Yoga 'doen'

Een lastig punt, wanneer ben je ergens mee bezig? Wanneer kun je stellen dat je ergens een beoefenaar van bent, of dat je erbij hoort? Vaak ben je verbonden met een groep, een club, een gedachtengoed, een overtuiging, een levensbeschouwing, een hobby of een interesse en ben je daarmee bezig. Maar wanneer geldt het? Als je er elke dag ‘aan doet’, erover leest, er elke week naar toe gaat? En als ik het dan over iets specifieks voor mezelf heb, heb ik het over yoga.   
Ik beschouw mezelf als iemand die aan yoga doet. Maar sinds ik uit Rotterdam ben verhuisd, doe ik eerlijk gezegd niet zoveel meer aan yoga. Ik heb een bepaalde yogaschool geprobeerd, maar om verschillende redenen heb ik die weer afgezegd. Geen les, geen leraar die me elke week de inspiratie geeft en de discipline om asana’s te doen. Hoe blijf ik dan toch verbonden met de yoga wereld en andere yoga beoefenaars? Hoe blijf ik zelf een yoga beoefenaar?
Ten eerste zijn daar de boeken, ik heb ondertussen een metertje boeken over allerlei yoga onderwerpen en aanverwante zaken. Van boeken over soorten yoga, tot boeken over meditatie en allerlei boeken met houdingen. Inspiratie genoeg te vinden.
Een tweede manier om toch verbonden te zijn is door middel van tijdschriften, van het Nederlandse Yoga magazine, tot het Amerikaanse Yoga Journal, dat ook een uitstekende website heeft. Op deze website kun je ook blogs vinden en nieuwtjes uit de yogawereld. Als ik de boeken, de tijdschriften en de blogs lees, voel ik me verbonden met alle andere yogi’s in de wereld. Yogi’s alle landen, verenigt u.
En tot slot, wat het gemakkelijkste zou moeten zijn, maar het moeilijkste is, oefenen. Want lezen over yoga is tenslotte iets heel anders dan yoga doen. En daar gaat het allemaal om. Maar voor ik het weet heb ik het excuus dat ik te weinig tijd heb, me niet lekker voel of dat mijn spieren te veel pijn doen door alle stress van dit moment.
Tsja. En dat alles is gewoon onzin. Het is een kwestie van discipline, en tijd maken. En de oefeningen uitzoeken die ik wel gewoon kan doen. Als ik de cobra niet red, dan wel de boom. Als een torsie (draaiing van het lichaam) niet goed lukt, wie zegt dat het niet voldoende is om de torsie korter aan te houden, of minder ver te draaien? Kortom, ik moet gewoon aan de slag.
Ik denk namelijk dat ik het op dit moment goed kan gebruiken, ik weet dat ik me altijd beter voel mét yoga dan zónder yoga. Er wordt gezegd dat iets na 100 dagen een gewoonte is. Dus vandaag gaan we beginnen. Elke dag yoga.
Mijn honderd dagen beginnen nu.

Reacties

  1. Waarom zou je ergens bij willen horen?
    Yoga doe je uitsluitend voor jezelf. Het gaat er niet om wat of hoe je (het) doet, als je maar bewust bent van je ademhaling (doorademen) en spierspanning.
    Veel kan er niet fout gaan dus maak je niet bezorgd om het wel of niet lukken van een torsie.
    (of zoals je vaak in een groep ziet: hij/zij kan het beter of buigt dieper door dan ik...)
    Het gaat puur om je eigen beleving en bewustzijn.
    Juist met yoga is er geen competitie (als het goed is !)
    Uiteindelijk betekent yoga niet -voor mij- op je hoofd staan maar met beide benen op de grond.

    ***

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, je hebt volkomen gelijk, je hoeft niet per se ergens bij te horen, zeker niet met yoga. Mijn idee was eigenlijk of ik mezelf nog wel een yoga beoefenaar mag noemen als ik er zo weinig aan doen, en hoe ik vervolgens dat weer een beetje op orde kan krijgen.
    Je laatste zin is geweldig, ik kan het er alleen maar helemaal mee eens zijn!
    dank je wel,

    groetjes, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts