A street cat named Bob, James Bowen

Anna had een tijdje geleden al een bespreking van dit boek en die sprak me erg aan. Toen ik het boek daarna in Waterstones tegenkwam (dat was nog voor 1 januari, dus ik mocht het nog kopen!) was het snel bekeken, dit boek heb ik meteen meegenomen.


James Bowen is een voormalige dakloze en heroïne verslaafde, die nu aan de methadon is en probeert zijn leven weer een beetje op te pakken. Hij heeft een flatje en verdient de kost met muziek maken op straat.

Op een dag vindt hij in het portiek van zijn flat een zwerfkat, mager en gewond. Hij neemt de rode kater mee naar huis en verzorgt het dier. James noemt de kat Bob en krijgt door dat Bob niet van plan is om weer weg te gaan. Bob gaat met James mee als hij naar zijn gebruikelijke plekken gaat om muziek te maken en al snel blijkt dat Bob James helpt. Omdat mensen de kat zien en hem willen aaien en tegen hem praten, wordt James voor deze mensen ook weer wat zichtbaarder en haalt hij meer geld op dan ooit tevoren.

Bron voor beide foto's Hier
De band tussen James en Bob wordt sterker, en Bob wordt steeds belangrijker voor James. Hij voelt zich voor het eerst weer verantwoordelijk voor iemand en omdat hij niet wil dat Bob te maken krijgt met zijn verslavingsverleden, is James zelfs in staat om helemaal van de methadon af te kicken.

Hij wil zijn leven nog verder op orde krijgen en stapt over van het muziek maken naar het verkopen van het Big Issue tijdschrift. James en Bob worden steeds bekender, zeker als steeds meer toeristen hen op de foto zetten of filmen.

Het is niet altijd gemakkelijk of gezellig, zeker niet als de medewerkers van het metrostation waar Bob en James staan proberen van hen af te komen met een valse aangifte, of als de andere Big Issue verkopers het niet kunnen waarderen dat Bob en James meer verkopen dan zij.

A street cat named Bob’ is een heerlijk boek, fijn geschreven en goed leesbaar, met een verhaal waar je gewoon méér van wilt weten. Het verhaal is ontroerend zonder sentimenteel te worden. Ik vond het indrukwekkend hoe James erin slaagde ondanks alle tegenslagen door te gaan en heel mooi om te zien hoe de band tussen Bob en James sterker wordt.

Ik kijk nu ook met andere ogen naar straatmuzikanten en verkopers van de Straatkrant (Nederlandse versie van de Big Issue). Ik had geen idee hoe de Straatkrant in elkaar zat, maar dit verhaal geeft me daar wel een andere kijk op. Een geweldig boek!

Reacties

Populaire posts