Tentoonstelling: Barbara Hepworth in Otterlo
Barbara Hepworth (1903-1975) |
Een van de grootste beeldhouwsters van de 20e
eeuw was de Engelse Barbara Hepworth
(1903-1975).
Ze kreeg haar opleiding aan de kunstacademie in Leeds en
later de Royal Academy of Arts in Londen. Hier leerde ze die andere grote
beeldhouwer, Henry Moore, kennen, die ook een goede vriend van haar werd.
Ze ging naar Rome en trouwde met beeldhouwer John Skeaping.
Samen werkten ze in hun atelier, eerst in Rome, daarna in Londen. Ze waren
bevriend met kunstenaars als Picasso, Mondriaan en Brancusi en hun werk werd
steeds abstracter.
Barbara Hepworth
werkte met hout en met steen en probeerde vaak de natuur te vatten in haar
werken. Ze heeft wel eens gezegd dat haar werken niet los te zien zijn van het
landschap. Daarom wilde ze heel graag zien waar haar werken kwamen te staan,
zodat ze kon bepalen of die wel tot hun recht zouden komen.
Organische vormen, door het werk heen kunnen kijken en
daarbij de leegte en de vorm benadrukkend, zijn kenmerken van haar werk.
Ze stond erom bekend dat ze werkte zonder extra hulp van
boren of mechanische gereedschappen, alles deed ze met de hand.
Privéleven
In haar privéleven kende ze grote pieken en dalen. Haar
huwelijk met John Skeaping eindigde in 1933, waarna ze trouwde met schilder Ben
Nicholson, van wie ze in 1951 ook zou scheiden. Haar zoon Paul, uit haar eerste
huwelijk, zou omkomen bij een vliegtuigongeluk.
Vlak voor de Tweede Wereldoorlog vertrok Barbara Hepworth naar Cornwall, naar het pittoreske en artistieke
plaatsje St. Ives. Hier heeft ze tot haar dood in 1975 gewoond. Haar dood was
dramatisch, ze kwam om bij een brand in haar eigen atelier.
Haar huis en atelier zijn nu een museum geworden.
Tijdens haar leven heeft Barbara Hepworth meerdere prijzen en onderscheidingen gekregen. Zo
mocht ze zich sinds 1965 Dame Barbara noemen.
Overzichtstentoonstelling
Veertig jaar na haar dood is er een grote
overzichtstentoonstelling van haar werk in het Kröller Muller museum.
Hier was in 1966 ook de laatste grote Europese
overzichtstentoonstelling van haar werk en nu heeft het Kröller Muller museum in samenwerking met het Tate Britain in Londen en Arp
Museum Banhof Rolandsech in Remagen, Duitsland deze nieuwe tentoonstelling
ingericht.
Het Kröller Muller
is hier in Nederland het beste museum voor deze tentoonstelling. Het heeft namelijk
verschillende van haar beeldhouwwerken in de beeldentuin staan, waarvan sommige
zelfs speciaal door haar voor dit museum zijn uitgekozen. Zelf heeft ze gezegd
dat haar beelden nergens zo mooi uitkwamen als in het Rietveldpaviljoen van het
Kröller-Muller museum.
Voor de tentoonstelling Barbara
Hepworth, sculpture for a modern world zijn zo’n zeventig werken van Barbara Hepworth zelf bijeengebracht en
nog zo’n dertig van tijdgenoten, zoals Henry Moore, Ben Nicholson en Jacob
Epstein.
Tekening |
Maar niet alleen haar beeldhouwwerken zijn te zien, er is
ook filmmateriaal en er zijn foto’s uit haar eigen archief en tekeningen en
stofcollages. Veel hiervan is nog niet eerder te zien geweest, maar het geeft
wel een prachtig overzicht van haar manier van beeldhouwen en de context van
haar werken.
Afgelopen woensdag ben ik op deze tentoonstelling geweest en ik was zeer onder
de indruk. Ik kende haar beelden eigenlijk alleen van afbeeldingen, maar in het
echt zijn ze prachtig. Je hebt de neiging eraan te komen en met je handen de
rondingen te voelen en het contrast tussen glad en ruw. Nu is dat natuurlijk
niet mogelijk, maar ik heb een deel van de tentoonstelling met mijn handen op
mijn rug gelopen uit voorzorg J.
Deze tentoonstelling is eerder in het Tate musem in Londen te zien geweest, en de Engelse pers had er
nogal wat commentaar op. Te weinig daglicht en waarom zoveel aandacht voor de
mensen om haar heen? Nu leek het net alsof Barbara
Hepworth nooit alleen iets had gedaan, maar alleen maar de mannen in haar
leven had gevolgd.
Deze kritiek is wat mij betreft niet terecht. Een kunstenaar
werkt nooit op een eiland, het is logisch dat kunstenaars elkaar beĂŻnvloeden,
zeker als ze getrouwd zijn. Dat er dus aandacht is ook voor tijdgenoten,
vrienden en relaties geeft alleen maar een extra inkijkje in het leven en werk
van deze bijzondere kunstenares.
Ook kwamen de werken prachtig uit, maar een deel stond
natuurlijk ook buiten, dus dan zit het met daglicht wel goed.
Heel mooi zijn de vele foto’s uit de privĂ©archieven, die laten
zien hoe ze bezig was met haar werk en op welke manier ze werkte. Bijzonder
vond ik ook de andere soorten kunst die ze maakte, van de stoffen tot de
tekeningen.
Kortom, een prachtige overzichtstentoonstelling die zeer de
moeite waard is om te bezoeken.
Wil je een kijkje nemen, dan moet je wel snel
zijn, want Barbara Hepworth, sculpture for a modern world is nog tot
17 april as. te zien in het Kröller-Muller museum in
Otterlo.
Reacties
Een reactie posten