Jeugdige schrijfsels en onafgemaakte verhalen van Jane Austen

Uitgave met Lady Susan,
The Watsons en Sanditon
Jane Austen is vooral bekend om haar zes grote romans, Sense and Sensibility, Pride and Prejudice, Mansfield Park, Emma, Persuasion and Northanger Abbey. Daarnaast schreef ze ook de korte briefroman Lady Susan die pas vele jaren na haar dood is uitgegeven. 

Maar naast deze voltooide romans zijn er ook nog twee onvoltooide verhalen en haar jeugdige schrijfsels uitgegeven en die bespreek ik hier. 


The Watsons

In 1804 woonden Jane, haar zus en hun ouders in Bath. Ze begon hier een roman die ze echter nooit zou afmaken. 

The Watsons is het verhaal van Emma Watson, die opgegroeid is bij haar vermogende tante. Nu haar tante echter opnieuw getrouwd is, moet Emma terug naar huis. Haar vader is dominee, maar ziekelijk en er zijn geldelijke zorgen. Emma heeft nog drie zusters en twee broers. 

De broers zijn goed getrouwd, maar de zussen moeten nog aan de man. Emma is lang weggeweest en moet de familie en de sociale verhoudingen in het dorp weer helemaal leren kennen. Er is een jongeman die zijn eigen situatie wil verbeteren, een Lord met een groot landhuis en een aardige dominee. 

Helaas overleed meneer Austen onverwacht en Jane maakte dit verhaal nooit af. Misschien omdat ze nu zelf ook een dominee's dochter in verarmde omstandigheden was, maar misschien ook omdat ze uit verdriet om haar vader gewoon niet door kon gaan met dit verhaal. Het is pas in 1871 uitgegeven en we weten uit hoe Jane het verhaal had willen afmaken, ze had dit namelijk met haar zuster besproken. 

Het is jammer dat Jane Austen The Watsons niet af heeft kunnen maken, want ik vond het begin namelijk mooi en een interessante opzet van de personages en de situatie. Ik denk dat hier een goede roman in had kunnen zitten. Nu zijn er helaas maar zo'n 50 pagina's waar we het mee moeten doen. 


Sanditon

Vlak voor haar dood in 1817 begon Jane Austen met een nieuw verhaal, dat ze Sanditon noemde. Hier hebben we zo'n zeventig pagina's van, maar haar dood zorgde ervoor dat het hierbij bleef. 

Het zou het verhaal worden van het fictieve badplaatsje Sanditon, waar verschillende mensen met elkaar in aanraking zouden komen; de inwoners van het dorp, de elite van het dorp en de badgasten. 

In dit verhaal heeft Jane Austen eigenlijk nog geen plot kunnen uitlijnen, het is vooral het begin en de introductie van de personages en daarna stopt het verhaal. Ik denk dat dit ervoor zorgde dat ik eigenlijk dit verhaal niet heel denderend vond, ik kon er niet echt inkomen en voor mijn gevoel ging het nergens naar toe (logisch). 

Enfin, een onafgemaakte roman van één van de grootste schrijfsters van de 19e eeuw blijft natuurlijk fascineren en er is dan ook in 2019 een serie gemaakt van Sanditon. Andrew Davis, die het script voor Pride and Prejudice in 1995 schreef, schreef ook dit script. Hij moest hier echter ook een heel plot verzinnen, omdat Jane Austen hier nooit aan toe was gekomen. De meningen zijn over deze serie verdeeld en aangezien ik de serie niet heb gezien, heb ik geen idee of het goed gedaan is of niet. Blijkbaar zijn er voldoende mensen die ernaar kijken, want ik zie dat er ook een tweede seizoen komt.


Juvenalia

De fascinatie voor Jane Austen strekt zich ook uit tot alles wat ze schreef in haar jeugd, tussen 1787 en 1793. De jonge Jane Austen schreef verhalen, toneelstukken en gedichtjes voor zichzelf en ter vermaak voor haar familie. 

In 1871 werd dit werd in drie delen uitgegeven. Ik zal heel eerlijk zijn, ik vond het grappig om dit te lezen, maar het is niet zo leuk of goed dat ik dit boek nog een keer zal oppakken. Daarvoor waren de verhalen te veel een parodie en was de humor nog niet verfijnd genoeg om leuk te zijn. 

Nu is dat natuurlijk ook geen wonder, aangezien Jane elf jaar was toen ze begon met deze verhaaltjes, en ze haar vaardigheden natuurlijk nog moest ontwikkelen en bijslijpen om uiteindelijk de geestige schrijfster te worden die ze werd. 

Maar er is een reden dat de schrijfsels van kinderen over het algemeen niet worden gepubliceerd, ze zijn gewoon niet goed genoeg. 

Als je per se alle boeken en uitgaves van de verhalen van Jane Austen compleet in je kast wil hebben, dan kan dit boek niet ontbreken, maar voor mij blijft het bij eenmalig lezen. 

Reacties

Populaire posts