De ziel onder de arm, Désanne van Brederode

‘De ziel onder de arm’ is een verzameling artikelen die Désanne van Brederode al eerder heeft gepubliceerd en speeches die ze bij verschillende gelegenheden heeft gehouden.

Désanne van Brederode is een filosofe en schrijfster van romans, columns en opiniestukken. Over het algemeen mag ik haar wel graag lezen en horen, want meestal heeft ze wel iets interessants te vertellen, of in ieder geval dingen die me tot nadenken stemmen.

De hoofdstukken in dit boek gaan over verschillende onderwerpen, maar de rode draad is eigenlijk steeds de oproep om verder te kijken dan je neus lang is, om niet te blijven hangen in het vertrouwde, maar om de stap te nemen kwetsbaar te durven zijn.

Ik ben het niet met al haar standpunten en denkbeelden eens, en eerlijk gezegd vraag ik me van sommige stukken af wat ze er precies mee bedoelt, maar ik heb dit boek met interesse en plezier gelezen. Heel mooi verwoordt ze bijvoorbeeld wat geloven is, niet iets dat je doet om dat het je iets oplevert (troost, zingeving, een esthetische ervaring) maar dat het iets is dat je bent.

Hoe iedereen een vrije wil heeft, weliswaar heb je verschillende eigenschappen en karaktertrekken meegekregen van je ouders en verschillende omstandigheden in je opvoeding, maar wat je daar vervolgens mee doet is jouw eigen keuze.

Hoe mensen in leed tegen elkaar kunnen opbieden, om aan te geven dat wat jij hebt meegemaakt toch net een stukje erger is dan wat de ander heeft meegemaakt, en dat dit ongewild ook bij grote rampen en gebeurtenissen plaatsvindt. Hoe leeg de zoektocht van sommige spirituele ‘relihoppers’ soms kan zijn die van cursus naar workshop vliegen op zoek naar verlichting. Die tijdens die zoektocht alles op hetzelfde niveau zetten en ondertussen bereid zijn om iedereen die nog niet zo verlicht is als zij te vertellen waarom het nodig is dat hun man hun slaat, hun kind ziek is etc, en hoe ze uiteindelijk (als ze eenmaal ook verlicht zijn) in staat zullen zijn al deze ellende als een cadeau van de kosmos te ervaren.

Ik vond persoonlijk de hoofdstukken uit het eerste deel wat minder interessant dan in de rest van het boek, maar in de overige hoofdstukken staat genoeg om mij nog van een heleboel denkstof te voorzien. 

Reacties

Populaire posts