Tentoonstelling: The joy of nature

David Hockney, Woldgate woods 6&9 November 2006
In het Van Gogh museum is er weer een heel mooie tentoonstelling te zien; The joy of nature, waarin de werken van David Hockney centraal staan.

David Hockney is geboren in 1937 en is Ă©Ă©n van de belangrijkste Britse kunstenaars van de 20e eeuw. Vooral zijn schilderijen van zwembaden zijn bekend, maar ook zijn andere grote en kleurrijke schilderijen zijn geliefd bij musea en verzamelaars.

Hij heeft lange tijd in Los Angeles gewoond, maar toen hij in 2004 terug kwam in Engeland, werd hij weer gefascineerd door de seizoenen en de wisselingen van het licht op de natuur. Hij besloot te blijven en te schilderen.

Anderen hadden hem afgeraden om landschappen te gaan schilderen (te oubollig, te saai), maar zoals David Hockney zelf zegt: 'De natuur blijft eindeloos fascineren, eindeloos. Het verveelt me werkelijk geen moment'.

Vincent van Gogh is een grote inspiratie geweest voor David Hockney, vol bewondering is hij voor Vincents oog voor detail, zijn kleurgebruik en de manier waarop hij energie in zijn schilderwerk overbracht. Voor hen beiden is er een enorme vreugde in het schilderen en hoewel David Hockney ondertussen de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd is, denkt hij er niet aan om te stoppen. Nog elke dag schildert hij vijf of zes uur en hij zal er pas mee stoppen als hij neervalt.
Vincent van Gogh, Korenveld 1888

David Hockney, Kilham to Langtoft II, 27 July 2005

In deze tentoonstelling staan de natuurlandschappen uit Yorkshire die David Hockney vanaf 2000 maakte centraal. Ik kende zijn werk niet zo goed, alleen de zwembaden had ik wel eens gezien, maar vanaf het allereerste moment dat ik de tentoonstelling binnenkwam, voelde ik me enorm vrolijk worden.
Wat zijn de werken van Hockney groot! En vol kleur! En vol leven! En vol vreugde! De energie spat werkelijk van de doeken af en je ziet dat David Hockney hier met ontiegelijk veel plezier aan gewerkt heeft.

De tentoonstelling begint met een film waarin David Hockney vertelt hoe Vincent van Gogh hem heeft geĂŻnspireerd en beĂŻnvloed. Mooi is dat hij vol warmte over Vincent spreekt, als een kunstenaar die werkelijk de andere kunstenaar begrijpt.
David Hockney trof me trouwens als een zeer beminnelijk, interessant en markant mens, met wie ik graag eens uit eten zou willen gaan! (je kunt ergens van dromen, nietwaar?)

Tussen de werken van David Hockney die je vooral aan de wanden ziet hangen, staan er zuilen in de tentoonstelling met de werken van Vincent, waardoor je heel goed kunt zien wat de overeenkomsten zijn. Soms in de kleuren, soms in de lijnen of het gebruik van perspectief. Heel bijzonder en vooral, heel erg mooi. Ik vond vooral de schetsen zo mooi, waarin je het schetsboekje van Hockney ziet, met de potloodtekeningen van Vincent, zo vol detail en zo sprekend dat ik er heel ontroerd door raakte.
Vincent van Gogh, Kreupelhout met twee figuren 1890

David Hockney, the arrival of Spring in Woldgate 2011

David Hockney heeft niet alleen grote olieverfschilderijen gemaakt, maar ook tekeningen in potlood of houtskool. Ook heeft hij tekeningen gemaakt op de ipad en videoinstallaties en eigenlijk zijn al zijn werken prachtig.

The joy of nature is niet alleen een heel mooie tentoonstelling van de werken van David Hockney, het is ook een eerbetoon aan Vincent en zijn invloed op moderne kunstenaars. Het is een absolute aanrader en heeft mij nu tot fan van David Hockney gemaakt!

The joy of nature is nog tot 26 mei 2019 in Amsterdam te zien.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts