Wat lees ik op dit moment? (heel veel fantasy)

Sinds ik eind november vorig jaar weer serieus fantasy aan het lezen ben, heeft het een beetje de neiging om al het andere over te nemen. Veel fantasy bestaat namelijk uit trilogieën, en dunne boekjes schijnen ook niet echt te bestaan. Een boek is gemiddeld rond de 500 pagina's, maar meer dan 700 bladzijden is geen uitzondering. 

Op dit moment ben ik bezig in de Mistborn trilogie door Brandon Sanderson, die ik erg goed vind. Interessante en uitstekend opgebouwde wereld, logisch magisch systeem en genuanceerde personages. Ik ben verkocht!

Ik was echter in deel twee van Mistborn begonnen, toen vorige week de Throne of Glass serie van Sarah J.Maas ertussen kwam. Een collega had me die aangeraden en me een paar boeken geleend om te zien of er ik wat aan vond. Terwijl ik binnen de kortste keren drie boeken had verslonden, heb ik de serie maar zelf gekocht, dit was een serie die ik wil hebben en waarschijnlijk ook zal herlezen. Ik heb net deel 5 uitgelezen,  maar het schijnt dat je deel zes en zeven samen moet lezen, dus dat stel ik even uit tot in de tweede week van de meivakantie. Ondertussen ga ik verder met deel twee van Mistborn. 

Throne of Glass, alle 8 delen


Throne of glass overtreft in ieder geval mijn verwachtingen en ik vind het vele malen beter en meeslepender dan ik ooit had gedacht. Ik heb één klein dingetje opgezocht, het kan me niks schelen wie er met wie eindigt in romantische zin, maar ik wilde zeker weten dat er niks met de draak Abraxos zou gebeuren. 

Ik merk dat ik veel gehypte en YA boeken nog altijd niet zo heel interessant vind. Divine Rivals van Rebecca Ross vond ik mwah, en het vervolg Ruthless Vows heb ik na 80 pagina's opgegeven omdat ik er niks aan vond. Emily Wilde's encyclopeadia of faeries kon me ook totaal niet boeien. 

Wel heb ik genoten van zowel The very secret society of irregular witches door Sangu Mandanna en van The house in the cerrulean sea door T.J. Klune. Beide boeken zijn charmant, hartverwarmend en laten je met een grote glimlach achter.


Historische fantasy en meeslepende epische fantasy hebben wel mijn voorkeur, merk ik. Maar ik kan ook genieten van romantisy, zoals het schijnt te heten, waarin de romantiek de overhand heeft. Als ik maar van te voren weet aan wat voor soort boek ik begin! :-)

Om niet alleen maar fantasy te lezen, heb ik hier ook andere dingen op de stapel liggen. Ik heb net een biografie over Charlotte Bronte door Claire Harman gelezen, die ik erg mooi vond. 

Verder lees ik van Ali Smith het Seizoenskwartet, heb ik een roman van Alison Weir over Hendrik VIII liggen (ook al zo'n dikke pil) en liggen er boeken van Michael Cunningham (Dag) en Michel Houllebecq (Vernietigen) op me te wachten. 

Genoeg om van te genieten en dat doe ik dan ook met volle teugen! (Lezen is geweldig) 

Reacties

  1. Dit klinkt zo heerlijk! Wat fijn ook dat je jezelf dit gunt. En goed dat je stopt als het je niet bevalt.
    Hoe bepaal jij bij Engelse boeken of je het in het Engels of in vertaling leest? Daar twijfel ik nogal eens over. Vaak laat ik het bepalen door wat de bibliotheek heeft staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag, ik denk dat het er een beetje van afhangt. Als ik de indruk heb dat een boek moeilijk zal zijn (Ali Smith!), dan lees ik liever het Nederlands. Ik lees in principe Engels net zo gemakkelijk als Nederlands, maar merk wel een hobbel om eraan te beginnen. Bij dikke fantasy van 800 pagina's dus ook. Dan kies ik dus voor het Nederlands, al merk ik dat als ik dan toch een Engelse versie heb, dit eigenlijk niet eens een probleem is.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Hoi Bettina, hoe kom je bij Houllebecq? Naar wat ik over die man heb gelezen schrijft hij boeken die niets voor mij en volgens mij ook niet voor jou zijn. Een inktzwart wereldbeeld en uitermate cynisch. Maar misschien vergis ik mij? Leuk dat je zo'n fan van fantasy bent. Ik heb in dat genre alleen "In de ban van de ring" en "De kronieken van Narnia" gelezen. Ik weet niet of je "Narnia" al hebt gelezen, maar dat lijkt mij wel een absolute aanrader voor jou. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een aantal boeken van Houllebecq gelezen die ik goed vond, ook enkele die ik niet goed vond, maar ik vind hem een interessante schrijver die de moeite waard kan zijn.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts