Marilyn Monroe, the biography, Donald Spoto
Je kunt je natuurlijk beperken in het lezen tot één boek
over een onderwerp en bij een persoon tot één biografie, maar het leuke is
juist dat elk nieuw boek en elke nieuwe biografie weer nieuwe details geeft en
andere accenten legt.
Daarom lees ik vaak meerdere boeken over een bepaald
onderwerp, en krijg ik geen genoeg van biografieën, ook al ken ik het levensverhaal
al.
Ik heb al meerdere biografieën over Marilyn Monroe gelezen,
maar er zijn een paar die ik nog niet eerder las en die wel de moeite waard
zijn.
Marilyn Montoe, the
biography van Donald Spoto is in
de jaren negentig uitgekomen en geldt als één van de beste biografieën die er
over haar verschenen zijn.
Tot die tijd waren er teveel boeken die de affaires met de
Kennedys oplepelden, en een walgelijk kereltje Robert Slatzer geloofden die
beweerde met haar getrouwd te zijn geweest, en teveel boeken die zeiden dat de
CIA haar vermoord had.
Donald Spoto
heeft zo’n honderdvijftig mensen gesproken die Marilyn hebben gekend en bij
haar leven en film betrokken waren. Hij had toegang tot nieuwe papieren die in
de jaren daarvoor nog afgesloten waren en heeft zo’n 35.000 documenten bestudeerd.
Natuurlijk zou je dingen kunnen opmerken ten nadele van dit
boek, geen enkel boek is tenslotte perfect. Maar de enkele generalisatie en de
melodramatische opmerkingen die Donald Spoto soms maakt, doen niets af aan het
feit dat dit een zeer goede biografie is. Het is evenwichtig en eerlijk en zo
zorgvuldig mogelijk.
Hij schrijft over haar jeugd en eerste jaren in Hollywood en
is eerlijk over de verhoudingen die ze daar heeft gehad, zonder dat hij met
allerlei details komt of haar door het slijk haalt.
Er is veel aandacht voor de laatste periode van haar leven,
waarin haar huwelijk met Arthur Miller misliep en het filmen van The Misfits een
dieptepunt was voor iedereen. Arthur Miller kwam elke avond met nieuwe versies
van het script, zodat Marilyn nooit goed uitgerust op de set verscheen en ook
nog moest verduren dat bij elke verandering haar personage steeds verder werd
uitgehold en afgevlakt, een duidelijk teken dat Arthur Miller niet meer van
haar hield en zich ontpopte tot een kleinzerig mannetje.
Het is geen wonder dat Marilyn aan het einde van haar Latijn
was, maar de reactie van haar therapeut Marianne Kris was buiten alle
proportie. Onder het mom van 'even tot rust komen' werd ze tegen haar wil
opgenomen op de psychiatrische afdeling en zat ze zes dagen in de isoleercel.
Marilyn bleef hier verbazingwekkend goed bij zinnen. Toen ze te horen kreeg dat
ze misschien kon breien, gaf ze als antwoord dat als ze haar ooit zagen breien,
ze zeker zouden weten dat ze gek was geworden.
Het was uiteindelijk Joe
DiMaggio die haar weghaalde uit het ziekenhuis door te dreigen dat hij het hele
gebouw af zou breken als Marilyn niet met hem mee zou mogen. Ondanks hun
mislukte huwelijk bleek hij een redder in de nood en een ware vriend te zijn
toen Marilyn hem nodig had.
Donald Spoto laat
zien hoe steeds allerlei mensen probeerden om Marilyn onder controle te
krijgen. Lee Strassberg was misschien een goede dramadocent, hij heeft er ook
voor gezorgd dat Marilyn dacht dat ze zonder zijn hulp en die van zijn vrouw Paula
niet kon acteren en hij zorgde ervoor dat zijn vrouw een riant salaris kreeg om
Marilyn bij te staan.
Ook haar therapeuten deden haar meer kwaad dan goed met hun
nadruk op haar ongelukkige kindertijd en hoe ze zonder steun eigenlijk niet op
eigen benen kon staan.
Psychiater Ralph Greenson ontpopte zich tot een volstrekte
schertsfiguur die elke professionele distantie aan zijn laars lapte, alleen
omdat hij er mee kon geuren dat de meest beroemde vrouw in Amerika zijn cliënte
was.
Hij hield haar klein en afhankelijk, liet haar door een huishoudster in de
gaten houden en deed er alles aan om haar afhankelijkheid aan pillen in stand
te houden. Zijn nalatigheid heeft zeker bijgedragen aan haar dood.
De minachting van Donald
Spoto voor deze figuur is duidelijk te merken en daarmee is het beslist
geen bloedloze, zakelijke biografie. En dat maakt het een bijzonder leesbaar en
prettig boek, dat ik eigenlijk niet weg kon leggen.
Als je een biografie van Marilyn Monroe wilt lezen en
nieuwste van Gary Vitacco-Robles (hier) is een beetje te veel van het goede voor je met z'n 1300
paginas’s, dan is deze van Donald Spoto
het beste alternatief.
Uitgegeven in 1993
Er is een Nederlandse vertaling beschikbaar
Reacties
Een reactie posten