Het boek der illusies, Paul Auster
Zoals altijd als ik een boek van Paul Auster uit heb, heb ik het idee dat ik opnieuw moet beginnen
om de verborgen aanwijzingen eruit te halen. Bovendien ben ik me er bij elke
bladzijde van bewust dat er een dubbele bodem aanwezig kan zijn.
Toch is dit
bij dit boek waarschijnlijk iets minder dan bij eerdere boeken die ik van hem
heb gelezen. Maar daar is het gelukkig niet minder mooi of bijzonder om, Paul Auster
is een schrijver die ik zeer waardeer en ook dit boek is weer een bewijs van
zijn vaardigheid.
In Het boek der
illusies gaat het om David Zimmer die een verschrikkelijke tragedie moet
verwerken. Tijdens een vliegtuigongeluk komen zijn vrouw en twee zoontjes om.
Hij stort zich in de drank en weet maandenlang elk contact met anderen te
vermijden.
De eerste keer dat iets tot hem doordringt en hij weer een gewone
menselijke emotie ervaart anders dan verdriet, is als hij een stomme film uit
de jaren ’20 kijkt. Voor het eerst in tijden barst hij spontaan in lachen uit.
De maker van de film was Hector Mann, die enkele films heeft
gemaakt en in 1929 spoorloos verdween. David Zimmer raakt gefascineerd door
deze Hector Mann en stort zich op een project om al zijn films te bekijken en er
een boek over te schrijven.
Dit zorgt ervoor dat hij weer een beetje in de wereld van de
levenden komt en na het schrijven van het boek kan hij een nieuw project
beginnen, de vertaling van de memoires van de Franse schrijver Chateaubriand.
Maar terwijl hij hiermee bezig is, krijgt hij een brief van
de echtgenote van Hector Mann die hem vraagt om naar New Mexico te komen om te
praten met Hector, die nog altijd in leven lijkt te zijn.
In de eerste
instantie denkt Zimmer dat het gaat om een grap en gaat hij er niet op in, maar
als er een vrouw opduikt die zegt Hector Mann te kennen, gaat Zimmer met haar
mee. Eindelijk zal hij dan te horen krijgen wie Hector Mann is en wat er van
hem is geworden.
Dood en illusie
Dood is een constant aanwezige factor in het boek, van de
werkelijke doden tot de valse dood die Herman Mann in scene heeft gezet om te
kunnen verdwijnen tot de literaire doden als de memoires van Chateaubriand (hij vertaalt tenslotte 'Memoires
van over het graf').
Het zijn ook verhalen in het verhaal, waarvan je niet weet
of wat waar is en welke delen misschien wel illusie zijn. Van de films die
Hector Mann maakte, de verwijzingen naar de literatuur en literaire archetypes.
Maar zelfs verwijzingen in verwijzingen op de typische Auster-manier zoals het
verhaal van de laatste film die Hector Mann maakte over een schrijver die zijn
laatste verhaal vernietigde om oud te kunnen worden met zijn zelfgeschapen
creatie.
Hector Mann maakte stomme films en verdween daarna om
uiteindelijk in de woestijn films te maken die nooit iemand zou zien, de
ultieme illusie. David Zimmer zal er uiteindelijk slechts één van kunnen zien, voor
ze vernietigd worden en elk restje bewijs dat ze ooit gemaakt zijn, is
verdwenen.
David Zimmer vertrekt uiteindelijk weer van de ranch van
Hector Mann met alleen zijn herinneringen en de mogelijke nieuwe toekomst die
hij hoopte te kunnen hebben, verdwijnt door iemand die erop gebrand is een
bepaalde illusie in stand te houden.
Er zitten een paar onlogische punten in dit verhaal, maar ik
heb altijd het idee dat je bij de boeken van Paul Auster de logica een beetje
los moeten laten. Je moet je gewoon mee laten voeren in zijn wereld, waar niet
alles is wat het lijkt en je zelf moet uitmaken wat nu werkelijkheid is en wat
illusie.
Originele
titel: The book of illusions
Uitgegeven in 2002
Nederlandse uitgave 2002 door uitgeverij De arbeiderspers
Nederlandse vertaling: Mea Flothuis
Bladzijdes: 278
Dit staat al eeuwen op mijn lijstje, en toch komt het er nooit van. En het klinkt prachtig zoals jij het beschrijft.
BeantwoordenVerwijderenVoor Auster moet ik wel een beetje in de stemming zijn, anders lukt het niet.
VerwijderenMaar ik vond dit opnieuw een heel mooi boek van hem, al is hij volgens mij een van die schrijver die je of goed vindt, of niet.
Groetjes,