Een nieuw leesprojectje voor de donkere maanden.

Plankje met Brontë-fictie
In de afgelopen weken heb ik me weer in Jane Austen verdiept. Ik heb een nieuwe biografie gelezen, Emma herlezen en er deze keer van genoten, en de laatste boeken en verhalen die ik nog niet kende eindelijk ter hand genomen. 

Afgelopen maandag besprak ik Jane Austens laatste onafgemaakte verhalen (hier) en daarmee heb ik voorlopig mijn laatste artikeltje over Jane geschreven. Ik heb nog wel enkele romans over Jane Austen, maar ik weet niet of ik die meteen ga lezen en of ik die zal bespreken. 

Ik vond het echter wel heel erg leuk om een projectje te hebben en verschillende boeken te lezen rond een thema, in dit geval een schrijfster. 

Voor de komende maanden begin ik dan ook met een nieuw project, namelijk een Brontë-project. 

Jane Eyre is een van mijn favoriete boeken ooit en ik heb ook Wuthering Heights meerdere keren gelezen, maar de romans van Anne of de andere boeken van Charlotte ken ik eigenlijk niet. Ik heb deze boeken ondertussen aangeschaft, net zoals enkele romans die over de Brontës gaan of een vervolg zijn op een van hun boeken. 

Ik had de biografie van Juliet Barker al eens gelezen, maar heel lang geleden, dus ook die heb ik opnieuw gepakt, samen met enkele andere non-fictie boeken over hen. Kortom, keuze genoeg om me de komende maanden heerlijk onder te dompelen in de wereld van de Brontës, en de eerste helft van de 19e eeuw. 

Stapeltje Brontë non-fictie

Het is heel grappig, voor mij past Jane Austen bij de lente en de zomer, (misschien dat die lichte Regency-jurken hier aan bijdragen?), terwijl ik de Brontës juist meer associeer met de herfst en de winter. Misschien vanwege die woeste Yorkshire Moors of de triestheid van al die sterfgevallen in de familie? 

Hoe dan ook, ik verheug me in ieder geval om de komende maanden mooie en interessante boeken te lezen van en over de Brontës en die vervolgens met jullie te delen. 

Reacties

  1. Wat leuk! Ik heb alle Brontë-romans voor mijn studie gelezen en vooral Villette van Charlotte en The Tenant of Wildfell Hall van Anne zijn zéér de moeite waard. Veel plezier alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik ben zeer benieuwd naar deze boeken en ik ga binnenkort aan Agnes Grey beginnen (ik wilde hun eigen romans in volgorde van publicatie gaan lezen, vandaar). Ik heb er heel veel zin in!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Hoi Bettina, het schijnt dat je liefhebbers van de boeken van Jane Austen en die van Emily of de andere Brontës hebt. Ik zit duidelijk bij de liefhebbers van Jane Austen, maar ik ben ook benieuwd naar jouw besprekingen over de boeken van de Brontë-zusters. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat soort tegenstellingen zijn altijd een beetje bedacht en opgeklopt, denk ik, ik persoonlijk houd van allebei en ik kan ook niet zeggen dat ik de een beter vind dan de ander. Maar veel plezier met de komende besprekingen!

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Leuk, ben benieuwd! (Je zou Jean Rhys er ook nog bij kunnen zetten ...)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts