Vijf op vrijdag: 5x non-fictie voor 2015

Vorig jaar heb ik een lijstje gemaakt van vijf fictie en non-fictie boeken die ik wilde lezen. Hier is niet zo heel veel van terecht gekomen. Ik denk omdat mijn interesse en 'zin in een boek' afhangen van een tijd of waar ik mee bezig ben en dat kan dus nogal verschillen en veranderen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook volkomen vergeten was dat ik een lijstje had gemaakt.
Dat belet me echter niet om voor dit jaar weer met een nieuw lijstje te komen van vijf non-fictie boeken die ik dit jaar hoop te lezen. En wie weet lukt het me dit jaar om er wel een aantal van te lezen! Ik wil er in ieder geval een beetje beter op letten. (en niet vergeten dit keer)
  • Michael and Natasha van Rosemary en Donald Crawford. Een biografie over de jongere broer van tsaar Nicolaas II.
  • De waanzinnige veertiende eeuw van Barbara Tuchman, dit boek heb ik vele jaren geleden deels gelezen en ik wil het nu uitlezen en kijken of ik het nog net zo goed vond als de eerste keer (dat ik het niet uitkreeg lag namelijk aan andere factoren)
  • Thomas Beckett van John Guy. Ik heb van John Guy eerder de uitstekende biografie over Maria koningin der Schotten mogen lezen en ik ben heel benieuwd naar deze biografie over de priester die het koning Hendrik I zo moeilijk maakte en uiteindelijk vermoord werd. (who will rid me of this meddelsome priest)
  • Leonard Woolf door Victoria Glendinning. Ik weet van Leonard eigenlijk niet zo heel veel af, behalve dat hij getrouwd was met Virginia en altijd voor haar heeft moeten zorgen als ze ziek was. Ik wil graag wat meer over hemzelf te weten komen.
  • Churchill door Geoffrey Best. De laatste biografie op de stapel (ik houd van biografieen), over de geweldige Winston Churchill die ook van katten hield, naar ik ergens las. Zo leuk.

Reacties

  1. Goed voornemen om meer non-fictie te lezen. Misschien moet ik dat ook eens gaan doen, ik lees namelijk vrijwel altijd fictie..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees over het algemeen vrij veel non-fictie, maar het leek me wel leuk hier eens wat meer bij stil te staan, nu is het vaak een beetje hap-snap. Maar ja, als ik net als vorig jaar dit lijstje compleet vergeet schiet het natuurlijk niet echt op :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Ik heb in 2011 het boek van Tuchman gelezen (beetje bij beetje) en hier besproken. Ik vond het niet zo fantastisch als Herfsttij der Middeleeuwen dat deels dezelfde periode bespreekt, maar wel 4 sterren waard.
    Ik hoop eigenlijk dat je in ieder geval aan het boek over Thomas Ă  Beckett toekomt, want ik ben toch wel erg benieuwd wat je daar van gaat vinden (mooie stok achter de deur om in ieder geval Ă©Ă©n boek van deze lijst te lezen!).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Beckett lonkt wel naar me, dus ik denk dat ik daar niet al te lang mee zal wachten, ik denk dat die binnenkort wel langskomt! En ja, wetende dat jij op die bespreking wacht, zorgt ervoor dat dat boek iig gelezen gaat worden dit jaar :-D

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Die Tuchman heb ik ook nog liggen alleen wel in een oude uitgave geloof ik. Periode vind ik in ieder geval fascinerend, daarom Herfsttij ook ooit in Ă©Ă©n adem uitgelezen. Ik ben weer erg benieuwd naar die Churchill...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet nog dat ik Herfsttij der Middeleeuwen echt een verschrikking vond, maar ik houd dan ook niet van Huizinga. Churchill komt binnenkort, ik wil die heel erg graag lezen, dus wacht rustig af...

      Groetjes,

      Verwijderen
  4. Ha die lijstjes.....ik ben er zelf helemaal niet goed in, om me aan zo'n lijstje te houden. Toch gaat het met mijn 'Lijst van 50' nu wel goed.
    Tuchman heb ik ook nog staan, ook in een hele oude uitgave.
    Wat betreft Churchill, van die fascinerende man wil ik ook meer weten, ik heb gekozen voor de biografie van Robert Caro, daar las ik onlangs een recensie van, van de hand van een nederlandse uitgeefster. EĂ©n klein obstakel: het zijn vier delen....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou wel heel grappig zijn om deze twee naast elkaar te leggen, ik denk alleen wel dat ik sneller door deze heen ben dan jij door die vier delen!

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Ik moet het natuurlijk wel goed zeggen, ik heb twee dingen door elkaar gehaald. Die over Churchill zijn van Michael Dobbs, en dit zijn (documentaire) romans (4 stuks). Die van Robert Caro is wel een biografie in 4 delen maar dan over Lyndon Johnston, wat ook een fascinerende man geweest schijnt te zijn en daarover had ik dus een recensie van een uitgeefster gelezen....pfff..

      Verwijderen
    3. Ah, het is duidelijk! :-) Michael Dobbs, schreef die ook niet de boeken House of Cards (waar de geweldige Engelse serie van gemaakt is? Over de Amerikaanse versie zwijg ik even)
      Ik vind het nogal knap om 4 boeken over LBJ vol te schrijven, ik hoop dat ze daadwerkelijk interessant zijn!

      Groetjes,

      Verwijderen
  5. Hoi Bettina, Churchill is natuurlijk een enorme persoonlijkheid. Er doen tal van anecdoten over hem de ronde. Zo schijnt hij op een feest eens tegen een vrouw te hebben gezegd: "Mijn God, wat bent u lelijk" waarop de vrouw antwoordde: "En u bent dronken". Vervolgens antwoordde Churchill: "Dat klopt, ik ben dronken, maar ik kan morgen weer aan het werk, en u bent morgen nog even lelijk als vandaag". Het zal je maar gezegd worden.
    Ik heb van Churchill zijn geschiedenis van de Tweede wereldoorlog gelezen (geen aanrader!), slechts een keer in dat boek blijkt hij gevoel voor humor te hebben. De Duitsers hebben een autofabriek ergens in Engeland gebombardeerd en claimen een groot succes. Churchill noteert droog: "Totale schade 3 kippen". Churchill verdient in mijn ogen alle lof als leider van Engeland tijdens de moeilijkste jaren, los van wat hij verder heeft gedaan. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het helemaal met je eens, Erik. Churchill was een bijzonder mens, ik las al eerder over hem in het boek De boerenoorlog waarin wordt verteld wat hij allemaal tijdens de oorlogen in Zuid Afrika heeft gedaan. En als leider van Engeland tijdens de oorlog was hij onovertroffen.
      Ik ben heel benieuwd naar deze biografie.

      Groetjes,

      Verwijderen
  6. Ik zag overigens net in DWDD dat de burgemeester van Londen, Boris Johnson, ook een boek over Churchill heeft geschreven, die behoorlijk werd aangeprezen. Johnson was journalist en schijnt te kunnen schrijven. Ben ik ook benieuwd naar dus...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag dat gisteravond ook, maar ik vrees dat ik Boris Johnson het niet echt toevertrouw om een goed boek te schrijven, zo'n rare man :-)
      Ik houd het voorlopig gewoon bij deze biografie (waarvan ik laatst tegen een collega zei dat George Best het had geschreven, maar dat kan natuurlijk al helemaal niet)

      Groetjes,

      Verwijderen
  7. Wat een inspirerende lijst! Ik heb jaren geleden het boek van Tuchman (in een oude uitgave) ook gelezen, omdat ik door de jeugdboeken van Thea Beckman (Geef me de ruimte, Triomf van de verschroeide aarde en Rad van fortuin) erg in deze periode was geĂŻnteresseerd. De overige titels klinken ook goed. Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts