Tentoonstellingen: Jackie en Marilyn in Parijs

Twee jaar geleden was ik in Parijs en toen kwam ik per toeval bij een tentoonstelling over Steve McQueen, georganiseerd door Galerie Joseph in de Rue de Turenne.

Dit jaar ging ik naar Parijs voor een aantal tentoonstellingen en ik kwam opnieuw in dezelfde galerie, omdat ze nu een grote tentoonstelling hadden over Marilyn Monroe en in een nevenvesting één over Jackie Kennedy.
Galerie Joseph heeft zo'n 20 galeries en tentoonstellingsruimtes in de Marais en nu werken er dus verschillende vestigingen samen om tentoonstellingen te organiseren die in elkaars verlengde liggen.

Jackie na de dood van Jack bij de Taj Mahal
Jackie, une incone
In deze tentoonstelling zien we het verhaal van de kleine Jacqueline Bouvier, die opgroeit tot een intelligente jongedame vol klasse, verliefd werd op een jonge democratische senator en met hem in het Witte Huis terecht kwam.

Geen leven dat over rozen liep, want hoewel de Kennedy's haar inzetten om een politiek doel te bereiken, was dit niet bepaald haar favoriete onderdeel.

Toch was ze het toonbeeld van klasse en stijl en deden miljoenen vrouwen over de wereld hun best om haar houding, manier van kleden of haar kapsel te kopiëren. Jackie Kennedy was een icoon.

De tentoonstelling eindigt grotendeels met de moord op John F. Kennedy en gaat niet verder over haar leven met Onasis of de tijd dat ze bij een uitgever in New York werkte. De focus ligt echt op haar tijd als first lady en de bekendheid en de invloed die ze toen had.
Jackie-pop met kleertjes
Prachtige foto's waren er te zien en er werd een mooie documentaire gedraaid. Bovendien waren er soms objecten te zien zoals deze pop voor kleine meisjes, met verschillende 'Jackie' kleertjes.

Divine Marilyn
De tentoonstelling over Marilyn was groter dan die over Jackie Kennedy en wat mij betreft ook mooier.

Deze tentoonstelling begint bij de jeugd van Norma Jeane en laat zien hoe ze door fotografen in de jaren erna werd vastgelegd op de gevoelige plaat en uitgroeide van een onzeker meisje tot de beroemdste vrouw ter wereld.

Er zijn foto's uit haar privé leven, maar ook shots uit films, promotiemateriaal en allerlei verschillende foto-sessies. Vooral die van Milton Green zijn schitterend, maar ik was diep onder de indruk van de selectie foto's uit de Last Sitting van Bert Stern.

Hij had de allerlaatste fotosessie met Marilyn, die twee dagen en een nacht duurde. De kwaliteit is adembenemend, maar vooral de wetenschap dat je hier even een heel andere Marilyn ziet en dat ze kort daarna overleed, zodat we die Marilyn nooit meer hebben kunnen zien.
Eén van de last sitting. 

Zo'n 200 foto's geven je een prachtig idee van Marilyn die inderdaad niet alleen beeldschoon was, maar op sommige foto's ontzettend dichtbij lijkt.
Een bijzondere tentoonstelling en ik was blij dat ik de mogelijkheid had om deze te kunnen bekijken.
De beroemde jurk. 

Tegenover deze tentoonstelling zit op Rue de Turenne  123 nog een klein vervolg, waarin gekeken wordt naar Marilyn nu, waarin ze bijvoorbeeld bekende foto's van haar hebben gebruikt voor een nieuwe foto, of waarin je mensen ziet die nu nog met Marilyn bezig zijn. Ook is hier een film te zien met een interview met de vrouw van Milton Green, die Marilyn goed gekend heeft. Erg leuk.

Prijzen en adressen
Jackie, un icone is te vinden op 16 Rue des Minimes in Parijs en is nog te zien tot 2 september. De toegang alleen voor deze tentoonstelling is 10 euro.

Divine Marilyn is te vinden op 116 Rue de Turenne in Parijs en is nog te zien tot 22 september. De toegang van deze tentoonstelling is 12 euro.
De kleine tentoonstelling van Marilyn op 123 Rue de Turenne te vinden en met een kaartje voor Marilyn hoef je hiervoor niet extra te betalen.

Een combinatie ticket voor Jackie en Marilyn is 18 euro.

Ongetwijfeld wordt het nog goedkoper als je de andere tentoonstelling (Portrait de Stars) er ook nog bij doet, maar dat weet ik niet zeker want dat heb ik niet gedaan.

De kwaliteit van mijn foto's laat wat te wensen over, maar het was lastig met de weerschijning van de lampen en andere dingen in het glas voor de foto's.

Reacties

  1. Wat leuk! Ik was als tiener een enorme Marlilyn fan en vind haar nog steeds een heel boeiende figuur. Die foto van de last sitting had ik nog nooit gezien, wat een leuke! En hoe anders dan wat ik gewend ben. Ik zou bijna de trein naar Parijs nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto's van The last sitting zijn heel bijzonder, het fotoboek is helaas onbetaalbaar (minimaal 250 euro), en dan is het fijn om er zo een paar bij elkaar te zien. Marilyn blijft geweldig.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts