De verzameling

Als ik geïnteresseerd raak in een onderwerp of een persoon, dan wil ik daar graag een boek over hebben. En naarmate de belangstelling groeit, groeit ook het aantal boeken dat ik over dat onderwerp heb. Zo heb ik ondertussen een complete kast in de slaapkamer met alleen met maar boeken over Italië, heb ik vier grote planken met boeken over Rusland en de Romanovs, en heeft ook Steve McQueen al een halve plank voor zichzelf.

Is het een nieuwe schrijver waar ik in geïnteresseerd raak (wel, nieuw voor mij in ieder geval) dan wil ik graag zoveel mogelijk boeken lezen die door deze persoon geschreven zijn en met een beetje goede wil horen daar ook de boeken bij die óver deze schrijver geschreven zijn. De biografie, de autobiografie, de dagboeken, de brieven, ze horen er voor mij allemaal bij.

Als je dan de pech hebt dat die schrijver waar je in geïnteresseerd bent Virginia Woolf is, dan wordt het helemaal leuk. Want Virginia had een man die ook boeken heeft geschreven, ze behoorde tot de Bloomsbury groep waar onder andere ook haar zus de schilderes Vanessa Bell toe behoorde, maar ook andere schrijvers en schilders. Kortom; voor je het weet probeer je om alles over de gehele Bloomsbury groep te verzamelen. Zo ver gaat het voor mij gelukkig (nog) niet, al sluit ik niet uit dat er in de toekomst ook boeken in mijn kast komen over Carrington, Vanessa Bell, Leonard Woolf en sommige anderen. Maar dat heeft geen haast, dat komt wel.

Wat dan voor mijn gevoel wél haast heeft, is mijn ‘Virginia Woolf gedeelte’ zo volledig mogelijk te krijgen. Ik weet dat die haast alleen maar in mijn hoofd bestaat en dat is op zich niet erg. Het is in ieder geval vrij goed gelukt, ik ben bijna ‘compleet’.
Het Virginia Woolf-plankje
Zo heb ik nu de meeste van haar romans. Ik mis er nog een paar, maar die zijn voor mij van wat minder belang. Ik heb haar dagboeken, het schrijversdagboek, de brieven, de biografie van Hermione Lee, de autobiografische stukken die Virginia heeft geschreven. Ik heb ook nog het boek van haar nichtje, Angelica Garnett, en het boek met brieven van Leonard Woolf. Tenslotte nog een paar romans of andere boeken waarin Virginia een rol speelt. Een mooie verzameling bij elkaar, en als ik eerlijk ben, ben ik best een beetje trots als ik naar mijn plankje kijk.
Een paar van de covers die ik mooi vind.

Reacties

  1. De Bezige Bij komt in maart 2013 met een vertaling van 'Between the acts': 'Tussen de bedrijven'. (link naar de brochure v. de Bezige Bij voorjaar 2013: http://issuu.com/debezigebij/docs/dbb_brochure_vj13_def/1, de aankondiging van 'Tussen de bedrijven' staat op de laatste pagina.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk nieuws, Kim, dat gaan we in de gaten houden!

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts