Tekenares van Montparnasse, Pauline Broekema
De dame in kwestie was Edith Auerbach, die in 1899 werd
geboren in een Joods gezin in Keulen. Haar vader was arts en wetenschappen
stonden hoog in het vaandel in huize Auerbach. Edith was echter niet
wetenschappelijk aangelegd, maar wilde tekenen en schilderen. In 1926 vertrok
ze naar Parijs, en mengde zich onder de vele kunstenaars die daar ook
verbleven. Ze verbleef in dezelfde cafés, liep door de straten van Parijs en
voelde zich volkomen thuis in het internationale kunstwereldje. Haar werk kreeg
langzamerhand enige bekendheid en ze kon zelfs leven van haar kunst.
Haar familie in Keulen had het echter steeds moeilijker,
zeker toen de Nazi’s aan de macht kwamen. Haar zus en haar gezin waren al
vertrokken naar Engeland, en Edith probeerde om de Franse nationaliteit aan te
vragen, in de hoop dat dit haar zou helpen.
Toen echter de Tweede Wereldoorlog uitbrak, werd ze door
de Franse overheid beschouwd als een
Duitse en de Franse overheid liet alle Duitse inwoners in Frankrijk oppakken om
geen problemen met hen te krijgen als de Duitsers binnenvallen. Edith kwam terecht in een concentratiekamp in Gurs onder vreselijke omstandigheden.
Ze wist te overleven en kwam na de oorlog terug in Parijs,
waar ze nog tot 1994 zou blijven leven en zou blijven schilderen. Maar haar
werk was wel veranderd en dat kan ook niet anders na wat ze had gezien en
heeft meegemaakt. De Parijse kunstwereld veranderde echter ook, de oude
vrienden waren veelal verdwenen en er kwamen nieuwe stromingen op en nieuwe
mensen die belangrijk waren en Edith verdween langzaam in de vergetelheid.
Enkele jaren na haar dood werden haar werken op een
vlooienmarkt in Parijs gevonden door een Nederlandse kunsthandelaar en dan komen
haar werk en haar leven weer in de belangstelling.
Tekenares van Montparnasse hoort in het rijtje boeken
over andere kunstenaressen zoals: Charlotte (hier)door David Foekinos over
Charlotte Salomon, Hier zijn is heerlijk (hier) over Paula Modersohn-Becker
door Marie Darrieussecq.
Dit zijn romans waarin het leven van deze vrouwen centraal
staat en waarin de auteur aan de ene kant de vrijheid heeft om gedachten en
dialogen in te vullen, maar tegelijkertijd zich wel bewust is van de aanwezige bronnen
en de ontbrekende informatie.
Pauline Broekema doet dit uitstekend. Ze neemt ons
mee naar het leven van Edith Auerbach en we zijn met haar in Parijs bij de
andere kunstenaars en daarna in het kamp. Edith Auerbach was geen gemakkelijke
vrouw, maar ik vond haar wel bewonderenswaardig en ik kreeg in de loop van het
boek steeds meer respect voor haar. In soms heel kleine scenes wordt het
karakter van Edith neergezet of zien we de situatie waar ze in verkeert, of het
nu in haar atelier, een bijeenkomst met andere kunstenaars of in het kamp is.
Paulien Broekema schreef Tekenares van Montparnasse
omdat museum Belvedère in Heereveen vanaf vier juli 2020 tot 20 september de
tentoonstelling Contre l’oblie laat zien, waarin Edith Auerbach en Frank
Lisser centraal staan.
Ik ga deze week naar deze tentoonstelling toe, omdat ik het
boek zo mooi vond en ik heel benieuwd ben naar de tekeningen en schilderijen
van Edith Auerbach. Ik denk namelijk dat ze heel erg indrukwekkend zijn. Over Frank
Lisser weet ik (nog) helemaal niets, maar ik laat me aangenaam verrassen. Komende
vrijdag meer over de tentoonstelling.
Uitgegeven in 2020 door uitgeverij Arbeiderspers
Bladzijdes: 177
Ik ben nogal een fan van Museum Belvédère, dus het zit er best in dat ik ook nog naar deze tentoonstelling ga. Alleen jammer dat het zo'n gedoe is om er te komen als je zelf geen auto hebt.
BeantwoordenVerwijderenIk ben in ieder geval heel benieuwd wat je er a.s. vrijdag over te schrijven hebt.
Het is inderdaad jammer dat sommige musea een tikje verstopt zitten en niet heel bereikbaar zijn met het OV. Ik hoop dat het een beetje droog is zodat ik misschien ook nog even de tuin erachter kan bekijken (ik weet niet helemaal meer of het een tuin was, maar het zag er mooi uit). Ik ben heel benieuwd en ik kijk er naar uit om weer een tentoonstelling te bekijken!
VerwijderenGroetjes,
Dat is geen tuin, maar iets veel mooiers: het oude landgoed Oranjewoud. Echt de moeite waard. Heel veel plezier!
VerwijderenAh, ik wist dat er iets bijzonders mee was, maar de vorige keer zijn we daar niet in gegaan en heb ik het alleen kort vanuit het restaurant gezien. Dank je wel, dat gaat helemaal goed komen! :-)
VerwijderenGroetjes,