Tentoonstelling: Van Gogh in Auvers

Kerkje van Auvers-sur-Oise 1890
Na een aantal jaren in Zuid Frankrijk te hebben gewoond, kwam Vincent van Gogh naar Auvers-sur-Oise. Zijn periode in Zuid Frankrijk was niet altijd gemakkelijk geweest. In Arles woonde hij in het gele huis, waar hij hoopte dat andere kunstenaars zich bij hem zouden voegen. De enige kwam was Paul Gaugain en dat was misschien niet het beste gezelschap voor Vincent. 

Het dieptepunt kwam voor Vincent toen het noodzakelijk bleek dat hij werd opgenomen in de inrichting van Saint-Remy. Hier verbleef hij bijna een jaar, maar hij had niet het gevoel dat hij veel beter werd. 

Toch was de tijd in het zuiden niet verspild, helemaal niet zelfs. Vincent had nieuwe kleuren ontdekt, had geëxperimenteerd met nieuwe technieken en was enorm productief geweest.

Op 20 mei 1890 kwam Vincent aan in Auvers-sur-Oise, hopelijk om een fris, nieuw begin te maken. Hij was positief gestemd en was gecharmeerd van deze mooie plattelandsstreek. Onmiddellijk begon hij met schilderen en in de eerste vijf dagen had hij al vier schilderijen gemaakt. Vincent wandelde rond en tekende en schilderde alles wat hij zag, met geweldige resultaten. 

Hij maakte vrienden, zoals dokter Paul Gachet die hem zo goed mogelijk probeerde te begeleiden in deze maanden. Vincent maakte portretten en probeerde echt de karakters van zijn modellen vast te leggen. 

Portret van Adeline Ravoux, 1890

In de omgeving schilderde hij de charmante huizen en boerderijen, en de velden en boomgaarden. De kleuren blauw en groen overheersen hier, hoewel hij ook korenvelden schilderde of als kleuraccent papavers toevoegde (of een groep kraaien). 

Cottages met rieten dak, Auvers-sur-Oise, 1890


Daarnaast maakte hij ook vele stillevens, en schilderijen van bloemen, of gebruikte hij de oude meesters als inspiratiebron. 

Toch namen de gevoelens van eenzaamheid en mislukking de overhand en op 29 juli 1890 schoot Vincent zichzelf neer. Hij zou twee dagen later overlijden. Zijn broer Theo was bij hem. 

Bloeiende kastanjetakken, 1890


In het Van Gogh museum is op dit moment de tentoonstelling Van Gogh in Auvers te zien. Dit is een ontzettend mooie tentoonstelling die me heel erg heeft ontroerd. Het is een samenwerking met het Musee d' Orsay in Parijs, die veel van haar schilderijen heeft uitgeleend voor deze tentoonstelling. Ook zijn er werken te zien uit privé-verzamelingen. 

Heel bijzonder is het dat in deze tentoonstelling de aandacht echt alleen op zijn tijd in Auvers-sur-Oise ligt, en er werken bij elkaar zijn gebracht die nog niet eerder samen zijn tentoongesteld. 

In totaal zijn er meer dan 50 schilderijen en 30 tekeningen te zien die Vincent in deze periode heeft gemaakt. Bovendien zijn er schetsboekjes te zien en voorstudies zodat je een idee krijgt van hoe Vincent te werk ging. 

Op de bovenste verdieping zijn de brieven te zien die zijn vrienden en familieleden schreven om Vincent te eren en herinneringen op te halen. 

Ik werd getroffen door de mooie woorden die men over hem sprak, het is jammer dat Vincent dit zelf niet door had, of dat de melancholie gewoon zwaarder woog dan de positieve berichten die al voor zijn dood binnenkwamen over zijn kunst. 

Ik werd nog meer getroffen door de prachtige werken die Vincent van Gogh in zijn laatste maanden heeft gemaakt. De landschappen, vol blauw en groen, spraken me enorm aan, en ik ben ademloos door de tentoonstelling gegaan, vol bewondering voor deze bijzondere schilder. Ik vond de portretten mooi en heb genoten van de bloemen. Het is vooral zo mooi dat er werken hangen die voor mij nieuw waren en daarmee is deze tentoonstelling ook nog heel verrassend.

De tentoonstelling Van Gogh in Auvers is nog tot 3 september 2023 in het Van Gogh museum te zien, dus als je de kans hebt ga er naar toe, want het is echt heel erg de moeite waard. 

Reacties

  1. Dat klinkt heel mooi! Ik moet ook weer terugdenken aan het stripboek van Barbara Stok over het leven en werk van Vincent van Gogh.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze tentoonstelling is echt heel mooi, bijzondere werken die mij enorm aanspraken. Grappig dat er ook een stripboek over zijn leven is.

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen
  2. Al is dit museum drie steenworpen bij mij vandaan, het is er altijd zo druk dat het plezier om daar naar toe te gaan me is vergaan. Heel erg jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan idd heel druk zijn en dat is echt niet fijn, maar voor deze tentoonstelling was ik er om 9.30 en toen was het heel goed te doen. Rustig en voldoende ruimte om de schilderijen op mijn gemak te bekijken. Zeker als je er dichtbij woont, is dit misschien een optie om toch in alle rust te genieten van deze mooie tentoonstelling.

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen
  3. Goed dat je het zegt, daar wil ik ook naar toe. Hoop dat het nog lukt. Heb net de biografie van Vincent van Gogh in huis dus het zou mooi aansluiten. ik begreep overigens dat in die biografie een nieuwe theorie staat omtrent zijn dood en dat die niet van zelfmoord uitgaat. Wordt vervolgd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat die biografie van die Amerikaan? Ik vond zijn theorie niet overtuigend (en ik vond het verder ook een vervelend boek :-) ), maar ik ben benieuwd naar jouw mening. De tentoonstelling kan ik je lig aanraden!

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen
    2. Inderdaad, die ja. Lekker dan, moet er nog aan beginnen maar ik laat het je weten :)

      Verwijderen
    3. Hahaha, sorry!!! Ik hoop dat jij een andere ervaring hebt met het boek dan ik had :-)

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen
  4. Prachtig, die bochtige lijnen op dat schilderij met de cottages! Van Gogh lijkt soms afgezaagd en uitgekauwd, maar is bepaalde opzichten toch altijd weer verrassend. Groetjes, Leendert de Vink

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je helemaal gelijk in! Je hebt soms bij van Gogh het idee dat je alles wel kent, maar ik was hier echt verrast door de (voor mij) onbekende schilderijen, de mooie kleuren en de onderwerpen. Ik werd er erg blij van :-)

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts