Tuinboek op zondag: De ontsloten tuin

Dennis Moet is een Nederlandse ecoloog en fotograaf die het bijzondere boek De ontsloten tuin heeft gemaakt. Ik zeg gemaakt en niet geschreven, want natuurlijk staat er tekst in dit boek, maar bijna nog belangrijker zijn de foto's. 

Dennis Moet vertelt hoe belangrijk tuinen voor ons zijn en welke rol ze altijd hebben gespeeld in onze geschiedenis, van de kloostertuin tot de gemeenschappelijke tuinen die in drukke wijken worden aangelegd. Hij beperkt zich hierbij noodgedwongen tot Nederland en Engeland. 

Het boek valt in drie delen uiteen, in het eerste deel komen vier voorbeelden van omsloten en ommuurde tuinen voorbij. In het tweede deel een viertal botanische tuinen, de tuinen die zijn ontworpen met een bepaald doel voor ogen. 

Tot slot in deel drie zien we voorbeelden van tuinen in de kunst, waarbij de mooie close-up foto's van Dennis Moet zelf een heel bijzondere aanvulling zijn. Ik had geen idee dat een simpel blad zo mooi kon zijn, je gaat gewoon anders kijken naar je eigen planten. 

Het is geen heel dik boek en de vier voorbeelden in elke sectie en de voorbeelden van tuinen in de kunst zijn beperkt, het is daarmee meer een impressie dan een volledig naslagwerk. Maar het is dan ook niet bedoeld als naslagwerk. Dit mooie boek is bedoeld om te inspireren, om te verwonderen en stil te staan en de tuinen op je in te laten werken. De hele vormgeving is hier ook op gericht en daarmee is De ontsloten tuin voor mij een boek waarvan ik blij heb dat ik het in huis heb zodat ik het regelmatig even kan pakken om gewoon te genieten. 

Hele titel: De ontsloten tuin. Over lusthoven, tuintovenaars en bloementaal

Uitgegeven in 2020 door uitgeverij Blauwdruk

Bladzijdes: 176

Reacties

Populaire posts