Carnivàle (2003-2005)

Ik ben soms een beetje laat met het ontdekken van boeken, series of films. Zo kwam ik pas een paar weken geleden achter het bestaan van de serie Carnivàle, dat alweer vijftien jaar geleden gemaakt is. Maar wat een ontdekking!

Het verhaal is niet heel gemakkelijk uit te leggen. Het speelt zich af in 1934, toen de economische crisis er al een aantal jaren voor zorgde dat mensen of alles waren kwijt geraakt, of de grootste moeite hadden om rond te komen.

We zitten in de Dustbowl; de staten zoals Oklahoma waar in de jaren '30 de grond door intensieve landbouw volkomen was geërodeerd. Stofstormen bliezen de grond weg, en bliezen het tot in steden als Chicago of zelfs New York aan toe.

Mensen stierven aan longontsteking door het stof, en de grond was niet meer te bewerken. Tussen de 300.000 en 400.00 mensen vertrokken in de hoop ergens anders een nieuw bestaan op te bouwen. Een hoop die door de economische crisis volkomen zinloos was, want er was nergens werk.

Carnivàle begint met een jongeman, Ben Hawkins, die na de dood van zijn moeder wordt opgevangen door een rondtrekkende kermis.
Ben Hawkins (Nick Stahl)
Op de kermis heb je attracties als een reuzenrad en een draaimolen, maar ook een dame die slangen bezweert, een dame met een baard, een waarzegster, een hagedissenman, een striptease met eventueel wat extra's en nog een aantal zaken. Ze trekken rond via een vast circuit langs de dorpen en stadjes, om de mensen een aantal dagen te vermaken (en geld uit de zak te kloppen) voor ze verder trekken.

De kermis wordt gerund door Samson, die zijn bevelen krijgt van de geheimzinnige Management, die nooit zijn trailer uitkomt en blijkbaar kennis heeft die niemand anders heeft. Want er is nog een tweede verhaallijn, dat van de predikant broeder Justin die in Californië de vele immigranten uit Oklahoma probeert te helpen, iets dat hem door zijn nette gemeente niet in dank wordt afgenomen.

Langzaam blijkt dat Ben en Broeder Justin met elkaar verbonden zijn en elk een rol te spelen in de strijd tussen Licht en Duisternis, Goed en Kwaad, die elke generatie moet worden uitgevochten. En langzaam komt de Kermis in de buurt van broeder Justin en zullen Ben en Justin tegenover elkaar staan.
Het Kermisterrein
Carnivàle is geen gemakkelijke serie om in te komen, je moet je echt even door de eerste aflevering heen worstelen, omdat de gebeurtenissen daar en de flashbacks naar een eerdere strijd tussen Goed en Kwaad je nog heel weinig zeggen.
Maar als je dat even voor lief neemt en accepteert dat je sommige dingen later wel duidelijk(er) zullen worden, heb je een prachtige serie die je helemaal meeneemt en niet meer loslaat!

Wat zo mooi is dat namelijk niet bepaald helemaal zwart-zit is wie van de twee (Ben en Justin) bij het Goede en wie bij het Kwaad hoort. Pas langzamerhand vallen bepaalde zaken op en zie je duidelijk wie aan welke kant staat.

De aankleding van de jaren '30 is absoluut perfect, alles klopt en de sfeer van bijvoorbeeld de kermis wordt fantastisch goed neergezet.
Alle gekke kostgangers van de Kermis bij elkaar.
De mythologie is rijk en complex en origineel. Je krijgt het gevoel dat overal wel een aanwijzing in verwerkt kan zitten en opeens zie je verbanden en lijntjes die je eerst niet zag.
Wat dat betreft lijkt het een beetje op Twin Peaks, dat ook allerlei extra dimensies toevoegde en je regelmatig op het verkeerde been zette. Ik heb dan ook ergens de kwalificatie gelezen dat Carnivàle voor mensen is die Twin Peaks iets te simpel vonden!

Ondertussen zijn er ook nog meer dan genoeg andere verhaallijnen, om het afwisselend en interessant en vooral heel erg leuk te houden!

Geweldige acteurs doen mee, zo speelt Michael J. Anderson Samson en ik ben van hem gaan houden! Hij is de perfecte bode tussen de aardse kermis en Management.

Maar Nick Stahl als Ben en Clancy Brown als Justin zijn ook bijzonder goed en verder spelen mensen mee als John Savage, Patrick Bauchau, Amy Madigan, Adrienne Barbeau en Debra Christofferson. Niet bepaald de minsten!
Michael J. Anderson als Samson
Heel jammer is dat er maar twee seizoenen zijn van elk twaalf afleveringen. De makers hadden het plan voor zes seizoenen met drie verhalen die elk over twee seizoenen zouden worden verteld. Het eerste 'hoofdstuk' is dus wel afgerond, maar omdat men dacht dat er nog seizoenen achteraan zouden komen, zijn er ook losse eindjes en nieuwe vragen die een mooie opmaat voor een nieuw seizoen hadden moeten vormen.

Laat dit je echter niet weerhouden, Carnivàle is voor mij één van de beste series ooit gemaakt en ik vind het alleen jammer dat ik pas zo laat achter ben gekomen. Maar gelukkig heb ik de serie nu en kan ik zo vaak terugkijken als ik wil.

Reacties

  1. Ik weet nog dat mijn ouders hier ook erg enthousiast over waren. Als ik nog eens veel tijd heb, ga ik de serie ook bekijken, want ik heb nu dus al twee betrouwbare aanbevelingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dank je wel :-) Echt even de tijd nemen zodat je het achter elkaar kunt zien. Er moet niet te lang tussen zitten, want dan raak je uit de sfeer!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Voor mij was het pas vorig jaar dat een vriendin mij de DVD's te leen gaf en zei dat ik dit echt moest kijken. Ik heb er absoluut geen spijt van gekregen en onderschrijf alles wat je hierover hebt geblogd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, geweldig he? En zo grappig dat je soms pas zo laat iets ontdekt, maar zo fijn als het dan zo'n goede serie is.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts