Hoe de mode kan veranderen, de jaren '30

Modeplaat uit de jaren '30
Van de roaring twenties naar de economische crisis van de jaren ’30, er veranderde veel in de wereld, en ook in de mode.
Waren in de jaren ’20 de jongensachtige vormen nog het ideaal, met korte rokken, een lage taille en een kortgeknipte bob, in de jaren ’30 werd het vrouwelijke weer belangrijk.

Marlene Dietrich
De jaren ’30 was het tijdperk van de film en filmsterren gaven de toon aan, zoals Marlene Dietrich, Joan Crawford en Greta Garbo. Hun looks werden door meisjes en vrouwen in de hele wereld geïmiteerd.
Een nette vrouw droeg in die tijd een mantelpakje, bestaande uit een rok met een jasje waar een blouse onder gedragen kon worden. Jurken met een bolerojasje waren ook helemaal in de mode.


Tegen bont had nog niemand morele bezwaren, bontkragen op jasjes en vooral een ‘vos’ los over de schouder gedragen was het toppunt van elegantie.
Sjiek met een dode vos

Geen ‘clochehoeden’ meer die diep in de ogen werden getrokken, maar baretten kwamen in de mode en hoeden die het gezicht vrijlieten.
Foto van Photodetective
Foto van Photodetective
De kapsels veranderden ook. Geen korte ‘Etconcrop’ meer, maar schouderlang haar met een zogenaamde ‘permanent wave’,  een chemische behandeling die voor een langdurige krul zorgde.

Foto van Photodetective
Elke vrouw in die tijd had in haar handtas een rode lippenstift en een poederdoos zitten. Als je er dan ook nog voor zorgde dat je wenkbrauwen tot dunne boogjes geëpileerd waren, was je er zeker van dat je je de jaren ’30 look helemaal eigen had gemaakt.

Greta Garbo 
Meneer Geoff Caulton was zo vriendelijke me toestemming te geven foto’s van zijn website te gebruiken.

Mr. Geoff Caulton kindly gave me permission to use the photographs from his website, www.photodetective.co.uk

Mijn artikel over de mode 1900-1929 is HIER te vinden en mijn artikel over haarstijlen 1900-1929 HIER

Reacties

  1. O, heerlijk! Al moet ik nu wel toegeven dat ik de mode van de jaren '20 toch net iets leuker vind. Vooral qua kapsels en hoeden dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind ik zelf ook hoor, als ik een periode moet kiezen dan zijn de jaren '20 voor mij favoriet. (alhoewel ik de jaren voor WOI ook erg leuk vind, moet ik eerlijk zeggen!)

      groetjes,

      Verwijderen
    2. Ja! Ik heb zelfs een heel pinterest bord voor de mode van de jaran 1910!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts