De ingepakte Arc de Triomphe

Toen ik twee weken geleden in Parijs was, had ik het voorrecht om iets heel bijzonders te zien; de ingepakte Arc de Triomphe. 

Kunstenaar Christo stond erom bekend dat hij allerlei dingen heeft ingepakt, gebouwen, bruggen en zelfs eilanden. Eerder had hij in Parijs al de Pont Neuf ingepakt, maar een ander groot project stond nog op zijn verlanglijstje. 

De wens om de Arc de Triomphe in te pakken, kon hij helaas niet meer tot uitvoer brengen voor hij in 2020 overleed. 

Nu is de Arc alsnog ingepakt, om de postume wens van Christo te honoreren. 

De Arc is ingepakt met 25.000 vierkante meter stof, van een wit/blauwe metallic achtige stof. Drieduizend meter rood koord houdt alles bij elkaar. De grote Franse vlag hangt zoals altijd in het midden en pas toen ik de foto's bekeek, besefte ik dat de kleuren van de stof en het koord natuurlijk ook het rood-wit-blauw van de vlag zijn. 




Het was maar twee weken dat dit kunstwerk te zien was (tot 3 oktober 2021) en ik had het voorrecht net in die tijd in Parijs te zijn. Nieuwe ingepakte kunstwerken zullen er waarschijnlijk niet meer komen, dus ik heb zeker het idee nog even iets unieks meegekregen te hebben. 



Reacties

Populaire posts