Nieuwe boeken en boeken opruimen

Er is weinig dat ik zo graag doe als het kopen van boeken. Ter ere van de vakantie of het weekend, omdat ik een nare bui heb en opgevrolijkt moet worden, omdat ik het verdiend heb en natuurlijk gewoon omdat dat ene boek uit is dat ik per se moet hebben. Gelukkig sta ik hier niet helemaal alleen in, er zijn meer mensen die graag en veel boeken kopen. Zo weet ik nog dat vriendin M. en ik eens in een kerstvakantie naar Amsterdam gingen, zij om een winterbroek en ik om winterschoenen. Maar waar kwamen we beiden mee thuis? Juist, boeken.

Ook de laatste weken heb ik weer een aardig stapeltje bij elkaar weten te brengen. Niet alles is nieuw, er zit wat tweedehands bij en tegenwoordig kijk ik ook naar de aanbiedingen en de goedkope versies. Alles scheelt in deze economische tijden.
Een deel van de nieuwe oogst, Corrado bewaakt de stapel
Maar goed, zoveel boeken kopen betekent ook dat je af en toe boeken weg moet doen. Anders houd je geen ruimte over in de kasten. In bijna elke kamer van mijn huis staan boekenkasten en als ik niet oppas dan zijn die allemaal binnen de kortste keren overvol.
Nu heb ik weinig moeite met boeken wegdoen. Regelmatig struin ik door de kasten en haal ik alles eruit dat weg kan. Hierin heb ik de gekke tik dat het wel een bepaald rond getal moet zijn. Ik kan niet drie boeken wegdoen, dan moeten er nog twee uit de kast om het getal op vijf te krijgen. De boeken die ik weg doe zijn grofweg te verdelen in drie categorieën.
-        De boeken die ik niet mooi vond
-        De boeken die ik oke vond, maar die ik nooit zal herlezen.
-        De boeken die ik alleen maar heb gekocht omdat ik dacht dat ik die moest hebben, de zogenaamde ‘klassiekers’, maar waar ik ook weinig aan vond.

Dan nu de belangrijke vraag: Hoe kom je van boeken af, waar kun je ze laten?
-        Vrienden en familie. Ik geef regelmatig stapeltjes boeken aan mijn ouders, mijn tante E. of vriendin M. (ja, er staat weer een stapeltje voor je klaar)
-        Verkopen aan ‘de Slegte’, maar dat doe ik niet zo vaak. Zoveel krijg je er niet voor en het is een heel gedoe om de boeken erheen te krijgen. Bovendien nemen ze niet altijd alles aan. Ik weet nog dat ik probeerde om ‘De kleine vriend’ van Donna Tart aan hen te slijten, en het boek ook zo weer terug kreeg, toen ik bovenkwam in de winkel snapte ik waarom, er stonden al vijf exemplaren.
-        Weggeven aan de Kringloopwinkel
-        In de trein, in de bus of tram(hokje) laten liggen, voor de gelukkige vinder. (hier ben ik altijd een beetje bang dat een medereiziger mij hijgend achterna komt om het ‘vergeten boek’ terug te brengen)
-        Bovenop de papierbak leggen, ook voor de gelukkige vinder.
-    Verkopen via Marktplaats/bol/boekwinkeltjes (nadeel, veel gedoe en dikke boeken zijn de moeite niet, omdat de verzendkosten meer zijn dan de prijs die je ervoor krijgt)

Ik heb weer heel wat ruimte, en dat mocht ook wel, zeker met die stapel nieuwe boeken. Nu alles netjes in de kast staat en ik de kasten een beetje opnieuw heb ingedeeld is dit het resultaat. (dit is alleen de grote wand in de woonkamer) Maar wat een heerlijkheid om weer zoveel nieuwe boeken te hebben en overzichtelijke kasten, waar ik precies weet waar alles staat. En er is gelukkig ook nog wat ruimte voor nog meer nieuwe boeken…
Opgeruimde boekenkasten

Reacties

  1. Lekker stapeltje; ik heb de foto ff uitvergroot om te zien wat je allemaal gaat lezen....in ieder geval fan van Alison Weir (vanwege de geschiedenis-achtergrond denk ik) en John Irving...
    En wat een heerlijk ruime kasten, ik zie allemaal lege plekken (om op te vullen natuurlijk). Bij mij liggen er ook overal boeken op de staande rij...maar ik heb waarschijnlijk wat meer moeite met boeken wegdoen.
    Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Joke. Ik ben inderaad fan van John Irving, de goede man heeft een plankje voor zichzelf (kast niet op de foto).
      Ik houd ervan als er nog wat 'schuifruimte' is, zoals ik dat noem, ruimte om nieuwe boeken te plaatsen zonder moeite of met minimaal geschuif. Als de planken te vol worden ga ik over op verwijderen. :-)

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Wauw, ik ben jaloers op jouw grote boekenkast. Zelf heb ik nog maar een klein kastje wegens appartement... maar later wil ik zeker en vast ook zo'n degelijke kast vol boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Smiley, ik ben er zelf ook heel blij mee, zoals je je waarschijnlijk kunt voorstellen. Voorwaarde toen ik een nieuw huis zocht: kan ik er tien boekenkasten in kwijt? Een een muur met een stuk of 6 kasten naast elkaar vind ik helemaal fijn.

      groetjes,

      Verwijderen
  3. Zo'n wand is mijn droom... Komt ooit goed als we boven klaar zijn met verbouwen. Ron wil geen boekenkasten in de woonkamer. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WAUW , prachtig zo'n boekenwand. Boeken kopen maakt mij ook blij

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vergeet de minibiebs niet waar je tegenwoordig je boeken kwijt kan. Je komt ze overal tegen op straat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zo, dat is een vrij nieuw verschijnsel, maar wel heel erg leuk en een goede manier om boeken voor anderen kwijt te kunnen.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts