Afvallen met Mieke Kosters

Laat ik eerlijk zijn; ik ben te dik. Geen kilootje te veel, maar vele kilo’s te zwaar. De redenen daarvoor zijn simpel, zo hield ik mezelf voor. Ik houd van lekker snoepen, bovendien heb ik het de afgelopen jaren moeilijk gehad (dus verdiende ik het ook om te snoepen), en door mijn niet werkende schildklier was afvallen sowieso geen doen. Daarbij hield ik mezelf voor dat ik het allemaal zo erg niet vond.
In werkelijkheid vond en vind ik het wel erg dat ik te dik ben. Maar wat moet je doen? Een crashdieet of een modedieet volgen heeft niet zoveel zin, want blijvend zijn die resultaten nooit en eierkoeken vind ik onnoemelijk vies.
Ik begon me er heimelijk een beetje bij neer te leggen dat ik altijd te veel zou snoepen, altijd te dik zou blijven en altijd ontevreden met mezelf zou zijn en dat ik nooit die leuke zomerjurkjes aan zou kunnen.

Ik heb vorige week echter een boek over afvallen gekocht dat voor mij een echte eye-opener was. Het bleek dat er ook nog een eerder boek van deze schrijfster was uitgegeven en dat heb ik ook meteen besteld.
Het gaat niet over diëten of punten tellen of jezelf complete voedselgroepen ontzeggen. Deze boeken gaan over een andere manier van denken over voedsel.

Zowel Het geheim van slanke mensen en Ik ken mezelf en ik ben slank van Mieke Kosters geven inzicht in waarom sommige mensen slank zijn en anderen niet.
Is dat omdat de slankerds zich alles ontzeggen? Nee, maar zij maken wel bewustere keuzes. Zij kijken naar de lange termijn en de gevolgen van bepaalde keuzes in plaats dat zij aan instant behoeftebevrediging doen.
Als je blijvend wil afvallen moet je af van het idee dat je iets wil maar het niet mag. In plaats daarvan mag je het eten wel, maar wil je het niet altijd. En dat is een heel verschil. Afslanken is geen afzien maar keuzes maken.

Voor de slanke mensen is dit misschien een open deur, maar voor de snoeperds en de dikkerds onder ons (waar ik mezelf dus ook toe reken) is dit een openbaring. Op deze manier houdt je namelijk de regie in handen en ben jij de baas over de chocola zonder dat de chocola de baas is over jou. Je hoeft jezelf ook niets te ontzeggen, in principe kun je nog altijd genieten van wat je lekker vindt, al zal je dan een schaaltje chips nemen in plaats van de hele zak. Wil je wel dat stuk chocola bij de thee of dat glas wijn? Geen probleem, dan maak je de keuze om iets anders niet te nemen. Wat werkt voor jou, kun je doen. Geen dwingende regels, maar jij maakt zelf de keuzes.

Om op gewicht te blijven heb je als vrouw ongeveer 2000 calorieën per dag nodig, als man ongeveer 2500. Dit hangt natuurlijk af van je leeftijd, je gezondheid en hoe actief je bent. Als je af wilt vallen moet je zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt. Een geweldig hulpmiddag dat ik hierbij heb gevonden is de Eetmeter van het Voedingscentrum. Ik heb deze nu als app op mijn telefoon. Hierin kan ik bijhouden wat ik eet zodat ik een goed overzicht krijg van de hoeveelheid calorieen, maar ook de balans van vetten, vezels mineralen etc wordt hierin bijgehouden. Je kunt dit ook gewoon via de website doen, het hoeft niet per se via de app.
Ook handig is de (gratis) workshop die Mieke aanbiedt via facebook waarin je twee weken als groep begint en elkaar kunt steunen etc. Mocht je niet van facebook houden dan is er ook de mogelijkheid om via de mail begeleiding te krijgen.  

Het geheim van slanke mensen (herziene editie) ontrafelt de manier waarop slanke mensen denken en geeft goede adviezen hoe je dit zelf ook kunt bereiken. Bovendien staan er 30 menu’s in voor 1200 calorieën, die uitgebreid kunnen worden naar 1500 of 1800 calorieën. (net hoe hard je maar af wilt vallen)
Ik ken mezelf en ik ben slank gaat dieper in op de valkuilen die je kunt tegenkomen (ik ga morgen echt beginnen, dit koekje telt niet en nog 33 andere) en geeft 200 menu suggesties voor ontbijt, lunch, diner en voor tussendoortjes.

Beide boeken zijn leesbaar en duidelijk geschreven, vol humor, maar vooral voor praktische adviezen. Ik ben nu een week bezig op deze manier en het kost me (tot nu toe) weinig moeite. Wie weet kan ik deze zomer al een zomerjurkje aan!

www.voedingscentrum.nl

Reacties

  1. Ik moest het afgelopen jaar ook erg denken om wat ik in mijn mond stopte omdat ik door mijn hernia weinig beweging kreeg. Voor mij hielp alleen discipline (niet meer snoepen, geen tussendoortjes, niet meedoen met traktaties op het werk etc ) en kleinere porties! Echt waar, kleinere borden gebruiken zodat je niet ziet dat je een kleinere portie eet. dat helpt. Je eet normaal eigenlijk meer dan je nodig hebt.
    Hoe je het ook aanpakt: veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me goed voorstellen dat je door je hernia ook hier goed op moest letten. De kleine borden is een heel goede tip, dank je wel. Tot nu toe kost het me weinig moeite, dus ik hoop dit goed vol te kunnen houden en het resultaat te bereiken dat ik graag wil.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Ik had zelf moeite met de discipline en toen kwam iemand met nlp, een prive coach om me te helpen mijn doel te bereiken en hele leuke tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel interessant blog! ik heb er veel van geleerd ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede boeken inderdaad. Eetmeter heeft voor mij wel verandering teweeg gebracht. Meer overzicht door de administreren heeft me bewuster gemaakt van de keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met sporten kun je ook heel goed afvallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ikzelf ben erg druk met sporten in de hoop dat ik zo afval. Heb jammer genoeg al meerdere dingen geprobeerd maar helaas niet gelukt. Nu dat ik sport gaat het redelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook meerdere dingen geprobeerd om af te vallen. Helaas heeft het nog niet de juiste resultaat! Al moet ik wel zeggen dat ik op de goede weg ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ook een tijdje thuis gezeten. Sindsdien let ik wel meer op wat ik eet! Omdat ik bijna niet in beweging ben

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts