Tentoonstelling: Escher op reis
In het Fries museum in Leeuwarden is er een prachtige tentoonstelling te zien over de bijzondere kunstenaar M.C. Escher.
Hij werd geboren in Leeuwarden in 1898, maar de familie verhuisde al snel naar Arnhem. De kleine Maurits blonk niet bepaald uit op school, alleen in tekenen was hij erg goed. Na een korte tijd op de TU in Delft, stapte hij in 1919 over naar de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem.
Voor bouwkunde had hij niet zoveel belangstelling, voor de Sierende Kunsten des te meer. Vooral zijn docent Samuel Jessurun de Mesquita was van grote invloed op hem. Van de Mesquita leerde Escher om houtsnedes te maken en ook andere technieken, die hij zijn hele leven heeft toegepast.
Reizen zat Escher al van jongs af aan in het bloed en hij ging steeds vaker naar Italië, waar hij in 1924 trouwde met de Zwiterse Jetta en waar hun drie kinderen geboren werden. Ze hebben tot 1935 in Italië gewoond.
Escher vond het heerlijk om rond te wandelen op het platteland, om de landschappen en de kleine stadjes op de bergen te tekenen. In Rome was het vooral de nacht die hem inspireerde, met een zaklampje aan zijn knoopsgat tekende hij in de stille, donkere stad de kerken, de poorten en de pleinen.
Langzamerhand zie je dat Escher het interessant begon te vinden om elementen uit zijn tekeningen samen te voegen tot een nieuw landschap. Daarna kwam het spelen met perspectief en na een bezoek aan het Alhambra waar hij de herhalende patronen schitterend vond, zie je steeds meer de prenten waarin hij landschappen en gebouwen maakt die niet kunnen bestaan, waarin het perspectief een suggestie is en waarin vreemde wezentjes voorkomen.
Maar heel mooi zie je nog altijd de Italiaanse stadjes terug, tegen een heuvel aan, met de poorten en de kerktorens.
M.C. Escher was een begenadigd tekenaar, en de vele prenten (zo'n 150) die er in het Fries museum te zien zijn, geven zijn ontwikkeling ontzettend mooi weer. Ik kende vooral zijn tekeningen uit de latere fase, maar ik werd volkomen omver geblazen door zijn prenten en tekeningen van de Italiaanse landschappen of van Rome. Ik zou ze zo aan de muur willen hebben en het was jammer dat juist van deze prenten bijna geen ansichtkaarten waren.
Ik vond de tentoonstelling zeer de moeite waard en ik heb nog meer waardering gekregen voor deze productieve en getalenteerde kunstenaar. Heel erg mooi.
Het is een tentoonstelling waar veel belangstelling voor is en het kan dus ook vrij druk worden. Gelukkig hebben ze de oplossing gevonden dat je een ticket koopt voor een tijdslot. Op die manier worden de bezoekers gespreid en kun je de prenten nog vrij goed zien.
Twee minpunten bij deze tentoonstelling: ten eerste is de toeslag bij de Museumjaarkaart 5 euro, wat ik eerlijk gezegd een groot bedrag vind om bij te betalen en ten tweede zijn de medewerkers in het museum niet altijd even vriendelijk. Ik wil best mijn tas in een kluisje doen (hoewel ik me afvraag waarom als ik mensen met een grotere tas even later wel gewoon op de tentoonstelling zie struinen), maar het kan ook gewoon gevraagd worden. Die mevrouw had misschien haar dag niet, maar ik vond het wel vervelend.
De tentoonstelling Escher op reis is tot 28 oktober 2018 te zien, en koop dus van tevoren je tickets online!
Er mogen op de tentoonstelling geen foto's gemaakt worden, en deze afbeeldingen zijn foto's van ansichtkaarten.
Hij werd geboren in Leeuwarden in 1898, maar de familie verhuisde al snel naar Arnhem. De kleine Maurits blonk niet bepaald uit op school, alleen in tekenen was hij erg goed. Na een korte tijd op de TU in Delft, stapte hij in 1919 over naar de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem.
Voor bouwkunde had hij niet zoveel belangstelling, voor de Sierende Kunsten des te meer. Vooral zijn docent Samuel Jessurun de Mesquita was van grote invloed op hem. Van de Mesquita leerde Escher om houtsnedes te maken en ook andere technieken, die hij zijn hele leven heeft toegepast.
Reizen zat Escher al van jongs af aan in het bloed en hij ging steeds vaker naar Italië, waar hij in 1924 trouwde met de Zwiterse Jetta en waar hun drie kinderen geboren werden. Ze hebben tot 1935 in Italië gewoond.
Escher vond het heerlijk om rond te wandelen op het platteland, om de landschappen en de kleine stadjes op de bergen te tekenen. In Rome was het vooral de nacht die hem inspireerde, met een zaklampje aan zijn knoopsgat tekende hij in de stille, donkere stad de kerken, de poorten en de pleinen.
Langzamerhand zie je dat Escher het interessant begon te vinden om elementen uit zijn tekeningen samen te voegen tot een nieuw landschap. Daarna kwam het spelen met perspectief en na een bezoek aan het Alhambra waar hij de herhalende patronen schitterend vond, zie je steeds meer de prenten waarin hij landschappen en gebouwen maakt die niet kunnen bestaan, waarin het perspectief een suggestie is en waarin vreemde wezentjes voorkomen.
M.C. Escher was een begenadigd tekenaar, en de vele prenten (zo'n 150) die er in het Fries museum te zien zijn, geven zijn ontwikkeling ontzettend mooi weer. Ik kende vooral zijn tekeningen uit de latere fase, maar ik werd volkomen omver geblazen door zijn prenten en tekeningen van de Italiaanse landschappen of van Rome. Ik zou ze zo aan de muur willen hebben en het was jammer dat juist van deze prenten bijna geen ansichtkaarten waren.
Ik vond de tentoonstelling zeer de moeite waard en ik heb nog meer waardering gekregen voor deze productieve en getalenteerde kunstenaar. Heel erg mooi.
Twee minpunten bij deze tentoonstelling: ten eerste is de toeslag bij de Museumjaarkaart 5 euro, wat ik eerlijk gezegd een groot bedrag vind om bij te betalen en ten tweede zijn de medewerkers in het museum niet altijd even vriendelijk. Ik wil best mijn tas in een kluisje doen (hoewel ik me afvraag waarom als ik mensen met een grotere tas even later wel gewoon op de tentoonstelling zie struinen), maar het kan ook gewoon gevraagd worden. Die mevrouw had misschien haar dag niet, maar ik vond het wel vervelend.
De tentoonstelling Escher op reis is tot 28 oktober 2018 te zien, en koop dus van tevoren je tickets online!
Er mogen op de tentoonstelling geen foto's gemaakt worden, en deze afbeeldingen zijn foto's van ansichtkaarten.
Ja, prachtig, hè? Ik vond het vooral interessant te zien welke ontwikkeling hij had doorgemaakt en waar die bij zondere tekeningen nu eigenlijk vandaan kwamen.
BeantwoordenVerwijderenHeb je het speciale Eschergebakje nog uitgeprobeerd? Ook erg lekker ;-)
Heel mooi inderdaad om elementen, zoals die stadjes, ook in zijn latere werk te herkennen. Heel erg mooi, ik was zeer onder de indruk. En nee, geen gebakje helaas, ik was er op een gek tijdstip en we hebben wel geluncht, maar geen koffie gedronken met een gebakje! Ik vind het wel leuk hoe museumrestaurants altijd zo inspringen op de tentoonstellingen die er zijn, het restaurant in het Drents museum doet dat bijvoorbeeld heel erg goed. Maakt het extra leuk.
VerwijderenGroetjes,
Hoi Bettina, ik ben ook erg enthousiast over het werk van Escher. Een aantal jaren geleden was er een tentoonstelling van zijn werk in de Kunsthal en daar heb ik erg van genoten. Leeuwarden is me te ver. Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenJa, zijn werk is echt prachtig. Niet alleen vol fantasie, maar ook gewoon heel goed uitgevoerd.
VerwijderenIk begrijp dat helaas Leeuwarden iets te ver is, maar gelukkig zijn er ook tentoonstellingen (geweest) dichter bij huis!
Groetjes,
Hoi Bettina, dank je wel voor je fijne recensie. Ik wil nog naar die tentoonstelling toe.
BeantwoordenVerwijderenIn de bios heb ik de documentaire over Escher gezien, die 13 september aanstaande op televisie komt. Allemaal kijken, zo mooi:
https://www.ntr.nl/NTR-Documentaires/137/detail/Het-Uur-van-de-Wolf-MC-Escher---Het-oneindige-zoeken/VPWON_1281939
Groetjes, Anita
Graag gedaan en ik vond het zeker de moeite waard! Dank voor de tip over de documentaire, die ga ik zeker in de gaten houden, lijkt me erg interessant.
VerwijderenGroetjes,