare stof jersey en alles was erop gericht om vrouwen stijlvol, maar wel comfortabel te kleden.

Modeplaat
De roklengte kwam zo halverwege de kuit en is daar trouwens bijna het hele decennium geweest. De echt korte rokken boven de knie, die men meestal met de jaren ’20 associeert, komen maar heel kort voor. De taille was laag en avondjurken hadden vaak een blote rug. Het silhouet werd slank en jongensachtig, het haar werd kortgeknipt (daarover later meer). De bekende ‘cloche hoed of pothoed maakt het beeld helemaal af om die typische jaren ’20 look te krijgen. 
Filmster Louise Brooks

Meneer Geoff Caulton is zo vriendelijk geweest om me toestemming te geven de foto’s te gebruiken van zijn website, www.photodetective.co.uk  Dit is een site met allerlei foto's en de informatie die je daaruit kunt halen. 

Mr Geoff Caulton kindly gave me permission to use some of the photographs from his website www.photodetecticve.co.uk This is a site full of photographs and the information they can give you. 

Reacties

  1. Leuk geschreven hoor, wil je jouw kennis delen op Vrouw24.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou in principe heel leuk kunnen zijn! Hoe zou zoiets in zijn werk gaan? (via de mail misschien gemakkelijker?) Ik hoor het graag,
      groetjes, Bettina

      Verwijderen
  2. leuk hè? Ik kan tot ca. 1980 kleding heel goed dateren, daarna ben ik zelf een beetje uit de mode geraakt :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Algemene looks kan ik wel dateren, uit de jaren ' 80, daarna wordt het allemaal wat vager, maar dan zie je ook veel meer vermenging. Al zijn er nog altijd typische dingen die terug te voeren zijn op een bepaalde periode :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. ik vindt het interessant want ik gebruik deze website voor mijn spreek opdracht voor school

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet jij ook de kleuren van de kleding?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas, het spijt me, maar daar weet ik niet veel vanaf. Ik kan algemeen zeggen dat neutrale en donkere kleuren gebruikelijk waren, met wat lichtere varianten voor de zomer. De rijkere klassen zullen ook lichtere kleding gedragen hebben, maar meer dan deze heel algemene observaties kan ik je niet geven.

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen
  5. Jammer, maar hier heb ik zelf nog wat gevonden. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts