Nieuwe fantasy

Een kleine greep uit de
nieuwe fantasy
Ik heb soms periodes in het lezen van bepaalde genres of schrijvers. Vroeger, in de jaren '90 toen ik in de twintig was, las ik veel fantasy. 

Maar op een gegeven moment kreeg ik genoeg van de elfen, trollen en draken en de oneindige queestes die zich over meerdere boeken uitspreidden. Vooral de Shannara-boeken van Terry Brooks leken allemaal hetzelfde stramien te doorlopen en hier zat weinig origineels meer in. 

Een uitzondering was de Amber serie van Roger Zelasny, over de bijzondere wereld van Amber waarin de prinsen vechten om de macht en door het patroon dat ze hebben gelopen de wereld kunnen manipuleren. Deze serie was echter tien boeken lang en werd op den duur ook repetitief en daarmee vervelend. Aardzee van Ursula LeGuin was echter wel mooi (al kon ik daar laatst ook al niet meer inkomen). 

Ik begon ook een beetje genoeg te krijgen van de manier waarop vrouwen werden beschreven, Bij David Eddings was er al sprake van enig seksisme, bij Terry Goodkind in zijn Wetten van de magie serie was het helemaal verschrikkelijk, met seksueel geweld en andere ranzige narigheid in elk boek. Als dit fantasy was, had ik er geen zin meer in. 

In de jaren daarna heb ik weinig fantasy meer gelezen, behalve natuurlijk de geweldige series van Robin Hobb over Fitz en de Nar, en Discworld boeken van Terry Pratchett. Beide schrijvers hebben originele werelden geschapen die volledig kloppen en personages die genuanceerd zijn en met wie je helemaal meeleeft. Terry Pratchett is daarbij een van de grappigste auteurs die ik ooit heb gelezen en Robin Hobb heeft met haar drie trilogieën over Fitz en de zijnen de gouden standaard geschreven, de lat waarlangs alle andere fantasy beoordeeld wordt. 

(Even terzijde, om aan te geven hoe diep de invloed van Terry Pratchett is moet ik bekennen dat ik vorige week in mijn tweede klassen aan het vertellen was over het (fictieve) idee dat men in de Middeleeuwen zou hebben gedacht dat de aarde plat was. Ik was vervolgens die platte aarde aan het tekenen, maar halverwege de olifanten en de grote schildpad die door de ruimte zwemt, besefte ik dat ik de Diskworld aan het uitleggen was. Ik heb het maar zo gelaten!)

Maar goed, andere fantasy las bijna ik niet en als ik ergens in begon, zoals Game of Thrones, of The Mortal Instruments, strandde ik meteen na het eerste boek omdat het me niet kon boeien. Kortom, ik had het idee dat fantasy gewoon mijn genre niet meer was en ik had weinig idee wat er allemaal verder uitkwam op dat gebied. 

Dit jaar heb ik echter Daughter of the Moon Goddess en Heart of the Sun Warrior door Sue Lynn Tan gelezen, waarin fantasy wordt gemengd met Chinese mythologie, en ik heb van beide boeken genoten. Kort geleden kwam daarbij  op aanraden van collega's, Fourth wing van Rebecca Yarros. Dit was zeker geen succes want ik vond het een verschrikkelijk slecht boek vol clichés, een onlogische en slecht beschreven wereld en een puberale romance. 

Maar na deze twee verschillende ervaringen wilde ik opnieuw op zoek naar fantasy, want er zou toch meer moeten zijn in de richting van Daughter of the Moon Goddess! Ik heb rondgesnuffeld op YouTube en Goodreads en gewoon in de boekhandel, gekeken naar schrijvers, titels en series. En er is een nieuwe wereld voor me open gegaan. 

Er is namelijk ontzettend veel veranderd, lijkt het. Ten eerste zijn er meer (jonge) vrouwelijke auteurs, waardoor je andere perspectieven krijgt. (niet altijd een garantie voor goede personages, maar lig wel anders). 

Maar ook de werelden zijn origineel, natuurlijk zijn er nog draken en elfen, alleen op heel andere manieren. Denk bijvoorbeeld aan de Ravenwood saga door Morgan L. Busse waarin iemand in dromen kan wandelen, of An enchantment of Ravens door Margaret Rogerson waarin de hoofdpersoon meegenomen wordt naar de elfenwereld. 

Je hebt nog genoeg werelden die middeleeuws aandoen, maar er zijn ook fantasy verhalen die zich afspelen in Shanghai in de jaren ' 20 (Dochter van de Scharlaken rozen en Zoon van de Witte Magnolia's door Chloe Gong), Cairo in 1912 (A master of Djin door P. Deli Clark), Oxford in 1828 (Babel door R.F. Kuang), of meerdere versies van Londen rond 1800 in de Shades of Magic serie door V.E. Schwab.  

En nog meer leuke en originele fantasy die nu klaar liggen om gelezen te worden


En als er dan een groep op een queeste gaat, dan is het een originele groep, zoals in Nettle en Bone door T. Kingfisher waarin een prinses, een heks, een ridder en een door een demon bezeten kip samen op pad gaan. Kijk, als ik dat lees ben ik meteen geïntrigeerd!

De uitgaves zijn ook mooi, vaak prachtig gebonden met schitterende covers, geïllustreerde schutbladen en zelfs gekleurde zijkantjes. Deze boeken staan prachtig in de boekenkast, ik kan niet anders zeggen! 

Natuurlijk zijn er in al die nieuwe uitgaves en series ook schrijvers die minder goed zijn, of zijn er thema's die mij niet zullen interesseren, maar over het algemeen ben ik verrast door alles wat fris en nieuw en origineel aandoet. 

Misschien ligt het gewoon aan mij hoor, en was dit er altijd al en heb ik het niet gezien omdat ik niet goed genoeg keek, maar ik zie het nu en ik word er blij van. Ik heb weer heel veel zin om fantasy te lezen en ik heb ondertussen een aantal boeken gekocht die wachten om gelezen te worden. En er zullen hier vast een paar langskomen! 

Reacties

  1. Hoi Bettina, de enige boeken die ik op het gebied van fantasy heb gelezen zijn de boeken van Tolkien en "De kronieken van Narnia" van C.S. Lewis. Beide schrijvers behoren tot mijn lievelingsschrijvers, maar toch heb ik weinig behoefte om meer fantasy te lezen. Fantasy is niet zo mijn ding, ik lees liever boeken met personages die echt zouden hebben kunnen bestaan. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp wat je zegt over dat fantasy niet voor jou is, niet elk genre is voor iedereen, ik heb ook genres die ik bijna niet of helemaal niet lees. Tolkien heb ik gelezen, Narnia niet, maar ik ben een beetje bang ervoor omdat ik heb begrepen dat de leeuw dood gaat? (ik ken alleen de film en die heb ik nooit uitgekeken omdat ik die niet leuk vind, en verder ken ik het verhaal niet). Maar goed, een dode leeuw houdt mij tegen!

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen
    2. ja, die staat symbool voor Jezus, volgens velen... Narnia is wel écht de moeite waard, ik heb alle zeven delen hier staan en wil ze graag eens herlezen.

      Verwijderen
    3. Misschien moet ik ze dan toch op mijn lijstje zetten, nu ik twee aanbevelingen heb :-)

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen
  2. Zo, wat een berg inspiratie! Ik ga er later nog eens rustig naar kijken.
    Zelf vond ik twee boeken van Naomi Novik erg goed: Uprooted en Spinning Silver

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die ben ik ook tegengekomen en die staan op mijn lijst om binnenkort aangeschaft te worden. Fijn dat jij ze ook aanraadt! Er is veel moois en nieuws te vinden, hele werelden gaan voor me open :-)

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts