De tweede correctie

De eindexamens zijn grotendeels weer achter de rug. Het wachten is het bekend maken van de normen komende woensdag en donderdag. Dan weten we precies welke cijfers onze leerlingen gehaald hebben. De week erna zijn de herkansingen voor die dat nodig hebben.
Zoals ik al eens heb gezegd is een groot probleem van de examens voor sommige vakken dat de open vragen aanleiding zijn voor veel debat omdat geen leerling antwoord geeft in de taal van het correctievoorschrift. Die discussie over wat wel en niet goed is heb je dan met je 2e corrector.

Het systeem bestaat eruit dat elke examendocent werk krijgt van een andere examendocent, en dat je eigen werk ook naar iemand anders wordt gestuurd.
Een vervelend aspect is dat je ongeveer evenveel examens krijgt als je zelf ook leerlingen had. Een docent met een klas van 17 leerlingen kan 15 leerlingen voor de 2e correctie krijgen, een docent met drie examenklassen en dus zo’n 75 leerlingen krijgt er zo’n 75 voor de 2e correctie.

Op zich is het systeem echter niet verkeerd, het is goed dat er een tweede docent naar kijkt die je leerlingen niet kent en die zich niet laat leiden door wat hij denkt dat die ene leerling wel bedoeld zal hebben. Als het goed is kan de 2e corrector ook de fouten eruit halen. Zo had ik bij een leerling hongersnood goed gerekend, terwijl het juiste antwoord toch echt Hongerwinter moest zijn. Een gevolg van te snel zijn of vermoeidheid, ik weet het niet, maar ik ben blij dat de 2e corrector het opmerkte.

Als het goed is dan geeft een 2e corrector ook de punten erbij die je misschien hebt laten zitten, dat doe ik zelf en gelukkig merk ik dat ik echt niet de enige ben.
Ik probeer altijd fair na te kijken, niet te streng, maar wat er staat moet wel goed zijn. Ik wil natuurlijk mijn leerlingen niet te kort doen, maar ik heb ook mijn reputatie als docent. Je wilt niet dat de 2e corrector denkt dat je dronken was toen je nakeek.

Heel spannend is het als je 2e corrector contact opneemt, dan weet je hoe je leerlingen (maar ook jijzelf) het hebben gedaan.
Als je pech hebt dan krijg je een 2e corrector die alles afkeurt wat niet exact zo in het antwoordmodel staat en dan kun je heel lange en vervelende gesprekken krijgen. Ik heb dit zelf gelukkig nog nooit ervaren, maar sommige collega’s wel. Ik heb helaas wel eens het tegenovergesteld meegemaakt, iemand die zoveel dingen goed had gerekend dat ik 7-10 punten verschil per leerling had met die punten die de andere docent had gegeven. Zoiets kun je niet meer door de telefoon af, het handigste is dan gewoon afspreken. Ik kan me nog levendig herinneren hoe ik met die man om de tafel heb gezeten en we bijna bij elke leerling elke vraag moesten doornemen. Mijn toenmalige sectievoorzitter was zo goed om daar als arbiter bij te zitten (Kees, ik ben je nog altijd dankbaar dat je daar toen 3 ½ uur van je leven voor op hebt geofferd! J)
Later bleek dat die man er zelf ook weinig aan kon doen, hij was net van de opleiding af en had meteen een examenklas in de maag gesplitst gekregen. Tsja, dan kun je moeilijkheden verwachten.

Voor dit jaar zit het er dus bijna op, ik heb met mijn 2e correctors contact gehad en ik heb contact gehad met degenen van wie ik het werk heb nagekeken. Het is uit onze handen, wij kunnen er niets meer aan doen. Het wachten is nu op de bekendmaking van de normen door het cito. Het blijft nog even spannend.

Reacties

Populaire posts