De jaren '80

Toen ik van de week de nieuwe Citroën reclame zag en het liedje ‘Da da da’ hoorde, wist ik nog precies hoe het verder ging. Het is van de Duitse groep Trio, die behoorden tot de Neue Deutsche Welle als ik het goed heb, wat denk ik een van de meest vage stromingen in de popmuziek is geweest. Ze hebben nog een grote hit gehad met ‘Hertz ist Trumpf’.

Ik vond het eigenlijk heel grappig, want ik wist precies hoe het nummer in de reclame verder ging, omdat ik in de jaren ‘80 ben opgegroeid. Dat soort dingen blijft dan toch enorm hangen. En ik bedacht me toen, wat zijn nog meer dingen waardoor je weet dat je in de jaren ’80 bent opgegroeid? Ik heb er een paar bedacht, hoewel er ongetwijfeld meer te bedenken zijn.

-        Als je iemand hoort zeggen ‘Relax’ en jij denkt er meteen achteraan; ‘Don’t do it’.

-        Als je iemand hoort zeggen ‘Dat is snel’ en jij denkt ‘Het lijkt de Overtoom wel’.

-        Als je nog regelmatig Raider denkt, als je Twix bedoelt

-        Als je bij de Pet Shop Boys niet meteen denkt aan de verkoper van de dierenwinkel op de hoek.

-        Als je bij Miami Vice nog denkt aan Don Johnson en niet aan dat ventje die in de remake speelde (waarvan ik de naam meteen vergeten ben)

-        Als je je nog kunt herinneren dat ze in politieseries nog nooit van DNA, forensisch bewijs of daderprofilering hadden gehoord, maar dat zaken werden opgelost met vingerafdrukken en getuigenverklaringen en ouderwets denkwerk.

-        Als je je nog kunt herinneren dat telefoons draaischijven hadden, de eerste mobiele telefoons leken op bakstenen en een ‘autotelefoon’ het toppunt van chic was.

-        Als je je nog kunt herinneren dat je de clip van Michael Jackson’s ‘Thriller’ voor de eerste keer op televisie zag en die eng vond.

-        Je nog de tijd kunt herinneren dat je op de computer met DOS werkte en niet met Word.

-        Je Madonna nog kent als beginnend popzangeresje

-        Je de namen van alle Dolly Dots nog weet

-        Je schoudervullingen gedragen hebt en toen dacht dat je er daadwerkelijk beter uitzag.

-        Je nog een ‘verzamel-cassettebandje’ met verschillende liedjes voor iemand hebt gemaakt, of er een van iemand hebt gekregen.

-        Je nog weet dat je op vakantie niet in het wilde weg foto’s kon maken, want zo’n rolletje was zo vol.

-        Je eigenlijk vindt dat de muziek uit de jaren ’80 toch gewoon de beste is.

Zijn er nog andere dingen die typisch jaren ’80 zijn?

Reacties

  1. Ja alles herkenbaar. Maar als je al deze dingen herkent, betekent dat ook dat je een zekere leeftijd hebt bereikt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ssht, Joke, dààr hebben we het niet over, maar herkenbaar he?

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Haha, geweldig, Bettina én herkenbaar. Zo herkenbaar, dat ik het heb gedeeld op Facebook.
    Ik ben nu ook geabonneerd op al jouw blogs, leuk! Ga zo door. Ik geniet van je blogs. Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anita, dank je wel voor het compliment, erg leuk om te horen!

      groetjes,

      Verwijderen
  3. Volgens mij herken ik dit allemaal! Leuk dat je ons nog even laat genieten van het verleden. Mooie tijd, zegt het oudje. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik eenmaal bezig was met verzinnen kwam er steeds meer boven, en ik werd er een beetje sentimenteel van, zo van 'Oh ja, dat was toch ook wel heel erg leuk'.

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts