De offers, Kees van Beijnum
Wie brengen de offers tijdens een oorlog, de soldaten of de
bevolking, of het bezette land? En wat als de oorlog voorbij is, is er dan een
offer noodzakelijk om alles weer in het reine te brengen? En wie moeten dat
offer brengen?
Hedeki is een Japanse soldaat die zwaar gewond is geraakt in
de oorlog. Met moeite kan hij het leven weer oppakken, maar thuis in zijn
dorpje is hij eigenlijk overbodig geworden. Een blok aan ieders been en de
medaille die hij van de keizer heeft gekregen is ook weinig meer waard.
Dan komen er een paar Amerikaanse soldaten naar het dorp en
vergrijpen zich aan een aantal vrouwen en jonge meisjes. Om de schande uit te
wissen én om eindelijk weer nuttig te zijn, grijpt Hedeki in als de soldaten de
week erop terugkomen.
In het platgebombardeerde Tokyo probeert Michiko het hoofd
boven water te houden. Ze is nooit getrouwd en leeft voor haar muziek. Ze woont
nu bij mevrouw Haffner, een westerse vrouw die muzieklessen geeft en het
Michiko onder haar hoede heeft genomen omdat ze goed kan zingen.
Als Michiko
echter een relatie krijgt met de Nederlandse rechter Rem Brink die in Tokyo is
voor het tribunaal, wordt ze door mevrouw Haffner uit huis gegooid. Michiko
vertrekt naar het dorp waar haar familie woont, maar wordt dan door haar eigen geschiedenis
betrokken bij de gebeurtenissen in het dorp.
Tribunaal
Na de Tweede Wereldoorlog werden er twee grote tribunalen
gehouden om de schuldigen (en de verliezers) te straffen. De meesten van ons
kennen het tribunaal van Neurenberg dat werd gehouden om de verantwoordelijken
voor het naziregime in Duitsland te straffen.
Minder bekend is dat er in Tokyo
eenzelfde soort rechtszaak werd gehouden om de verantwoordelijken te straffen
voor de wandaden die Japan had begaan.
In beide gevallen zie je echter een probleem ontstaan. De
geallieerden en met name de VS hadden geen behoefte aan een ontwricht land. Hun
doel was zo snel mogelijk zowel Duitsland als Japan opbouwen en er een
democratie van maken, zodat het communisme buiten de deur gehouden kon worden.
Om die redenen was het niet doenlijk om alle verantwoordelijken te straffen, er
werden enkele uitgekozen uit verschillende rangen en standen, met verschillende
gradaties van schuld. Op die manier kon er recht gesproken worden, werd er een
daad gesteld en kon men daarna verder.
Vooral de zakenmensen die van de oorlog
geprofiteerd hadden, bleven buiten schot omdat die nodig waren de economie weer
op te bouwen.
Vanuit de geallieerden kwamen er verschillende rechters die moesten
proberen om de schuld vast te stellen van elke aangeklaagde en vervolgens het
vonnis te vellen.
Laf
In De offers is rechter
Rem Brink de vertegenwoordiger van Nederland bij het tribunaal van Tokyo. Hij
is ervan overtuigd dat het proces nodig is en eerlijk zal verlopen, maar
stiekeme bondgenootschappen en politieke belangen lijken het proces te
overschaduwen. En de anderen maken het maar al te duidelijk dat je wel in de
pas moet lopen en het spel mee moet spelen, anders wordt je buitengesloten.
Als rechter van het tribunaal is Brink aan de ene kant
onpartijdig, hij moet zo neutraal mogelijk de rechtszaak bekijken om een goed
oordeel te geven, maar tegelijkertijd is hij ook vertegenwoordiger van de
overwinnaars, van de bezetters. Zijn relatie met Michiko is dan ook niet
gelijkwaardig. Hij geeft wel om haar, maar ergens is een verhouding met haar
ook een manier om zich tegen zijn collega’s af te zetten.
Op het moment dat zijn vrouw op bezoek mag komen en hij weer
in de gelederen van zijn mede-rechters wordt opgenomen, wist hij elke herinnering
aan haar uit, zonder zich rekenschap te geven van haar gevoelens of haar
situatie.
Als zij weer terugkomt in Tokyo, zou hij wel terug willen
keren op de oude voet, maar schrikt ook terug voor de consequenties. En op het
moment dat hij Michiko echt kan helpen, laat hij het in de eerste instantie
afweten en uiteindelijk helpt hij haar niet rechtstreeks, maar via iemand
anders.
Rem Brink is hiermee eigenlijk een ontzettende lafbek, een
ander woord heb ik er niet voor. Nergens neemt hij een duidelijk moreel standpunt
in, nergens lijkt hij principes te hebben.
Hij vindt zichzelf een beter en redelijker mens dan zijn
katholieke collega’s die naar de Mis gaan, maar als hij zelf een kant moet
kiezen zwalkt hij van de ene partij naar de andere partij. Als er discussie is
over welke beklaagde wel en welke niet veroordeeld moet worden en of de
doodstraf een optie is, verschuilt hij zich achter juridische scherpslijperij
zonder ergens rond voor uit te komen.
In zijn omgang met Michiko laat hij zich drijven door de gebeurtenissen,
zonder ooit echt een risico te nemen. Consequent is hij nergens en keuzes waar
hij achter kan staan maakt hij ook niet. Eigenlijk is hij de enige die geen
enkel offer maakt, terwijl iedereen om hem heen dat wel doet.
Michiko heeft het verschil tussen Brink en Hedeki goed door
als ze afscheid neemt van Brink en aangeeft dat haar neef een groot man is,
omdat hij dingen heeft gedaan die tegen zijn karakter en overtuigingen ingingen
omdat het nodig was. Alles wat Brink niet doet.
Nuance
Ik heb eerder van Kees
van Beijnum Het verboden pad
gelezen en die vond ik best oké, en ik heb
De vrouw die alles had gelezen. Een boek dat ik niet heb besproken maar wel
heel mooi vond. Nu dan
De offers en
ik kan eerlijk zeggen dat ik dit boek ongelofelijk mooi vond.
Heel knap verweeft Kees
van Beijnum de drie verhaallijnen met elkaar en zet hij personages tegen
elkaar af, maar hij doet dit heel subtiel.
Ik vond het vooral mooi hoe hij
nuances aanbrengt in alle personages, sommigen doen iets slechts om een goede
reden, anderen blijken minder goed of minder slecht te zijn dan je in de eerste
instantie dacht. De neutrale rechter die komt oordelen blijkt uiteindelijk een
minder goed mens te zijn dan hij van zichzelf had gedacht en een Japanse
soldaat die oorlogsmisdaden heeft begaan, blijkt een goed mens te zijn.
De sfeer van Tokyo en van Japan net na de oorlog wordt
bijzonder goed beschreven, de armoede, hoeveel moeite het kost om te overleven,
en de verhoudingen tussen bezetter en bezette is heel invoelbaar, juist ook
omdat hier de nuance nooit ontbreekt. De scene waarin Hedeki en een Amerikaanse
soldaat samen vissen, is bijzonder ontroerend, vooral als je later beseft wat
de onvoorziene gevolgen hiervan zijn.
Duidelijk ook wordt dat schuld niet altijd zwart-wit is, zo
plegen soldaten van alle kanten misdaden, maar alleen de verliezers worden
bestraft. In Tokyo is een tribunaal, maar de Verenigde Staten die een atoomboom
hebben gebruikt waar miljoenen burgers bij om zijn gekomen, worden niet ter
verantwoording geroepen.
Het tribunaal was eigenlijk weinig meer dan een wassen
neus waarin een paar mensen veroordeeld moesten worden, om te laten zien dat er
recht gedaan was, maar wat met werkelijke rechtvaardigheid weinig te maken had.
De offers van Kees van Beijnum vond ik een bijzonder
mooie en complexe roman, die veel vragen oproept waar je nog lang over na kunt
denken.
Uitgegeven in 2014 door uitgeverij De bezige bij
Bladzijdes: 509
Ik vond dit boek ook erg goed! De voorkant met de rode zon spreekt me wel meer aan dan die hierboven.
BeantwoordenVerwijderenIk heb die andere voorkant even opgezocht en die is inderdaad mooier dan deze, zeker met die (kersen?) bloesem. Gek he, dat verschillende edities verschillende voorkanten krijgen.
VerwijderenGroetjes,
Ik heb het net uit, wat een fantastisch boek!
BeantwoordenVerwijderenGoed om te horen, Hella, ik had wel zo'n vermoeden dat jij het wel zou kunnen waarderen!
VerwijderenGroetjes,