Tentoonstelling: Construire il Novecento in Bologna
Giorgio Morandi, Natura Morta 1960 |
Augusto Giovanardi was geboren in 1904 en ging medicijnen
studeren in Bologna. Hij ontmoette Francesca en ze trouwden in 1931. Augusto was
verbonden aan de universiteit van Milaan en hier begon hun carriere als
kunstverzamelaar. Ze waren allebei geĂŻnteresseerd in kunst, maar dat was vooral
die van de 19e eeuw.
Nu maakten ze kennis met 20e eeuwse
contemporaine Italiaanse schilders, vooral van de Milanese kuststroming die Novecento werd genoemd en begonnen daar
werken van aan te kopen.
De Giovanardi’s hadden niet eens een bijzonder grote
verzameling, maar wel een heel diverse met werken van schilders als Morandi, CarrĂ , Tosi,
Mafai, Campigli, Sironi en nog vele anderen. Ze kochten vooral wat ze zelf mooi
vonden en dat is waarschijnlijk het beste criterium om een kunstverzameling aan
te leggen.
Novecento Italiano
Novecento was in 1923 officieel begonnen tijdens een
tentoonstelling waar Mussolini een van de sprekers was. De kunstenaars, die bij
elkaar waren gebracht door een galerie-eigenaar en een kunstjournaliste, wilden
een bezem halen door de stoffige kunst van de 19e eeuw en iets
geheel nieuws opzetten.
Ze gebruikten de naam Novecento om te refereren aan de andere twee periodes van grootste
Italiaanse kunst zoals het Quattrocento en het Cinquecento (de 15e
en de 16e eeuw).
De stroming, zoals zoveel Italiaanse kunststromingen in die
tijd, was gelieerd aan het fascisme. Veel van de kunstenaars die meededen aan
het Novecento waren zelf veteranen uit de Eerste Wereldoorlog en een aantal
steunden het fascisme actief. De naam werd ook veranderd in Novecento Italiano om het groeiende nationalisme
aan te geven.
Toch was het niet zo dat dit de officiële kunst van de staat
was, en sommige schilders kwamen ook ernstig in de problemen met het regime. Langzamerhand
namen sommige oprichters afstand van Mussolini en in 1943 stopte de groep.
Tentoonstelling
In het Palazzo Fava
in Bologna is een tentoonstelling te bewonderen met een deel van de collectie
van de Giovanardi’s: Construire il Novecento
Italiano.
Het is geen heel grote tentoonstelling, maar wel een
bijzonder mooie. Ik vond bijna alle werken die er te zien waren om stil van te
worden en heb zelfs de catalogus gekocht omdat ik er vaker naar wil kijken.
De tentoonstelling is verdeeld in drie delen. In de eerste
zalen staat het contrast tussen Giorgio Morandi en Osvaldo Licini centraal.
Deze twee twee kunstenaars waren eerst vrienden, maar naarmate hun ideeen over
kunst uiteen begonnen te lopen, kwam hier een einde aan. Morandi bleef in
Bolgona wonen en leefde een rustig leven en schilderde vooral stillevens en
landschappen geĂŻnspireerd door Cezanne, terwijl Licini zich mengde in de
internationale kunststromingen en steeds abstracter ging werken.
In het tweede gedeelte is er aandacht voor de verbanden
tussen architectuur en schilderen, die vooral in het interbellum te zien is. De
fascistische regering wilde grote gebouwen neerzetten en de kunst liet zich
inspireren door het verleden zoals fresco’s en Etruskische muurschilderingen.
Mario Maffai, Il foro Romano (1930) |
Als je deze drie delen van de tentoonstelling doorloopt, zie
je langzaam de schilderkunst veranderen. De technieken worden verkend en de vormen
worden langzamerhand losgelaten tot er een zuivere abstractie ontstaat, een mooie lijn door de ontwikkeling van de schilderkunst.
De tentoonstelling Construire
il Novecento Italiano is nog te zien tot 25 juni 2017 in Palazzo Fava , Via
Manzoni 2, Bologna. (dus als je toevallig nog die kant op gaat kan ik deze tentoonstelling zeker aanraden!)
Wat een prachtige tentoonstelling heb je gezien. Door jouw mooie bespreking kan ik er thuis van meegenieten, en ik heb de catalogus bij je kunnen inkijken.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes. Anne
Het was een onverwacht cadeautje, maar ik heb er zo ontzettend van genoten!
VerwijderenGroetjes,
Mooi werk!
BeantwoordenVerwijderen*fluistert* novEcento
Dank!!!
VerwijderenGroetjes,