Klussen in de vakantie

Toen ik hier acht en een half jaar geleden kwam wonen, heb ik het ingebouwde boekenkastje in de woonkamer donkerblauw geschilderd.

De vierkante hal waar niks kan staan omdat er zeven deuren op uitkomen, werd toch heel vrolijk doordat alle deuren een andere kleur kregen. De wc was felroze, de badkamer lila, de studeerkamer groen, de slaapkamer turkooize en de woonkamer blauw.

En hoewel ik dat nog altijd leuk vond, wilde ik na al die jaren wel iets anders. En ik besloot om deze vakantie die klus aan te pakken. De kleur werd bepaald toen ik in de kerstvakantie de miniserie Dr. Zhivago keek en de Gromeko's (Tonya's familie waar Joeri opgroeit) in hun huis in Moskou grijsgroene deuren hebben. Nu heb ik geen paleis in Moskou, maar deuren genoeg, dus ik kom een heel eind.

Afgelopen zaterdag heb ik verf gehaald en andere benodigdheden en toen ben ik begonnen. Ik ben namelijk geen heel geduldige doe-het-zelver. Ik doe niet aan voorbereidingen als schuren en grondverf enzo. Ik maak schoon en ik begin met verven. Niet moeilijk doen, gewoon gáán.

Meestal pakt dat goed uit en dat is gelukkig nu ook het geval.
Ik heb zaterdag het kastje gedaan en daar hoefde ik zondag niet veel meer aan te doen, op een paar plekken een beetje bijstippen, dat was alles. Die zondag heb ik ook één deur en de voordeur aan de binnenkant gedaan en in de dagen erna steeds twee deuren.

Op die manier kon ik het vrij snel afronden, want ik krijg heel genoeg van de verftroep die ik dan in de kamer heb staan, terwijl ik het toch in een rustig tempo kon doen. Ik was namelijk heel erg moe en als ik dan teveel doe, krijg ik gekke ongelukken zoals in een verfbakje stappen. Dat heb ik nu gelukkig weten te voorkomen!

Zit er soms een verfvlek op een deurkruk of is er een randje niet helemaal recht? Natuurlijk, maar ik vind dat je ook moet kunnen zien dat het handwerk is. En over het algemeen zitten de deuren er heel strak in en ook het kastje is goed gelukt.

Ik ben heel erg blij met het resultaat. Het kastje is zoveel lichter en ook de hal lijkt erg mooi. Het is net alsof ik in een nieuw huis woon!

Hieronder een paar impressies van wat ik heb gedaan, al heb ik niet overal foto's van gemaakt.
Het kastje zoals het eerst was. Hierin staan al mijn Rusland boeken.
Onderste rij is Steve McQueen en Marilyn Monroe :-)

Marius neemt de gelegenheid om even in de kast te zitten 

Het is een mooie kleur, maar wel heel donker

Voor wie het interessant vindt:
ik heb Flexa zijdeglans in de kleur Early Dew gebruikt. 

Al halverwege, wat een verschil!

De woonkamerdeur ziet er ook goed uit. 

Deur van de studeerkamer en de voordeur.
Zoals je ziet, ga ik daar bijna aan beginnen

De wc en de badkamer die er nu heel licht en chic uitzien.

Het boekenkastje lijkt weer compleet anders (bijna nieuw) en ik ben heel tevreden met het resultaat!

Reacties

  1. Bijzonder, zo'n ingebouwde boekenkast. Ik vind de kleur erg mooi! Leuk dat je op zo'n manier je huis een heel andere sfeer kunt geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik was erg blij dat de vorige bewonder die had gemaakt om de opening tussen twee kamers op te vullen. En wat kan een likje verf een wonder doen he?

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Hoi Bettina, ik zou ook eens wat moeten gaan klussen. Delen van mijn woning kunnen ook wel wat verf gebruiken. Maar ja, ik denk dat ik het toch nog maar een paar jaartjes uitstel. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rustig aan beginnen en het werk verdelen. En niet kijken naar wat er allemaal nog meer moet! Maar gewoon nog even uitstellen is ook gewoon heel fijn.

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Wat een metamorfose! Erg mooi geworden, knap gedaan. Ik hoop dat je er weer jaren met plezier in mag wonen.
    Groetjes, Hans.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Hans, leuk om te horen. Her en der wel wat gekke plekjes hoor, maar ik ben niet ontevreden met het resultaat. En ik denk dat ik hier de komende acht à tien jaar tevreden mee ben.

      Groetjes,

      Verwijderen
  4. Wij hebben net een kleurenconsulent op bezoek gehad en die raadde ons ook grijsgroen aan. Dus, Bettina, hoe hip kan je zijn???!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik voel me helemaal een trendsetter!! (terwijl ik het idee dus kreeg door Dr.Zhivago)
      Maar wat grappig, en dan kun je hier zien of het je wat lijkt :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Het lijkt me zeker iets: heel mooi!

      Verwijderen
    3. :-D Ik ben er ook zó blij mee!

      Groetjes,

      Verwijderen
  5. Mooi geworden, mag je trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat ben ik ook best een beetje! :-) Maar vooral heel erg blij met het resultaat.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts