Dit en dat, mei 2015

Goedkope boeken
Weinig dingen zijn zo leuk of geven zoveel voldoening als nieuwe boeken. Thuiskomen van de boekhandel met een nieuwe schat is fijn, maar regelmatig kom ik ook terug uit de kringloopwinkel met een nieuwe aanwinst. Hier is soms ook heel wat te vinden, als je de tijd wil nemen er even goed tussen te kijken.
De afgelopen weken had ik geluk met een aantal boeken.

Ten eerste is er een nieuwe uitgave van De krimoorlog van Orlando Figes. Dit boek wilde ik al een tijdje hebben, maar de prijs van 39 euro nogwat voor de gebonden versie vond ik een beetje teveel van het goede! Nu is er een pocketversie voor 10 euro, en natuurlijk heb ik die niet laten liggen.

Bij de kringloopwinkel heb ik nog een boek van Orlando Figes gevonden, Natasja’s dans. Gebonden versie en zo goed als nieuw, slechts 8.50 euro. Mijn afdeling Russische geschiedenis is dus weer een beetje uitgebreider geworden.
Bovendien vond ik bij de kringloopwinkel Het hongerig getij van Amitav Gosh voor slecht 1.50 euro. Dat zijn fijne dingen voor de mens. 
  
Florence
De afgelopen dagen heb ik genoten van een vakantie in Florence.
Ik was hier al een keer eerder, maar ik had er bijzonder veel zin in om weer te gaan en al het moois dat deze stad te bieden heeft te (her) ontdekken.

De vorige keer kon ik het Uffizi helaas niet bezoeken, maar deze keer wel. Ik had zelfs via internet mijn ticket al geboekt om te voorkomen dat ik lang in de rij moest staan. Lang leve internet wat dat betreft, wat is dat toch ongelofelijk handig.

Ik heb me al lang van te voren weer ingelezen en was al aan het bedenken waar ik allemaal naar toe wilde. Als alles goed gaat, kom ik vandaag weer thuis en zal ik jullie snel op de hoogte brengen van wat ik heb gezien en gedaan. 

Camera
Na zo’n acht jaar trouwe dienst heb ik eindelijk mijn digitale camera verruild voor een nieuwer exemplaar. Ik ben iemand die pas iets inruilt als er echt een reden voor is, en ik merkte de laatste tijd dat de camera minder goed werkte. Het was dus tijd voor een nieuwe.
Ik wilde een camera met iets meer mogelijkheden dan de oude, die slechts 3x zoom had en 7.1 megapixels en een geheugenkaart van 2Gb.
Ik wilde vooral een camera die handzaam was (lees: goed mee te nemen), praktisch en vooral: betaalbaar.
Uiteindelijk heb ik een Canon gevonden, die aan al mijn eisen voldoet en daarbij 18x zoom en 16 megapixels heeft en een geheugenkaart met 16Gb.

Ik merk het verschil meteen, zeker met een klein experimentje dat ik heb gedaan. Vanuit mijn studeerkamer heb ik een foto gemaakt van de planten op de vensterbank in de slaapkamer, aan de andere kant van mijn flatje. Foto 1 is gemaakt met de oude camera op maximale zoom en foto 2 met de nieuwe camera. Zie het verschil.


Grappig is dat ik mijn vorige digitale camera had gekocht toen ik voor het eerst naar Florence ging, dus ik vind het leuk dat deze nieuwe camera daar ook uitgeprobeerd zal worden.

De foto’s die ik maak zal ik ongetwijfeld hier delen in de komende tijd!

Reacties

  1. Hoi Bettina, alvast welkom thuis. Een weekje Florence lijkt mij ook wel wat. Een geheugenkaart van 16Mb? Is dat misschien Gb? Goeie tip, dat boek van Figes voor een tientje. Staat al jaren op m'n lijstje en nu weer aktueel.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, Wim, het is GB, ik denk dat dit komt omdat deze cijfers en letters me helemaal niets zeggen, en ik dus ook niet weet of iets groter is of kleiner. Maar 16 is groter dan 2, dat blijft wel hangen. Ik zal het zo ook in het stukje veranderen (dank je!)
      Ik was trouwens ook blij verrast toen ik De Krimoorlog zag liggen, inderdaad, erg actueel nu.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Wat heerlijk, een vakantie in Florence. Ik hoop dat je met volle teugen hebt genoten.
    Het boek van Amitav Ghosh is trouwens een echte aanrader. Ik vond het schitterend en denk dat jij er ook van zult genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen, ik kon me volgens mij herinneren dat je me dit boek eens hebt aangeraden, en de titel is blijven hangen.
      Florence was trouwens prachtig, maar daar komt in de volgende week meer over!

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Jaloersmakend, een vakantie in Florence! En aan de foto te zien doet je camera het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal jullie volgende week een beetje laten meegenieten met alles wat ik in Florence heb gezien en gedaan, en de camera heeft zijn werk bijzonder goed gedaan!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts